Automiehen kipinä syttyi jo poikasena

13.10.2015 Auto & Kone
Kehityksen kelkassa. Esa Pietikäinen haluaa pysyä ajan hermolla alan kehityksessä.

Kun poika saa ensimmäisen mopon kahdeksan vanhana ja auton rippikouluikäisenä, ei ammatinvalinnassa voi juuri erehtyä.

Autoinsinööriksi itsensä kouluttaneen Esa Pietikäisen ura alkoi opiskelujen ohessa silloisen Delta-Auton palveluksessa Yrittäjänkadulla vuonna 2005. Liikkeen merkkiedustuksien seassa oli silloin myös idän ylpeys eli Lada. Perhepiirissä tutuksi tullut merkki ei Esaa pelottanut ja Lada-kurssille halukkaita kyseltäessä kilpailijoita ei ilmaantunut. Mies tunnustaa olleensa aina kiinnostunut kaikesta itänaapuriimme liittyvistä laitteista ja sikäläisestä elämänmenosta yleensäkin.

– Epäluulo venäläisiä kohtaan on ihan turhaa. Samanlaisista ihmisistä se kansa koostuu niin siellä kuin täälläkin, Pietikäinen tietää.

Mutta autoalalla ei pärjää pelkällä Venäjän merkin osaamisella. Matkan varrella on kokemusta kertynyt lähes yksinomaan merkkiliikkeistä. Delta-Auton lopetettua toimintansa Mikkelissä löytyi työpaikka Vauhti-Vaunulta neljän vuoden ajaksi. Nyt työmatka-ajo loppuu Kinnarinkadulle, Autosähkö Misran henkilökuntaparkkiin.

Pietikäisen mukaan monimerkkikorjaamon ja autosähköliikkeen yhdistelmä on mitä parhain paikka tehdä alan töitä.

– Tykkään monipuolisesta tekemisestä. Vaikka toimin tässä pääasiallisesti myynnin ja huoltoneuvonnan tehtävissä, niin tarpeen ja sopivan tilaisuuden tullen voin auttaa hallin puolella.

Laajasta autoharrastuskokemuksesta on hyötyä asiakaspalvelutilanteessa. Pietikäinen onkin ilahtunut siitä, että voi nyt aidosti käyttää kokemusperäistä tietoa monipuolisesti hyväksi.

– Sen kymmenen vuoden aikana, mitä minä olen ollut autoalalla mukana, on tapahtunut melkoisen mittavaa kehitystä. Kurssittaminen ja kouluttautuminen on jatkuvaa.

Vapaa-aikana Pietikäinen touhuaa hyvin pitkälti tekniikan parissa. Autojen, moottoripyörien ja muiden teknisten laitteiden kanssa aika kuluu kuin siivillä.

Muutama vuosi sitten Misran kuvioon mukaan tulleen yleiskorjaamopuolen merkitys on kasvanut. Autosähkön osalta viat voivat olla todella viheliäisiä. Silti tavallisin asiakas on yleensä joko rikkinäisen laturin tai starttimoottorin vuoksi apua hakemaan lähtenyt autoilija. Viime vuosina uusissa autoissa yleistynyt start/stop-tekniikka tarkoittaa vahvempia apulaitteita. Silti korjaamisen tarve ei autosähköammattilaisten mielestä tule ainakaan helpottumaan.

– Suomessa tämä systeemi ei laita autoa niin koville, sillä lämpötilat ovat alhaisemmat. Näin pysäytys-sammutus-toiminto ei aktivoidu niin usein kuin lämpimissä maissa.

Autosähköpuolella korjaaminen on enemmän osien vaihtamista. Esimerkiksi apulaitteita ei huolleta, vaan ne korjataan tai korvataan vaihtolaitteella, kun vika on päällä.

Pietikäisen mukaan autostaan voi huolehtia pitämällä sitä hyvin – ja käyttämällä sitä. Mikään tekninen laite kun ei parane kuin viini vanhetessaan ilman käyttöä.

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0