Avajaiset ovat jo oven takana

20.9.2015 Auto & Kone
Vauhti-Vaunun autotalon johtajan Aleksi Musakan (oik.) mukaan nyt lakaistaan pölyt nurkista pois ja on aika juhlan. Loput saneeraukset valmistuvat vielä tämän vuoden aikana. Jälkimarkkinointijohtaja Matti Lantta saa myös uudet asiakaspalvelutilat huolto- ja varaosapalveluille.

Koko kesän ajan tehdyt rakennustyöt ovat pian valmiit Vauhti-Vaunun autotalossa. Avajaisten jälkeen urakka jatkuu vielä vanhan osan pintaremontilla.

Uudisosan avajaisten jälkeen Vauhti-Vaunulla on Opel-myynnille kokonaan uudet tilat. Merkin Black Box –konseptin mukaisesti rakennettuun ja sisustettuun myymälään autot mahtuvat kattavasti esille. Yhtään huonommaksi ei jää seinän takana olevat Fordit. Vuonna 2009 rakennettu Ford-laajennus täyttää merkin vaatimukset, mutta takana oleva vanhin osa pesee kasvonsa nykypäivän ilmeeseen sopivaksi avajaisten jälkeen.

Kaikkien ehostusten jälkeen automyynnillä on hulppeat tilat. Ford, Opel, Subaru ja vaihtoautot mahtuvat näyttävästi esille kahdessa kerroksessa ja liki 2.000 neliömetrin turvin. Autotalon johtaja Aleksi Musakka on syystäkin tyytyväinen.

– Asiakkaat pääsevät katsomaan ja kokemaan uusimmat automallit reilun tilan ympäröimänä.

Vuodesta 2000 Vauhti-Vaunulla myynnin eri tehtävissä työskennellyt Musakka on nähnyt konkreettisesti automyynnin myllerrykset. Vaikka autokauppa ei ole ollut helppo laji viime vuosien talousahdingon keskellä, riittää uskoa parempaan tulevaisuuteen.

– Merkkien vaatimukset ovat myös kasvaneet paljon. Omistajalla on vahva halu tarjota parasta ja panostaa laadukkaaseen asiakaskokemukseen.

Itse autokaupanteko on muuttunut kaikessa muussa, paitsi ostopäätöksen teossa. Siinä tarvitaan yhä ammattimaista otetta myyntihenkilöstöltä. Musakan mukaan ostajat tietävät autoista paljon jo ennakkoon, ennen kuin he edes ovat nähneet autoa muuten kuin kuvissa. Kotisivujen ja muun materiaalin myötävaikutuksella tietoa ahmitaan etukäteen.

– Kauppoja tehdään paljon autoa näkemättä.

Silti autoliikkeitä tullaan alan osaajan mukaan tarvitsemaan jatkossakin. Auto on yksityishenkilölle elämän toiseksi suurin hankinta asunnon jälkeen, joten päätöksestä halutaan olla varmoja. Lisäksi auton hankinnasta saadaan elämyksiä, joka voi olla yksi syy ostopäätökseen.

Kasvanut vaatimustaso näkyy myös autojen varustetietoisuudessa ja vaatimustasossa. Esimerkiksi navigaattori ja peruutuskamera ovat arkipäivän varusteita, samoin kuin erilaiset elektroniset ajoavustimet.

Kesäkuisen autoveropäätöksen ja toistaiseksi päättyneen romutuspalkkion myötävaikutuksella autokauppa lähti hyvin käyntiin.

– Suotavaa olisi, että romutuspalkkiojärjestelmä saisi valtion taholta nopeasti lisää määrärahaa. Sitä paitsi se kerrytti jo valtion kassaan pluseuroja, Musakka muistuttaa.

Uuden Opel-myynnin ja Fordin myyntitilat ovat jatkossa vierekkäin, mutta erillään. Huolto- ja varaosatiski tulee sijaitsemaan automerkkien välimaastossa myyntitilojen kulmauksessa. Lounaskahvila palvelee jatkossakin yläkerrassa. Rakennustöiden myötä muuttui myös kulku alakertaan, kun uusi porraskäytävä rakennettiin uudisosan ja vanhan puolen rajakohtaan, aivan Opelin myyntitilojen kulmaan.

Opel tekee uutta tulemistaan

Takavuosien menestysmerkkiä markkinoidaan uudella otteella. Tehdas on satsannut tuotekehitykseen ja laajaan mallistoon paljon. Uuden konseptin mukaiset myymälät palvelevat asiakkaita pian joka paikkakunnalla. Opel Suomen myyntijohtaja Janne Kilappa kertoo olevansa erittäin tyytyväinen Vauhti-Vaunun satsaukseen.

– Se on merkittävä panostus kummankin osapuolen näkökulmasta katsottuna.

Opelin, Fordin ja Subarun seinänaapureina olemista hän ei näe ongelmana, vaan pikemminkin päinvastoin. Kilapan mukaan vahva autotalo hyvillä merkeillä on vetovoimatekijä, joka otetaan huomioon autoa hankittaessa.

Opelin myynti on noussut Suomessa kolme vuotta peräkkäin. Opelin tavoitteena on hilata markkinaosuutta ylöspäin myös ensi vuonna. Alkuvuonna esitelty Corsa on ollut menestys ja samaa odotetaan myös pian esiteltävän uuden Astran osalta.

– Astran edustama segmentti on markkinoiden suurin ja samalla eniten kilpailtu. Ja lisää uutta on tulossa, Kilappa tietää

 

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0