Sähköllä toimivan skootterin rakentaminen oli Elias Paloniemelle vasta alkupala. Nyt valmiina on sähkömotskari ja ajatuksissa siintää jo itse tehty sähköauto.
Mikkeliläisen Elias Paloniemen kohdalla voitaneen puhua oman tien kulkijasta, joka tekee sitä, mistä moni vain haaveilee. Kanadassa teini-ikään saakka varttunutta miestä ei osaa ainakaan puhetyylinsä vuoksi yhdistää amerikanenglantiin.
Sähkömoottoripyörän rakentaminen vaatii rahaa ja satsauksia lähinnä akuston sekä moottorinohjauksen puolelle. Aihioksi Paloniemi sai hankittua moottorivikaisen Hondan. Voimanlähteenä on nyt trukista peräisin olevan hydraulipumpun sähkömoottori, joka tuottaa neljän kilowatin tehon.
– Piikkitehoa tämä tuottaa toki enemmän. Se ei kuitenkaan ole ongelma, sillä tämä on A2-luokan eli 35 kilowatin moottoripyörä, Paloniemi kertoo.
Muutamien satasten investoinneilla saatiin siis tekniset palikat kasaan. Akuston osalta ratkaisu tuli Paloniemen työnantajalta eli Akku-Ässältä. Työt ja ideointi on peräisin puhtaasti Paloniemen omasta päästä. Autoinsinöörin ja sähkötekniikan opintoja ammattikorkeakoulussa käynyt mies tunnustautuu enemmän tekemisen ihmiseksi kuin teoreetikoksi. Opinnot ovat kesken, mutta taskussa on silti autoalan tutkinto, jonka opinnäytetyö oli, kuinkas muuten kuin, sähkömopoauto.
– Näiden kanssa tekeminen on mielekästä ja aina tulee tehtyä jotain väärin. Tässä projektissa ostin turhaan moottorinohjausyksikön, joka ei kuitenkaan toiminut toivotulla tavalla, Paloniemi harmittelee.
Sähkö-Honda näyttää suhteellisen tavalliselta moottoripyörältä. Polttomoottorin ja tankin tilalla on sähkömoottori ja akusto. Nyt matkaa voi tehdä yhdellä latauksella noin 30 kilometriä, joka ei kuitenkaan vastaa rakentajan toiveita. Ajaminen on edullista: sähkö maksaa sataa kilometriä kohden vain euron.
– Kun saisi litium-kennot, niin sitten toimintasäde olisi ihan toisenlainen. Ne ovat vain toistaiseksi ihan liian kalliita, mies pohtii asennustöiden ohella.
Sähkömotskarin suorituskyky on kevarin luokkaa, mutta itse ajaminen on ihan erilaista kuin mihin on totuttu. Tuhti vääntö ja äänettömyys tekevät kokemuksesta hyvin erilaisen. Pienen testipätkän ajaneena voin todeta, että pyörä liikahtaa eleettömästi ja herramiesmäisesti. Tunne on aivan toinen kuin vastaavan tehoisella bensakoneella kurvailtaessa.
Juttutuokion lomassa keksijä-rakentaja pääsee vauhtiin ja kyseenalaistaa asioita. Paloniemi uskoo akkujen ja aurinkokennojen olevan avainroolissa, kun tulevaisuuden energiapeliä pelataan.
– Jos yhdysvaltalaisten talojen katot olisivat aurinkokennoa, niin sähköä riittäisi koko maailman tarpeeseen.
Paloniemen mukaan sähkömoottorit tuovat mukanaan mullistuksia. Ne ovat polttomoottorikäyttöisiin laitteisiin nähden huomattavasti huoltovapaampi, kun liikkuvia osia on vain vähän. Lisäksi tekniikkaa olisi helppo valmistaa myös pienemmässä mittakaavassa ja lähempänä kuluttajia, eikä valmiita tuotteita olisi enää välttämättä järkevää kuljettaa toiselta puolelta maapalloa.
Nuoruusvuotensa Calgaryssa ja Yhdysvaltojen puolella Springfieldissä viettänyt Paloniemi saattaa pakata kimpsunsa ja kampsunsa uudestaan ja muuttaa takaisin rapakon taakse. Esimerkiksi Albertan provinssissa, jossa Calgary sijaitsee, on arvonlisävero vain viisi prosenttia, eikä tuloveroa tarvitse maksaa lainkaan. Ne houkuttelevat Paloniemeä osaltaan takaisin lapsuuden maisemiin, vaikka Suomi on muuten hänen arvoasteikolla korkealla.
Vaikka moottoripyörä ei ole vielä Paloniemen mukaan vielä valmis, siintää haaveissa auton muuttaminen sähköiseksi. Sitä ennen pitää kuitenkin saattaa tämä projekti loppuun.