Normaalin autokorjaamoarjen pyörittäminen saa virkistävää vastapainoa erikoisemmista kulkupeleistä.
Tuskussa toimivan RH-Autokorjaamon yrittäjä Jarno Paavilainen kertoo harrasteautohommien olevan lähellä sydäntä. Talven jäljiltä kevätaurinkoiseen keliin saatettiin jo Austin-Healey merkkinen avoauto. Nyt vuorossa on Mercedes-Benz 220 olympiavuodelta -52. Täysin entisöityyn koriin on rakennettava tekniikka paikalleen. Tehtävän vaikeusastetta nostaa osien irrallaan oleminen.
– Se ottaa oman aikansa, kun ei tiedä heti suoraan, mistä mikäkin on peräisin, Paavilainen toteaa.
Autojen lisäksi Paavilainen on kunnostanut myös museotraktoreita.
Kaikki tulee kuitenkin aikanaan kuntoon. Osia -50-luvun tähtikeulaan on vielä suhteellisen hyvin saatavilla. Saksassa on yritys, jonka kautta tilattiin uudet takavalot, ovien tiivisteitä ja tulpanjohtoja. Jopa sytytystulpat ovat tilaustavaraa, sillä ne poikkeavat melkoisesti nykyautojen kipinäniskijöistä.
– Tätä vanhempiin ei tahdo saada osia enää mistään, erään harrastajan mukaan esimerkiksi -30-luvun Mersuun ne pitää teetättää.
Sydäntalvella työtilanne on yleensä rauhallisempi, jolloin on hyvä aika syventyä pitkäkestoisempiin projekteihin. Kuluneen talven kohdalla näin ei kuitenkaan ollut. Paavilaisen mukaan töitä oli paljon ja nyt on painettava pitkää päivää, jotta lupaus saadaan pidettyä.
– Tämän olisi tarkoitus olla kohta valmis. Tahtia täytyy hieman tiivistää, jotta tämä saadaan liikenteeseen.
Auton sydämenä on kuusisylinterinen rivimoottori, jonka iskutilavuus on mallimerkinnän mukaisesti 2,2 litraa. Kysymyksessä on aikakautensa ökyauto, jonka kyydistä nauttivat lähinnä sikariportaan edustajat. Vanhassa autossa ei välttämättä ole raha hukassa, vaan päinvastoin. Paavilaisen mukaan Englannissa myytiin vastaavaa täysin entisöityä autoa 199.000 punnan hintaan.
Harrasteautoista pitävän yrittäjän tallissa on oma auto tällä erää koskemattomana. Aikapulan vuoksi se saa vielä odottaa aikoja parempia.
– Perhepiirissä on harrasteautoja, joten ajamisen makuun kyllä tarvittaessa pääsee.
Projekti on ollut hyvä vastapaino koko henkilökunnalle arjen tohinaan, joka koostuu pääosin uudempien autojen huolto- ja korjaustöistä.
– Onhan tällä koeajo tehtävä antaumuksella, se on kuin piste iin päälle, Paavilainen kertoo lopuksi hymyillen.