Isomman perheen vaihtoehto — Nissan X-Trail dCi 130 Xtronic Acenta

17.5.2015 Auto & Kone
Tunteella. Uusi X-Trail ei ole pöllömmän näköinen citymaasturi, joka houkuttaa ostajia isojen farmariautojen puolelta.

Nissanin mallisto on ennätystuore. Isomman kuljetustarpeen tyydyttää X-Trail, jonka tilat riittävät pidemmälle kuin pikkuveli Qashqailla.

Kansansuosikki Qashqain malliuudistuksen myötä pidempi versio +2 jäi kokonaan pois. Tuore X-Trail paikkaa omana mallinaan tämän puutteen 5- tai 7-paikkaisena versiona. Teknisesti nämä edellä mainitut veljet ovat samanlaisia, mutta malliuudistuksen myötä etuvetoiset versiot ovat myös kova sana.

Tosiasiassa X-Trail on lipunut maasturimaisesta meiningistä enemmän katupuolen tekijäksi. Autojen luokkajako on nykyään hankalaa jopa niiden luojille, ja jos sopivaa kastia ei ole, niin se tehdään. X-Trail on hyvin tilaa tarjoava katumaasturi, jossa on farmarin tilat. Koeajoauto oli varustettu takakontin pohjasta nousevilla lisäistuimilla, jotka sopivat lähinnä lapsille. Aikuiselle jo pelkkä kapuaminen takariville vaatii kevyttä ponnistelua. Silti tarpeen tullen lisäpaikat kelpaavat kernaasti. On kuitenkin muistettava, että varsinaiset bussit ovat erikseen.

Ajossa auto on jotenkin vain helppo. Koeajoauto oli varustettu automaatilla, joka edustaa edistyksellisempää CVT-vaihteistoa. Se tietää myös sitä, että auto on etuvetoinen. Nelivetoinen versio on nimittäin aina varustettu kuusivaihteisella manuaalilla. Miellyttävä yllätys on se, että meno ei ole kuminauhamaista huutamista, vaan vaihteisto vaihtaa hieman porrastaen.

Tällä hetkellä ainoa saatavilla oleva voimanlähde on yhteistyökumppani Renaultin 1,6 litran diesel. Se korvaa edellisen korimallin kaksilitraisen pannun ja tarjoaa samoja teholukemia, mutta on selkeästi nuukempi polttoaineelle. Se jos mikä kelpaa perheautoilijalle. Suurin sallittu vetopaino on 2.000 kiloa, joten tarvittaessa perävaunussa voi olla melko tuhtia tavaraa.

Kylmänä kiitos. Sähköisen käsijarrun ansiosta keskikonsoliin mahtuu paraatipaikalle jäähdytettävä mukiteline tuplana.
Kylmänä kiitos. Sähköisen käsijarrun ansiosta keskikonsoliin mahtuu paraatipaikalle jäähdytettävä mukiteline tuplana.

Maantiellä X-Trail etenee vaivatta ja marssivauhti saavutetaan kevyesti. Vaikka voima riittää normiajoon, on ohituksissa oltava skarppina. Kysymyksessä on kuitenkin oikeasti isohko ja painava auto. Sen huomaa myös tietynlaisessa tukevuudessa. Ohjaustuntuma tuntuu sopivan jäykälle maantielläkin, mutta kaupungissa se taas on kevyt. Nykyisten ohjaustehostimien avulla tämä on jo lähes ominaispiirre autossa kuin autossa.

Istuimet ovat enemmän mukavuuspainotteiset kuin kovat. Keskimmäinen penkkirivi liikkuu pituussuunnassa, joten viidelle hengelle olot ovat tarvittaessa lokoisat. Tavaratila on istuimien asentoja muutellen sen muotoinen ja kokoinen, mitä mukaan tarvitsee ottaa. Seitsenpaikkaisessa versiossa ei ole luonnollisesti mitään isompia lokeroita kontin pohjalla, mutta pienille tavaroille sellainen toki löytyy.

Varustetasoja on neljä, perustaso Visia, sitten Acenta ja Tekna sekä parhaana Business 360. Acentaan kuuluvat esimerkiksi takaosan tummennetut lasit, tilttipeilit ja automaatti-ilmastointi. Seitsenpaikkaisessa Acentassa on vakiovarusteena kattoikkuna, josta puolet eli etureunan saa halutessaan auki tai raolleen. Kevätauringossa X-Trail suorastaan kylpee valossa, kun ikkunan suojaverhoilun ensin ajattaa pois.

Kaksi viimeisintä varustetasoa sisältävät esimerkiksi sähkötoimisen takaluukun, Bi Led-ajovalot sekä ajoavustinjärjestelmiä, jotka perustuvat kameratekniikkaan. Tämän ja ison näytön media- ja navigointitoimintoineen voi valita myös Acentaan lisäpaketin kautta. Koeajoautossa niitä ei ollut, mutta Commodore 64 aikakauden kaveri pärjää hyvin ilman niitäkin. Tosin soittokoneet saa kytkettyä USB- tai Aux-liitäntöjen kautta.

Tilaa ja valoa. Penkit alhaalla sisään mahtuu huonekalupaketteja. Lasikatto antaa autolle eksklusiivisen säväyksen.
Tilaa ja valoa. Penkit alhaalla sisään mahtuu huonekalupaketteja. Lasikatto antaa autolle eksklusiivisen säväyksen.

Lisäksi Nissan tarjoaa runsaasti erilaisia ulkonäkösomisteita, joiden avulla voi yksilöidä autoa. Tarjolla on kromia, vannetta, listaa ja myös runsaasti erilaisia sisätilavarusteita vaateripustimesta koiraverkkoon. Autonvalmistajille varustetarjonta on tärkeää liiketoimintaa ja asiakkaille helppo keino varustella auto mieluisaksi.

Muotoilultaan X-Trail on sporttinen, kuten Nissanin uusi muotokieli yleisesti ottaen on. Selvästi muun malliston kanssa samoja piirteitä omaavan auton pyörittelyssä menee hetki, jotta kulmat hahmottuvat oikein. Parkkitutka tulee tässä kohtaa enemmän kuin tarpeeseen. Keulan muotoilu on melko pystysuora, ja vaikka se pyöristyykin hyvin sivusta katsoen alaspäin, niin kulmia on varsinkin keskimääräistä lyhemmän kuljettajan hankala hahmottaa.

Uusi X-Trail on ison perheen Qashqai. Tämän luokan autot ovat yhä suositumpia, ja nyt ostajia houkutellaan yhä isommasta joukosta. Jos joku tietää, niin Nissan, kuinka näitä autoja tehdään ja myydään. Sen Qashqain myyntiluvut lahjomattomasti osoittavat.

Nissan X-Trail dCi 130 Xtronic Acenta

  • Hinta: 37.890 € (hinnat alk. 31.891 €)
  • Moottori: 1.598 cm3 (4-syl., turboahdin)
  • Suurin teho: 130 hv/96 kW (4.000 rpm)
  • Max. vääntö: 320 Nm (1.750 rpm)
  • Kiihtyvyys: 0-100 km/h 11,4 s
  • Huippunopeus: 180 km/h
  • Kulutus: 4,7/5,1/5,8 l/100 km (maantie/yhdistetty/kaupunki)
  • CO2–päästöt: 135 g/km (yhdistetty)
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
1