Oravinmäellä toistakymmentä vuotta toimineen metallinkierrätysyrityksen tarina jatkuu uudella nimellä ja tuorein voimin.
Rinta-Joupin autoliikkeen palveluksessa olleet Hannu Vesanka ja Jere Hytönen valmistelivat liiketoimintakauppaa TS-Metallikierrätyksen omistaneen Seppo Tenhusen kanssa puolen vuoden ajan. Ajatus lähti Sepon heitosta hänen ollessa autokaupoilla Hannun luona. Kun huoltoneuvojana toiminut Jere kuuli ideasta, oltiinkin pian jo tunnustelemassa mahdollisuutta toteuttaa ajatus todeksi.
Puolen vuoden ajan hanketta valmisteltiin huolella. Viime aikoina paljon puhutusta yrityskauppojen rahoitushaasteista eivät voineet välttyä tuoreet yrittäjätkään. Lomakkeita ja hakemuksia täytettiin ainakin kenkälaatikollisen verran, ennen kuin maali häämötti. Lisäksi suoritettavana on ollut ammattipätevyystutkinto kuorma-auton ajamista varten, tulityökorttia ja yrittäjäkurssia. Alkutaival on siten byrokratian sanelemaa touhua täynnä.
Kuluvan kuun alusta kauluspaita vaihtui haalareihin, kun käytännön työt alkoivat. Romumetallin vastaanoton lisäksi yritys palvelee tuttuun tapaan autonkierrättämisen saralla. Asiakkaalle kirjoitettavan romutustodistuksen jälkeen auto kuivataan ja kierrätetään eteenpäin. Uutena alueena on purkuosien myynti.
– Tarkoituksena on purkaa uudempia autoja ja valikoida niistä käyttökelpoisia B-osia eteenpäin, kertoo aina purkaamotoiminnasta haaveillut Hytönen.
Yksinkertaista purkubisneksen pyörittäminen ei kuitenkaan tule olemaan. Vakuutusyhtiöiden lunastamat vaurioajoneuvot matkaavat lähes poikkeuksetta Autovahinkokeskuksen hoteisiin, jonka jälkeen hinnat ovat karanneet korkeahkoiksi. Autohajottamot ovatkin tuoneet purkuun soveltuvia autoja jo vuosien ajan ulkomailta. Konevikaisista ja muuten raajarikoista autoista saa useimmiten osia irti, joilla tuntuu olevan aidosti kysyntää.
– Ostamme mielellämme autoja purettaviksi. Kannattaa tarjota ennakkoluulottomasti autoa, jos kulkupeli on piiputtanut, Vesanka vihjaa ja kertoo heidän olevan kiinnostuneita erityisesti 2000-luvulla valmistetuista autoista.
Ulkomaantuontiin on jatkossa haluja, mutta ensin pitää tehdä jonkin aikaa töitä monipuolisesti, sillä opittavaa riittää. Jo pelkästään eri metallilajien perinpohjainen tuntemus vie oman aikansa. Yrityksestään luopunut Tenhunen kertoo lajeja olevan kymmeniä.
– Kun aloitin vuosituhannen alussa, oli auton romutustodistus toki olemassa, mutta se ei ollut pakollinen. Nyt ajoneuvoa ei saa muuten pois rekisteristä lainkaan.
Yleinen alan kehitys on osaltaan harpannut aimo askelia eteenpäin. Tyhjiötekniikan avulla voidaan ottaa esimerkiksi tuoremehutölkkien sisäpinnalla oleva alumiinikalvo uusiokäyttöön.
Kierrätykseen kelpaa oikeastaan kaikki, mikä sisältää metallia. Maksua suoritetaan tällä hetkellä lähinnä jalometalleista. Perinteisen teräsromun hinta on tällä hetkellä painunut alhaiselle tasolle – toistaiseksi. Maailman taloustilanteen muutokset näkyvät metallien hinnoissa erittäin nopeasti.
Tenhusen mukaan yrittäjät maksavat montaa päällekkäistä veroa.
– Lainsäädäntö huolehtii alan toimivuudesta, joten sen suhteen ei tarvitse olla nykyään huolissaan.
Temmikujan päässä sijaitsevan toimipaikan olosuhteet ovat ympäristön kannalta ajateltuna kunnossa, sillä koko alue on hänen mukaan rakennettu juuri kierrätystoimintaa varten.
Vesangan ja Hytösen ensisijaisena tavoitteena on täyspäiväinen työllistyminen. Yksi monitaitoinen työntekijä on jo palkattu, mutta alussa on varauduttava venyttämään päivää.
– Näin varmaan on tehtävä varsinkin kesäaikaan, miehet toteavat.
Entinen yrittäjä suuntaa sitä vastoin sapatille joksikin aikaa.
– Pitämättömiä lomia on kertynyt vuosien varrella aika paljon, katson samalla rauhassa, mitä tapahtuu jatkossa. Tekemistä kyllä riittää, kiinteistöbisnestä ikänsä harjoittanut Tenhunen toteaa.
Hytönen omaa kokemusta erittäin pitkistä päivistä. Joitakin vuosia sitten päivät autokorjaamo- ja kioskiyrittäjänä venyivät toden teolla. Nyt pienten lasten isät eivät voi vastaavaa enää tehdä. Päivää on jatkettava ennemmin aamupuolesta, mutta sekin käy, kun omansa eteen tehdään töitä.