Varsinainen tyyliniekka — Mercedes-Benz CLA 200 A Shooting Brake Premium Business

20.3.2015 Auto & Kone
Urbaani. CLA Shooting Brake näyttää muotonsa upeasti keinovalossa.

Takavuosina maailman kauneimmaksi autoksi äänestetty Mercedes- Benz CLS synnytti kokonaisen autoluokan. Nyt merkki on tekemässä samaa liikettä pienemmässä kokoluokassa.

Kolme vuotta sitten esitelty A-sarjan Mercedes on suomalaisille tuttu auto monessakin mielessä. Muun muassa Uudenkaupungin tehtaalla kokoonpantavasta autosta on tehty monta eri versiota. Maasturikorinen GLA tuli Suomeen viime keväänä ja sporttinen CLA enteili myös sulavalinjaisen farmarin tuloa mallistoon.

Nyt suorastaan luihakkaan näköinen CLA Shooting Brake on totta. Kysymyksessä ei ole auto, joka hurmaa ylenpalttisilla tiloillaan, edullisuudellaan tai jollakin muulla perheautomaisella piirteellä. Ei, tämän auton tehtävä ei ole olla myyntitilaston ykkönen, vaan venyttää farmariauton käsitettä astetta urheilullisempaan ja tyylikkäämpään suuntaan. Pitkä kattolinja ja hyvin kallellaan olevat tuuli- sekä takalasit saavat auton näyttämään varsin sporttiselta. Kun ulkonäköön yhdistetään vielä veistokselliset kylkilinjat, niin ei puhuta mistään ”taviksesta”.

Viirusilmä. Takavalot jäävät varmasti perässä ajavien mieleen.
Viirusilmä. Takavalot jäävät varmasti perässä ajavien mieleen.

Autotehtaat ovat huomanneet jo vuosia sitten, että auton hankkiminen ei ole nykyään varsinkaan suurkaupungeissa samalla tavalla in kuin joskus aiemmin. Globaalisti markkinat kasvavat, mutta länsieurooppalaiset ajavat yhä useammin autolla joko yksin tai kaksin. Siksi CLA farkkuversion tilat riittävät mainiosti kohderyhmälle. Pääntilaa on neljä senttiä enemmän takapenkillä kuin sedan korisessa CLA:ssa. Tavaratilaa on tarjolla 495 litran verran.

A-sarjan sporttifarmari tarjoaa täsmällisiä ajo-ominaisuuksia, kuten sarjan muutkin eri versiot. Maantiellä autoa ei tarvitse ohjailla, vaikka alla olivat matalat kesärenkaat ja urainen tie. Talvikarkean asfaltin antama rengaskohina kantautui ohjaamoon asti, mutta hieman urista sivuun siirryttäessä äänimaailma asettui merkille ominaiselle tasolle.

Auton voimalinjassa vaikuttivat mallimerkinnästä 200 huolimatta 1,6 litrainen bensamoottori ja 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaattivaihteisto. Sen tarjoamat voimavarat riittävät hyvin tämän auton liikuttamiseen, mutta jos lompakossa riittää pateja, niin tarjolla on isoa voimaa. Malliston huipulla on nelivetoinen CLA 45 AMG, joka kehittää 360 hevosvoimaa. Auton saa nelivetoisena useammalla moottoriversiolla, sekä dieselinä että bensana.

100 hv/l. Pienimmästä ottomoottorista on kaivettu kelpo lukemat esille.
100 hv/l. Pienimmästä ottomoottorista on kaivettu kelpo lukemat esille.

Koeajoauto oli business-varusteltu, joka tarkoittaa käytännön tasolla peruutuskameraa, ilmastointiautomatiikkaa, kaksoisksenonvaloja ja etuistuinten mukavuuspakettia.

Hintaero perusvarusteiseen vastaavaan malliin on 1.300 euron luokkaa. Listalta oli ruksattu myös Night-paketti, joka tarkoittaa suomeksi tummanpuhuvia isoja vanteita ja timanttikuvioista etumaskia. Lisäksi siihen kuuluvat mustat ulkopeilit, ikkunoiden alareunalistat, ikkunakehykset ja B-pilarista alkaen tummennetut lasit.

Merkin nykytyyliin automaatin vaihdevipu sijaitsee siinä kohdalla, missä useimmissa autoissa on pyyhkijän viiksi, eli rattipylvään oikealla puolella. Mersumaiseen tapaan suurin osa toiminnoista hoituu vasemmalta yhden viiksen kautta ja sen alapuolelta käytetään vakionopeussäädintä omasta vivustaan. Keskikonsolissa on tämän järjestelyn ansiosta tilaa säilytyslokeroille, varsinkin kun seisontajarru toimii kojelaudassa olevasta vivusta. Keskellä kojelautaa olevan ison 8” värinäytön ja kyynärnojan etupuolella olevan säätöpyörän avulla päästään käsiksi auton viihdepuoleen ja navigaattoriin.

Lukkoon. Tavaratilan välipohjan voi lukita.
Lukkoon. Tavaratilan välipohjan voi lukita.

Ulkomuotojen mukainen tyylikkyys jatkuu myös auton sisäpuolella. Mustan sisäkaton ja vaalean sisustuksen kontrasti on vaikuttava. Tilojen suhteen auto on kompromissi etu- ja takamatkustajan välillä, jommallakummalla paikalla ovat lokoisat oltavat. Etuistuimet ovat A-Mercedeksen tapaan massiiviset selkänojan jatkuessa yhtenäiseksi niskatueksi. Istuimen hyvien säätöjen ansiosta kiinteä niskatyyny sopii yllättävän hyvin kohdalleen.

CLA Shooting Brake on auto, jonka ulkomuoto saa päät kääntymään. Vaikka se on periaatteessa kaikkien ulottuvilla, ihan megamyyntimallia tästä ei pääse tulemaan. Siihen on vain yksi syy: hinta. Ehkäpä juuri sen vuoksi ne päät kääntyvät myös jatkossa.

Mercedes-Benz CLA 200 A Shooting Brake Premium Business

  • Hinta: 51 048 € (hinnat alk. 35 744,93 €)
  • Moottori: 1 595 cm3 (4-syl. turboahdin, bens. suorasuihkutus)
  • Suurin teho: 156 hv/115 kW (5 300 rpm)
  • Max vääntö: 250 Nm (1 250–4 000 rpm)
  • Kiihtyvyys: 0–100 km/h 8,7 s
  • Huippunopeus: 225 km/h
  • Kulutus: 4,7/5,6/6,3 l/100 km (maantie/yhdistetty/kaupunki)
  • CO2 -päästöt: 128 g/km (yhdistetty)
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0