Huonomman tien nelikko — Seat Leon X-Perience 1,8 TSI 180 4Drive DSG

20.3.2015 Auto & Kone
Routaa ja rospuuttoa. Leonin korkeampi nelivetoversio istuu suomalaiselle sivutielle.

Espanjalaismerkin syömähampaaksi osoittautunut Leon kaappaa markkinaosuuksia myös nelivetomarkkinoilla.

Yli puolta merkin Suomen myynnistä edustava Leon on tarjolla myös kahtena eri nelivetoversiona. Farmarimalli on saatavana sekä farmarikorisena että siihen pohjautuvana crossover-mallina. Teknisesti autot ovat samanlaiset, mutta räyhäkkäämmän näköinen X-Perience tarjoaa vajaat kolme senttiä enemmän maavaraa. Kokonaisuudessaan maavara on 172 mm, joten mistään varsinaisesta maastoautosta ei voida puhua.

Huonommalla tiellä alustan korkeus kuitenkin riittää ja kirkkaasti useammille meistä. Isompien renkaiden ja alustan korotuksen avulla saadut mitat yhdistettynä Haldex-nelivetoon takaavat etenemisen huonommallakin tiellä. Käytännössä auto toimii etuvetoisena, kunnes akselien välisen riittävän kitkaeron ansiosta takapyörät alkavat myös vetämään. Tarpeen vaatiessa voimajako toimii jopa suhteessa 50/50.

Mukava. Neliveto, DSG ja voima sopivat yhteen.
Mukava. Neliveto, DSG ja voima sopivat yhteen.

Valmistajan mukaan vetoa säädellään myös saman akselien eri pyörien välillä. Molemmissa akseleissa on elektroninen tasauspyörästön lukko. Voimaa ohjautuu silmänräpäyksessä paremmin pitävälle renkaalle. Yhdessä muiden ajoavustinjärjestelmien kanssa olosuhteet jäävät X-Periencen jalkoihin. Huomattava seikka on myös auton varsin hyvä painonjakauma, joka on 124 kiloa etupainoinen. Tämä johtuu taka-akselin läheisyyteen sijoittuvasta Haldexista.

Kaksoiskytkinvaihteiston, voimakkaan TSI-moottorin ja nelivedon yhdistelmä tuntuu ajossa mutkattomalta. Kierroksilla auto liikkuu mukavasti, tarvittaessa urheilullisesti. Toisaalta TSI:n antama vääntö ei pakota polkaisemaan lappua lattiaan. Ainoan bensavaihtoehdon lisäksi saatavilla on myös kolme eri dieseliä. Tehokkain diesel ja TSI on aina varustettu DSG-vaihteistolla, jonka yhteydessä ajotila voidaan tarvittaessa valita neljän eri asetuksen väliltä: Eco, Comfort, Sport ja Individual. Näiden vaihtoehtojen avulla autosta saa esille eri luonteita kaasupolkimen, ohjaustehostimen ja vaihteiston toimintoja ohjaamalla.

Koeajolenkille sattui jäistä ja osin sulanutta kylätietä, jossa kaksivetoisella autolla meno olisi ollut paljon huterampaa. Uutukaisen ratin takana oli luottavainen olo, sillä alusta tuntui sopivan eteläsavolaiselle tiestölle. Vaaramomentti on ainoastaan se, kun nopeus tahtoo nousta liiaksi. Jarrutusmatka kun on sama, veti auto sitten neljällä pyörällä tai ei.

Ulkoisesti auto poikkeaa maavaran lisäksi pyöränkoteloiden levityksistä ja jyhkeämmistä puskureista. Ilmettä tuovat myös mustat kattokaiteet ja vakiona olevat 17” alut kookkailla 205/55-sarjan renkailla. Sisällä mallin erottaa tavallisesta Leonista lähinnä istuimien osalta. Lisäksi autoon nouseminen ja sieltä laskeutuminen on helpompaa reilumman maavaran ansiosta.

Tukevat. Etuistuimet antavat hyvän sivuttaistuen.
Tukevat. Etuistuimet antavat hyvän sivuttaistuen.

Sisätiloiltaan X-Perience tarjoaa saman verran tilaa matkustajille kuin normaali farmari. Samoin on asian laita 587 litran peräkontin osalta. Takapenkillä ei pitkälle ihmiselle tahdo pääntila riittää, mutta sivusuunnassa kelpaa sitäkin paremmin.

Turvavarustelu on jo vakiona kattava. Palveluksessa ovat ajonvakautus- ja luistonestojärjestelmät, rengaspainevaroitin, seitsemän turvatyynyä sekä monitörmäysjarrutus. Koeajoautossa oli lisäksi pysäköintitutka edessä ja takana sekä pysäköintiavustin. Ajovalot ovat toteutettu LED-tekniikalla.

Seat X-Perience omaa sukunäköä konsernin premium- merkin katumaastureihin. Siitä tuskin on haittaa, kun ostajista taistellaan. Nelivetomarkkinat ovat kasvamaan päin. Monet merkit tarjoavat Suomen olosuhteisiin paremmin sopivia nelivetoisia ystävällisellä hinnoittelulla kaksipyörävetoisiin nähden. Siksi ei tarvitse ihmetellä, miksi nelikoita myydään yhä enemmän.

Seat Leon X-Perienco 1,8 TSI 180 4Drive DSG

  • Hinta: 35 054,05 € (hinnat alk. 30 269,87 €)
  • Moottori: 1 798 cm3 (4-syl. turboahdin, bens. suorasuihkutus)
  • Suurin teho: 180 hv/132 kW (4 500–6 200 rpm)
  • Max vääntö: 280 Nm (1 350–4 500 rpm)
  • Kiihtyvyys: 0–100 km/h 7,2 s
  • Huippunopeus: 221 km/h
  • Kulutus: 5,6/6,5/8,0 l/100 km (maantie/yhdistetty/kaupunki)
  • CO2 -päästöt: 150 g/km (yhdistetty)
+1
1
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0