Fordin maailmanautoksi -90 luvun alkupuolella suunniteltu Mondeo uusiutui jo viidenteen sukupolveen.
Tehdas on kiinnittänyt uuden mallin laatuvaikutelmaan paljon huomiota ja sen kyllä huomaa. Varsinkin viistoperäistä malliversiota katsoessa tulee mieleen väistämättä Aston Martin tai Jaguar, toisaalta coupémaisissa piirteissä on jotain samaa kuin saksalaisissa premium- merkkien edustajissa. Niihin on tosin iso ero vain hintalapun puolella.
Jalkatiloja taksiautoilijoiden suosimassa mallissa riittää, mutta viistoperäisessä versiossa pääntila on pitkällä takapenkin matkustajalla kortilla. Farmari- Mondeossa tilanne on toinen, puhumattakaan reilusta tavaratilasta. Matkalaukut mahtuvat hyvin myös juonikkaasti muotoillun viistoperäisen Mondeon konttiin. Sähkötoiminen ja kauko-ohjattu takaluukku on kätevä varuste, varsinkin kurakelien aikaan.
Jäähdyttimen edessä oleva säleikkö on innovatiivinen: se sulkeutuu ja aukeaa tilanteen niin vaatiessa. Aktiivisen säleikön osuus aerodynaamiseen vastukseen on valmistajan mukaan kuusi prosenttia.
Koeajoautoa liikuttaa tunnustusta saanut Eco- Boost-moottori. Se hönkii nyt 1,5 litran versiona 160 hevosvoiman edestä ja vääntää alhaalta asti tuhdisti. Voimaa välittää puolestaan kuusilovinen automaatti, jota voidaan käyttää nykytyyliin ratin takaa olevista painikkeista. Kaksi isompaa bensakonetta ovat kumpikin 2,0 litraisia, joista on otettu irti 203 ja 240 hevosta. Dieseleiden kohdalla on vastaava kuvio, pienempi on 1,6 litran 115 heppainen ja isommasta on puristettu kaksi eri tehoversiota.
Ajettavuudeltaan Mondeo on aina ollut mieluisa, eikä uusi malli tee tässä suhteessa poikkeusta. Taka-akseliston tuenta on laitettu uusiksi, sillä monivarsituennat on toteutettu apurungon kautta. Uudistuksen avulla luvataan parempi ajomukavuus ja ajettavuus sekä vähemmän matkustamoon kantautuvia ääniä ja värinöitä. Melutaso on muutenkin miellyttävä, eikä nastarenkaiden rapina kuulunut kuin vaimeasti. Koeajon aikana sivuteillä riitti polannetta ja kuoppaa, joten kolinaa olisi kuulunut, jos olisi ollut kuuluakseen. Tässä suhteessa alustan suunnittelijat ovat onnistuneet mainiosti.
Maantiellä automaatti toimii mukavasti ja kovemmin polkaistaessa vaste on nopea. Rauhallisemmin ajaessa veto tuntuu enemmän kuminauhamaiselta, mutta se on enemmänkin vain tunne. Nopeusmittaria seuratessa tämä tunne tosin vesittyy. Parkkipaikalle suunnatessa apua antaa parkkiassistentti, joka on aiempaa edistyksellisempi versio. Taskuparkin lisäksi se tunnistaa myös rivin, joten marketin pihalla voi ratista laskea irti huoletta. Järjestelmä auttaa myös ruudusta pois.
Pimeässä katkaisijoiden raikkaan siniset valot ovat piristävä ilmestys. Ison kosketusnäytön avulla hallitaan mediapuolta, ilmastointi- lämmityslaitetta, bluetoothin avulla toimivaa puhelinta ja navigaattoria. Oma lukunsa on Microsoftin käsialaa oleva Sync-järjestelmä, jonka avulla voidaan kuunnella vaikka tekstiviestejä.
Mondeon muodoissa on monta jippoa, jotka avautuvat kun tarkastelee autoa eri kulmista. Monella vekillä oleva konepelti on keskellä kohollaan ”skuuppimaisesti”. Kyljen alempi pokkaus osoittavaa taaksepäin nousujohteisesti, joka saa aikaan menevän näköisen vaikutelman. Uudella ajattelulla toteutetut virtapihit LED-toimiset ajovalot mahdollistavat ärhäkkään ilmeen. Silmät ovat hyvin viirumaiset, mutta tehokkaat.
Dynaamisten LED-ajovalojen ansiosta viikseä ei tarvitse heilutella pitkiltä lyhyille tai päinvastoin. Älykäs ajovalojärjestelmä huolehtii optimaalisesta valaisusta ottaen huomioon vastaantulevan liikenteen ja muut vaihtelevat olosuhteet. Se luo tilanteeseen sopivan valoviuhkan lähes huomaamatta ja kaarrevalotoiminto toimii myös saman ajattelutavan turvin. Toteutus on melkoisen onnistunut, sillä systeemi toimii kuin ihmisen mieli.
Ei tarvitse olla kummoinen ennustaja, jos veikkaa vastaavanlaisten valojärjestelmien olevan vakiovaruste muutaman vuoden sisällä kaikissa kokoluokissa. Yleisesti ottaen ainoa miinuspuoli LED-tekniikalla toteutetuissa ajovaloissa on pitkien valojen kantama. Siinä suhteessa perinteisempi tekniikka vie useimmissa tapauksissa vielä voiton, mutta muuten tulevaisuuden suunnasta ei ole epäselvää. Alhainen virrankulutus näkyy myös päästöissä.
Keväällä mallisto täydentyy 4-ovisilla sedanilla, joka on saatavilla myös hybridi- versiona. Siitä lähtee 187 hevosvoimaa yhdistetyn hiilivetypäästön ollessa 99g/km. Samassa yhteydessä esitellään nelivetoiset vaihtoehdot, joiden voimanlähteenä on aina diesel, vaihteistosta riippumatta.
Koeajoauton varustetaso oli Titanium Business, jossa on vakiona mukautuvat LED-valot, multimedialaitteisto 8” näytöllä, pysäköintiavustin, parkkitutkat ja Ford SYNC-järjestelmä. Mielenkiintoinen varustepaketti on winterpack, jonka mukana tulee ratinlämmitin ja lämmitettävä takaistuin sekä 220 V pistorasia.
Turvavarusteet ovat luonnollisesti ajan tasalla. Mondeo on ensimmäinen Ford, jossa on Pre-Collision Assist -törmäyksenestoavustin. Se tunnistaa jalankulkijat ja tarvittaessa puuttuu peliin, jos kuljettaja ei reagoi ajoissa. Turvavarustelistalla ovat myös täyttyvät takaistuimen turvavyöt, jotka ehkäisevät huomattavasti rinnan alueelle syntyvää painetta törmäystilanteessa. Vyöt sopivat luonnollisesti hyvin yhteen turvaistuimien kanssa.
Uusi Mondeo on tyylikäs paketti, joka ei jätä myöskään teknisesti kylmäksi. Kokoluokan kokonaismyynti Euroopan tasolla on kutistunut viime vuosina ja kilpailu ostajista on kova. Fordin tuoreimmalla mallilla on tässä mittelössä ainekset kuitenkin kohdallaan, eikä viiden vuoden tai 100.000 km:n takuu ainakaan pahenna tilannetta.