Tasapäistyneiden autojen maailmassa kuljettajan nautinto on useimmiten kätketty turvalaitteistojen taakse. Pienin Coupe-Bemari on piristävä poikkeus.
Vuosien varrella automaailman tarjonta on moninkertaistunut. On syntynyt kokonaan uusia autoluokkia, citymaasturit ja crossoverit kuuluvat jo lähes kaikkien merkkien valikoimiin. Autojen turvallisuuskehitys on ottanut isoja harppauksia eikä ilman törmäystestien tähtiä ole asiaa myyntitilastojen kärkeen.
Autot ovat entistä turvallisempia myös ajotilassa. Tämän huomaa varsinkin talvella, kun rengas ei raavi tyhjää ja orastava sivuluisu oikeaa automatiikan ansiosta kuin itsestään. Kansan kannalta ajateltuna näin asia on hyvin, mutta auto-orientoituneiden ihmisten mielissä jotain jää puuttumaan. Tarvitaan autoja, joissa on persoonallisuutta ja oikeaa ajofiilistä.
Koeajon perusteella 2-sarjan BMW täyttää juuri näitä saappaita. Baijerin ylpeys on myös oiva esimerkki aiemmin mainitusta laajentuneesta mallistosta. Tarjolla on vaihtoehtoja lähes joka lähtöön. Parillisella luvulla alkava mallimerkintä tarkoittaa pienemmän numeron urheiluversiota, joten nykyinen 2-sarjalainen tuli aiemman 1-sarjan coupen tilalle. Jotta asia ei olisi kuitenkaan ihan näin yksinkertainen, on syytä tietää että samalla numerolla alkaa myös merkin ensimmäisen etuvetoisen auton mallimerkintä.
Ulkonäkö puhuttelee kaiken ikäisiä autoilijoita. Tuskin kukaan voi sanoa 2-sarjan coupen habituksesta pahaa sanaa. Se on muotoiltu sulavaksi ja sopivan lihaksikkaaksi. Pitkä konepelti, lyhyet korinylitykset, kaksiovisuus ja viisto kattolinja toimivat aina. Tämä automalli koki Suomen ensiesittelynsä vuosi sitten uuden BMW-liikkeen avajaisissa Mikkelin Rinta-Joupilla, jolloin paikalla oli käsintehty esituotantoauto.
Sisällä urheilullinen linja jatkuu mustine sisäkattoineen. Urheiluistuimet tarjoavat reilun tuennan ja kaikki oleellinen tuntuu olevan kuin tyrkyllä. Takaistuin tarjoaa paikat kahdelle pienemmälle matkustajalle, sillä urheilullisten linjojen vuoksi pääntila on hieman kortilla. Tämä auto on suunniteltu lähinnä etupenkkiläisten fiilistelyä varten ja hyvä niin.
Auton painonjakauma on ideaalinen 50/50. Isompien veljiensä mukaisesti tekniikkaa on kuljettajan ulottuvilla ainakin tarpeeksi. Ajotila voidaan valita eco-, comfort-, sport- ja sport+ -asetusten väliltä. Ärhäkämpi urheiluasetus jättää myös ajoavustimet pois päältä, joten sivuluisua pääsee harjoittelemaan ihan oikeasti.
BMW:n moottorit tarjoavat kautta linjan paljon ruutia alhaisella kulutuksella. Urheiluauton suorituskykyyn riittää myös kahden litran diesel, joka tarjoaa 190 hevosvoimaa. Vielä vaikuttavampi on 400 Nm:n vääntölukema, joka saa niskan notkahtamaan. Moottorin jatkeena oli 8-portainen automaattivaihteisto. Ratin takana olevien läpysköjen kanssa vaihteita voi vaihtaa myös manuaalisesti, mutta normaaleilla reflekseillä varustetulla kuljettajalla ei ole jakoja aukottomasti toimivaa automatiikkaa vastaan. Parempi on vain keskittyä liikenteen tarkkailuun ja ohjaamiseen.
Koeajolenkin aikana vallitsi varsin viheliäinen talvikeli, lunta tuli oikein kunnolla ja lämpötila muuttui vesikelistä kovaan pakkaseen hetkessä. Onneksi luistoneston sai pois päältä, muuten olisin joutunut sivutiellä lapiohommiin. Tarpeeksi pehmeä ja luminen tie yhdessä sutimiseneston kanssa johtavat siihen, että auto ei kulje eteen eikä taakse. Kikkailemalla kaasun ja vaihteiden kanssa matka kuitenkin jatkui.
Ajamisesta jäi raikas maku suuhun. Takavetoisen ystävälle se tarjoaa juuri sitä oikeaa, lievästi yliohjautuvaa menoa ja meininkiä, mistä ei voi olla tykkäämättä.
Varustelupuolella Business Sport tarjoaa hengästyttävän pitkän listan varusteita, kaikki pienimmätkin erot on listattu saksalaisella täsmällisyydellä. Malliston huipulla on itseoikeutetusti M235i, joka eroaa sisarmalleista muutenkin kuin hurjan 336 hevosvoiman turvin. Siihen saa esimerkiksi mekaanisen tasauspyörästön lukon.
Bemarin 2-sarjan coupe on 1-sarjaan verrattuna 11 senttiä pidempi ja muhkeamman näköinen. Keulan ilme on myös luotu astetta ärhäkämmän näköiseksi, joten valintaa ei tarvitse sen suhteen aprikoida. Ainoa haittapuoli on hinta, tämä karamelli kun ei ole pennin nalle.
BMW 220d TwinPower Turbo A Business Automatic Sport
- Hinta: 43 791,95 €
- Moottori: 1 995 cm3 (4-syl.)
- Suurin teho: 190 hv/140 kW
- Max vääntö: 400 Nm (1 750 rpm)
- Kiihtyvyys: 0–100 km/h 7,1 s
- Huippunopeus: 230 km/h
- Kulutus: 4,0–3,8/4,4–4,2/5,2–4,9 l/100 km (maantie/yhdistetty/kaupunki)
- CO2 -päästöt: 117–111 g/km (yhdistetty)