Merkit jaettiin uusiin käsiin

21.1.2015 Auto & Kone
Peugeot vastaava Juha-Matti Randelin, autokaupan johtaja Mikko Räisänen ja tuotepäällikkö Kari Huttunen tekevät pian töitä myös Nissanin parissa.

Autoala astui Mikkelissä vuoden alkajaisiksi uuteen aikaan. Karikon Autotalon lopettamispäätöksen myötä Opel kurvaa Vauhti-Vaunulle ja Nissan Savon Autokeskukseen.

Länsi-Savo konsernin omistama Karikon Autotalo sulkee ovensa kesäkuun loppuun mennessä. Vuosikymmenien ajan varsinkin Nissanin myynnissä ansioituneen toimijan olemassaolo lakkaa Mikkelin lisäksi myös Savonlinnassa. Lakkauttamispäätöksen myötä henkilökunnan on etsittävä uusia töitä. Osa työntekijöistä työllistynee jatkossakin tuttujen merkkien parissa.

Kevään aikana toteutuvat muutokset tarkoittavat käytännössä alan sopeutumista vuosien ajan alhaalla pysytelleisiin myyntilukuihin. Autoalan kapasiteetti on valjastettu koko maan tasolla noin 150.000 uuden auton myyntiin, kun toteutuma on ollut viime vuosina 100–110 tuhannen kappaleen välimaastossa. Markkinoiden uusjakoa käydään nyt monella paikkakunnalla ja uusia järjestelyjä tulee vielä, vaikka nousu alkaisi huomenna.

Nissan tietää lisää työtä

Osuuskauppa Suur-Savon autokaupan johtaja Mikko Räisänen kertoo Nissanin myynnin alkavan Savon Autokeskuksen puolella huhtikuun alusta. Räisäsen mukaan sekä Mercedes- Benz että Peugeot pysyvät Suur-Savon tallissa. Huolto- ja varaosapalvelut järjestetään vieressä sijaitsevan Etelä-Savon Auton kautta.

Nissanin siirtyminen osuuskaupalle tarkoittaa Mikkelin toimintojen lisäksi myös huolto- ja varaosapalveluja Savonlinnassa Etelä-Savon Autossa ja Varkauden Karlassa. Myyntiä tullaan Räisäsen mukaan tekemään aktiivisesti kummallakin paikkakunnalla muun muassa tiheästi toistuvien myyntinäyttelyjen avulla.

Toisen vahvan japanilaismerkin siirtyminen Hietakadulle merkitsee käytännössä sitä, että joka neljäs Mikkelissä myytävä uusi auto lähtee Osuuskauppa Suur-Savon hallinnoimasta autokaupasta. Vuosittaisessa myyntimäärässä se tarkoittaa uudet ja käytetyt autot yhteen laskien noin 600 auton lisäystä.

– Nissania on myyty noin 200 auton verran vuodessa ja jokaista uutta autoa kohden pyörähtää muutama vaihtoauto, Räisänen laskeskelee.

Savon Autokeskuksen myyntipäälliköksi siirtyy Etelä-Savon Auton riveihin viime vuonna astunut Jarkko Parkkinen. Hän omaa vahvan Nissan-taustan, sillä Parkkinen työskenteli aikoinaan juuri Karikon Autotalon palveluksessa. Räisäsen mukaan myyntiresurssia tarvitaan Etelä-Savon Auton puolelle lisää.

– Korjaamon puolelle saamme pikkumuutoksien avulla pari nosturipaikkaa enemmän, jotta pystymme palvelemaan asiakkaita paremmin kasvavan kysynnän vuoksi.

Osuuskauppa Suur-Savo on linjannut strategiassaan panostavansa autokauppaan. Räisäsen mukaan muutoksen myötä myyntimäärät nousevat kultavuosien tasolle, joka tietää enemmän töitä autotalon kaikilla sektoreilla.

– Tontillamme on edelleen mahdollisuuksia rakentaa lisätilaa, mikäli tarvetta ilmenee. Meidän osalta tämä on koko henkilökunnalle mieluinen asia, joten Nissanin maahantuojan kanssa tehdystä sopimuksesta on aihetta olla aidon iloinen.

Kysymykseen, kuinka takavuosien kovat kilpakumppanit, Nissan ja Toyota, sopivat samalle tontille, Räisänen vastaa nopeasti.

– Mielestäni hyvin. Asetelma on niistä vuosista muuttunut paljon, sillä silloin markkinat olivat näiden kahden merkin hallussa. Nyt kilpailu on tasaisempaa ja on tehtävä entistä enemmän töitä, jotta pysymme kärjessä tai sen välittömässä tuntumassa.

Vauhti-Vaunu luottaa Opeliin

Vauhti-Vaunu on kasvanut johtavaksi mikkeliläislähtöiseksi autoliikeketjuksi. Opel on jo tarjolla Kotkan liikkeessä ja pian myös Mikkelissä.
Vauhti-Vaunu on kasvanut johtavaksi mikkeliläislähtöiseksi autoliikeketjuksi.
Opel on jo tarjolla Kotkan liikkeessä ja pian myös Mikkelissä.

Yli kymmenen vuotta perinteikästä mikkeliläistä autokauppaa luotsannut Petri Honkanen uskoo alan keskittyvän myös jatkossa. Opelia maahantuovan Opel Finlandin toimitusjohtaja Rami Kittilä on Honkaselle tuttu mies ja neuvottelut kävivät lopulta nopeasti. Honkasen mukaan merkki on nousukiidossa ja lähivuosina General Motors tuo Opeleiden myötä markkinoille esimerkiksi 18 uutta moottoria ja 9 vaihteistoa.

– Se kertoo omaa kieltään siitä, kuinka paljon merkkiin aiotaan satsata.

Vauhti-Vaunun liiketoimintaa pyörittävä Saimaa Invest Oy solmi Opel Finlandin kanssa jälleenmyyntisopimuksen Kotkan toimipisteen osalta marraskuun aikana. Mikkelin osalta paletti ratkesi nopeasti vuodenvaihteen seutuvilla. Vauhti-Vaunusta löytyy kesään mennessä yhteensä neljän merkin myyntiedustukset. Fordin, Kian ja Subarun seuraksi liittyvä Opel saa omat myyntitilansa.

Remontti- ja muutostöiden myötä myös korjaamon kapasiteetti kasvaa merkin tarvitsemien toimintojen verran. Käytännössä tämä tarkoittaa muutaman uuden mekaanikon ja työnjohtajan värväämistä. Myyntipuolella välitöntä lisätarvetta ei koeta olevan. Opelin puolelle tulee olemaan eri sisäänkäynti kuin Fordin puolelle.

– Myyntitilat tulevat olemaan samassa yhteydessä, mutta seinällä erotettuna. Korjaamotilaa tehdään lisää, jos tarve niin vaatii. Tontilla ei onneksi tila lopu, jos seiniä pitää rakentaa lisää, Honkanen kertoo hymyillen.

Autokauppa ei toimitusjohtajan mukaan ole ollut viime vuosina ruusuilla tanssimista. Vaikka Vauhti- Vaunu on päässyt myymiensä merkkien osalta lähes joka pisteessä yli maan keskiarvon, on voitollisen tuloksen tekeminen erittäin haasteellista vuosi toisensa jälkeen. Vauhti-Vaunu jätti Mazdan myynnin pois reilu vuosi sitten alhaisen volyymin vuoksi. Huoltoja varaosapalvelut ovat sen sijaan yhä palvelulistalla.

– Ala keskittyy ja kaupungin merkkikirjo on koetuksella. Tietty markkinaosuus on oltava, jotta automerkin vaatimat satsaukset ovat ylipäätään edes mahdollisia kuolettaa.

Vauhti-Vaunun merkkipalettia Honkanen pitää hyvänä. Opelin mukaantulon myötä markkinaosuus on viime vuoden lukujen valossa 20 prosentin paremmalla puolella.

– Näillä kaikilla merkeillä on omat ostajansa. Nyt vain toivotaan, että yhä useampi autoa hankkiva tulee meidän ovesta sisään, Honkanen päättää.

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0