Lauha viime talvi ja lämmin alkusyksy ovat olleet armottomia talvirenkaille. Asia on huomattu myös rengasmyynnin puolella.
Talvet ovat lauhempia ja epävakaisempia kuin muistin silottamina nuoruusvuosina. Silti liukkaat ja pakkaset tulevat joka talvi. Lämpimään viime talveen ja kesään nähden tulevan talven pitäisi olla kylmä, sillä vuoden keskilämpötila ei yleensä paljoa heittele. Vauhti-Vaunun korjaamopäällikkö Matti Lantta ei lähde arvuuttelemaan tulevaa säätä sen enempää, mutta tietää liukkaiden kelien jatkuvan.
– Itse talvi on melko lyhyt, mutta haastavia keliolosuhteita voi olla noin puolen vuoden ajalla. Sen mukaan autoilijan on vain varustauduttava, hän muistuttaa.
Nykyaikaisten autojen apuna ovat erilaiset ajoavustinjärjestelmät, jotka korjaavat monta virhettä kuljettajan edes tietämättä asiaa. Autojen ollessa entistä painavampia ja kattavammin turvavarusteltuja, voi tuntuma tiehen tuntua kaasua polkaistaessa normaalilta kojelaudassa vilkkuvaa ajonvakautusjärjestelmän merkkivaloa lukuun ottamatta. Fysiikan lakeja ei järjestelmillä kuitenkaan korvata.
– Ongelmat alkavat ohitus- tai jarrutustilanteissa. Pitoa ei olekaan ja kuljettaja on nopeasti matkustajan roolissa, Lantta muistuttaa.
Tienhoidon heikentyminen on ollut myös tosiasia jo vuosien ajan. Kun yhtälöön lisätään jo edellä mainitut entistä painavammat autot ja ajoavustusjärjestelmien tuoma illuusio hyvästä pidosta, on äkillisen vaaratilanteen kynnys todella matala. Vaikka Lantta myy omia tuotemerkkejään, pitää hän yhtä asiaa kaikista tärkeimpänä koko rengaskysymyksessä.
– Vastuulliset liikkeet myyvät asiallisia tuotteita ja lopulta hyvin samankaltaisia renkaita. Tärkeintä on, että alla olevan ajopelin renkaat on valmistettu pohjoisiin olosuhteisiin.
Laissa määrätty minimiurasyvyys talvirenkaiden osalta on kolme millimetriä. Lantan mukaan se riittää vain erittäin suotuisissa olosuhteissa, mutta todellisessa talvikelissä pitoa ei enää ole. Lauha talvi ja paljas tienpinta syövät rengasta ja varsinkin nastoja rankalla kädellä. Nastoista ei ole tietoa ja rengas kuluu useimmiten keskeltä laitoja enemmän. Lantan mukaan sivusta katsoen rengas voi näyttää monessa tapauksessa hyvältä.
– Kulutuspinta kääntyy renkaan poskelle ja äkkiseltään katsottuna rengas näyttää hyvältä. Kun renkaat käännetään linkkuun ja katsotaan asiaa tarkemmin, paljastuu todellisuus, joka on yleensä sileä ja vähänastainen.
Viime vuosina yleistyneissä rengashotelleissa hintaan sisältyy renkaiden kunnon tarkastaminen ja tilanteen raportointi asiakkaalle. Myös huollossa käyvien autojen osalta toimitaan samoin samoin. Lantan mukaan rengashotellista on tullut entistä suositumpi monestakin eri syystä. Erikoispulttien säilömiset ja renkaiden nostelemiset jäävät palveluntarjoajan hartioille.
– Kyllä se varmaan on se helppous, joka houkuttelee, Lantta tietää.
Syksyn aikana paljon puhetta herättänyt rengaspaineiden valvontajärjestelmä tuli pakolliseksi kaikkiin uusiin autoihin kuluvan kuun alusta. Se tietää tulevaisuudessa töitä korjaamoille, vaikka katsastusvelvoite järjestelmän toimivuudesta ei mennytkään läpi.
– Uskoisin, että häiriötä vilkuttavaa viestiä tai merkkivaloa ei monikaan meistä viitsi kauan katsella.
Puheen kääntyessä rengaspainevalvontajärjestelmän kustannuksiin, Lantta toppuuttelee ja haluaa ampua uhkakuvat alas.
– Alussa varmasti löytyy hajontaa, kun kaikki on uutta. Kunhan tullaan korjausikään muutaman vuoden päästä, niin tarjontaa on enemmän ja hinnat asettuvat entistä alhaisemmalle tasolle.
Venttiilien käyttöiäksi on lupailtu 10 vuotta, tosin niiden toimivuudesta Suomen kylmissä olosuhteissa ei ole tietoa vielä kenelläkään. Lisäksi Pohjolassa on renkaita kaksi kierrosta autoa kohden, sillä talvija kesärenkaat tarvitsevat omat vanteensa. Lantta kertoo yhden paineanturilla varustetun venttiilin maksavan noin 35 euron luokkaa.
– Jo liikenteessä oleviin autoihin tämä muutos ei vaikuta mitenkään. Siksi asiasta nousi syksyllä mielestäni turhan iso meteli.
Vauhti-Vaunun korjaamopuolelle rengashotellilla ja -myynnillä on ollut iso merkitys jo kymmenen vuoden ajan. Merkkikorjaamon ja yleiskorjaamon ohella renkailla on myös työllistävä vaikutus.
– Monipuolinen palvelukokonaisuus on entistä tärkeämpää.
Ihmisten aika on kortilla eikä joka palvelun perässä haluta juosta erikseen, Lantta tietää.