Kanta-asiakkaat tavoitetaan entistä paremmin

12.11.2014 Auto & Kone
Pitkälle viety. Auto-Killan kehittämä OmaKilta-kanta-asiakasjärjestelmä on suunniteltu toimimaan kaikissa päätelaitteissa.

Autoalan toimijat haluavat pitää kiinni omista asiakkaistaan mahdollisimman hyvin. Täsmämarkkinoinnin avulla viestin saaja säästyy myös turhalta informaatiovirralta.

Mikkelissä, Savonlinnassa, Imatralla ja Lappeenrannassa toimiva Auto-Kilta täytti kuluvan vuoden aikana 50 vuotta. Juhlavuoden kunniaksi yritys on kehittänyt OmaKilta kanta-asiakasjärjestelmän, jonka tarkoituksena on luoda entistä avoimempi ja vuorovaikutteisempi asiakassuhde.

Joulukuun alkuun mennessä lanseerattavaa järjestelmää on kehitelty koko kuluvan vuoden ajan. Mikkelin autotalon myyntipäällikkö Mikko Oksasen mukaan kanta-asiakasjärjestelmä toimii nettiselaimen avulla.

– Mobiililaitteiden käyttö on lisääntynyt huomattavasti ja se suuntaus ei ainakaan pysähdy. Älypuhelin alkaa löytyä lähes joka taskusta, Oksanen tietää.

OmaKiltaan syötetään asiakkaan tietoja ja niiden perusteella tarjotaan etuja ja tietoa räätälöidysti. Asiakas voi itse päättää haluaako hän katsoa kaikkea tietoa, vai raakkaako jotain ulkopuolelle. Systeemiin pääsee mukaan automerkistä riippumatta. Järjestelmän avulla voidaan tarjota esimerkiksi juuri oikean kokoisia talvirenkaita. Yksilöidyn tiedon avulla osumatarkkuus paranee.

– Tiivistettynä pystymme tarjoamaan kohdennettua tietoa palveluista, Oksanen kiteyttää.

Kun asiakkaan tiedot ja auto on järjestelmässä, niin asiakas voi varata huollon tai renkaanvaihdon ”nappia painamalla”. Palveluja enemmän käyttävä pääsee Kiltalaiseksi, joka oikeuttaa esimerkiksi ilmaiseen sijaisautoon huollon ajaksi.

– Järjestämme myös erilaisia tapahtumia yhteistyökumppaneiden avulla. Sisältö on siis muutakin kuin markkinaviestiä, Oksanen painottaa.

Tarjoukset voivat olla hyvinkin mieluisia. Maahantuoja voi esimerkiksi tyhjentää tietyn mallisen auton pölykapselit varastosta pois. Tieto saavuttaa jälleenmyyjän kautta asiakkaan nopeasti ja juuri ne autoilijat, jotka niitä saattavat tarvita. Hutiammuntaa ei siten tarvitse tehdä. Autoalalla on ollut jo vuosia erilaisia kanta-asiakasjärjestelmiä, mutta näin pitkälle vietyä systeemiä ei Oksasen tiedossa ole.

Myös yhteys automyyntiin on matalampi, kun kysymyksen voi laittaa puolihuolimattomasti järjestelmän kautta. Auto-Killan viiden automerkin myynti tarkoittaa käytännössä sitä, että tietoa viljellään asiakkaille lähinnä merkeittäin. Oksanen tietää liiallisen tietovirran vaaran.

– Jos puhelimeen tai tablettiin alkaa tulemaan liikaa infoa, ei siitä oikein jaksa kiinnostua. Juuri tästä on kysymys, kun jokainen voi itse säädellä mitä haluaa tietää tai olla tietämättä.

OmaKilta on kehitetty Auto-Killan toiveiden mukaisesti. Graafisen ilmeen sekä teknisen toteutuksen takana on Mainostoimisto Mediakolmio Lappeenrannasta.

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0