Autot vetivät köyttä

12.11.2014 Auto & Kone
Ajoneuvojen välissä oli kymmenmetrinen vetoliina.

Etelä-Savon Maastoautoilijat Ry järjesti JS-Motors:in pihalla viime lauantaina leikkimielisen 4×4 ajoneuvojen välisen köydenvetokilpailun.

Vaikka Tug Of Himalaja 2014 oli vaatimattomuudessaan pieni tapahtuma, merkittävän siitä teki se, että kyseessä oli ensimmäinen kerta, kun Suomessa on vastaavaa järjestetty.

Kilpailujohtajana toiminut Etsaman puheenjohtaja Jarkko Kortelainen sanoo, että kilpailu haluttiin toteuttaa ensimmäistä kertaa hyvin pienimuotoisesti, eikä tapahtumaa mainostettu kuin yhdistyksen kotisivujen ja Facebookin kautta.

–Mua pelottaa, että jompikumpi autoista kaatuu, totesi kisaa seurannut Elvi. Mukaansa hän oli ottanut Kimmo Bordin ja Jennika Tikkasen.
–Mua pelottaa, että jompikumpi autoista kaatuu, totesi kisaa seurannut Elvi. Mukaansa hän oli ottanut Kimmo Bordin ja Jennika Tikkasen.

– Jenkeissä kilpailut ovat isoja tapahtumia ja siellä se on suurta kansanhuvia. Me katsomme nyt miten tapahtuma kerää osallistujia ja olisiko se mahdollista toteuttaa myöhemmin vähän isommassa mittakaavassa.

Suomen ensimmäiseen autojen köydenvetokilpailuun ilmoittautui vain neljä kuljettajaa. Kilpailu tapahtui suljetulla asfalttialueella siten, että ajoneuvojen väliin laitettiin kymmenmetrinen vetoliina. Yhdenaikainen veto alkoi lippumiesten merkistä ja ensimmäisenä maaliviivan ylittänyt voitti. Yhdellä kilpailuparilla oli kolme vetoa, jonka jälkeen kisa eteni pudotuskaavio -periaatteella.

– Tämä on ihan kiinnostava juttu, koska itsekin on tullut maastoutoilla pelehdittyä. Tässä onkin vähän alaston olo, koska itsellä ei ole autoa alla, naurahti yleisön joukossa seisoskellut Kimmo Bordi.

– Iskällä on ollut monta tuollaista autoa, huomautti mukana ollut Elvi.

Voittajan tuuletus. Autojen köydenvedon voitti Aki Rönkkö.
Voittajan tuuletus. Autojen köydenvedon voitti Aki Rönkkö.

Maastoautoilu on vienyt Bordin muun muassa Karjalaan. Siellä maastoautoilla pääsee huonoja teitä pitkin moneen ainutlaatuiseen paikkaan, jonne ei tavallisella turistibussilla ole mitään asiaa.

Alun perin Tug Of Himalajassa oli tarkoituksena kisata kolmessa eri kilpailuluokassa, mutta vähäisen osallistujamäärän vuoksi peli pelattiin nyt neljän auton kesken. Kenellekään tuskin tuli yllätyksenä, että pistesijat jakautuivat suurin piirtein auton painoluokkien mukaan. Tällä kertaa köyttä veti tiukimmin Toyota Land Cruiserillaan Aki Rönkkö. Loput sijat menivät seuraavasti: Mikael Torppa, Jeep Cherokee, Rauno Tuukkanen, Nissan King Cab ja Antti Karlsson, Mitsubishi Pajero.

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0