Vain joka kolmas tuntee urasyvyysvaatimukset

15.10.2014 Auto & Kone
Autonrengasliiton kuluttajakyselyssä lain vaatiman minimiurasyvyyden kesärenkaille (1,6 mm) tiesi vain 38 prosenttia ja talvirenkaille (3 mm) vain 31 prosenttia vastaajista. Urasyvyyssuositukset vaativilla keleillä (kesärenkaille 4 mm ja talvirenkaille 5 mm) tunnetaan sitäkin harvemmin.

Tiedätkö, mikä on talvirenkaiden minimiurasyvyys? Suomalaisautoilijat tuntevat heikosti henkilöauton renkaille säädetyt urasyvyysvaatimukset.

Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuoran mukaan suurin osa suomalaisista vaihtaa renkaat itse, vaikka puutteita on tietämyksen lisäksi välineissä. Hän suosittelee kääntymään renkaanvaihdossa hyvissä ajoin ammattilaisen puoleen.

– Samalla tulee tarkastettua renkaiden kunto. Asianmukaiset tarkastus- ja huoltotoimet pidentävät oleellisesti renkaiden turvallista käyttöikää.

Rengastietämystä ja renkaanvaihtoa kartoitettiin YouGov Finlandin kuluttajapaneelissa helmikuussa 2014 Autonrengasliiton toimeksiannosta. Kyselyyn osallistui 1023 suomalaisautoilijaa, jotka vastasivat taloutensa rengasasioista.

Rengasvalinnat askarruttavat autoilijoita syksyn vaihtelevissa kelioloissa. Märällä kelillä kesärenkaat toimivat selvästi talvirenkaita paremmin, mutta syksyn ensiliukkailla tarvitaan ehdottomasti talvirenkaita. Autonrengasliitto kehottaa vaihtamaan talvirenkaisiin ajokelejä ennakoiden ja huolehtimaan renkaidensa kunnosta pitkin vaativaa ajokautta.

Pelkästään kalenteriin tuijottamalla vaihto talvirenkaisiin tapahtuu yleensä liian myöhään. Talvirengaspakko on voimassa joulu-, tammi- ja helmikuussa. Nastarenkaita saa käyttää 1.11. alkaen sekä aina silloin, kun keli sitä edellyttää. Nastattomien talvirenkaiden eli kitkarenkaiden käytölle ei ole rajoituksia, joten ne voi laittaa alle jo ennen sesonkiruuhkia.

Komisario Dennis Pasterstein Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksesta muistuttaa autoilijoita oikean rengastuksen ja ajotavan tärkeydestä.

– Syksyn nopeisiin säätilan muutoksiin tulee varautua hyvissä ajoin olosuhteet huomioivalla rengastuksella. Myös asenne ja ajotapa pitää vaihtaa vähitellen talvimoodiin, Pasterstein painottaa.

Tutkijalautakuntien mukaan renkaat ovat riskitekijänä joka seitsemännessä henkilö- tai pakettiauton aiheuttamassa kuolonkolarissa.

– Renkaiden turvallisuusmerkitys korostuu vaativissa ja nopeasti muuttuvissa kelioloissa. Renkaisiin liittyvistä onnettomuuksista kaksi kolmasosaa on sattunut lumisella, jäisellä tai vetisellä kelillä, Pasterstein toteaa.

Hyvätkään renkaat eivät auta, jos tilannenopeus on liian suuri keliin nähden. Matkantekoa kannattaa suunnitella etukäteen kelitietoja ja sääennusteita tarkkailemalla. Keliennusteet löytyvät esimerkiksi Liikenneviraston nettisivuilta.

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0