Pienten teiden kunto suututtaa

|

MTK Etelä-Savo kysyi jäseniltään alemman tieverkon tasosta.

PETRI P. PENTIKÄINEN

Alemman tieverkon kunto on huono tai erittäin huono. Tätä mieltä on 57 prosenttia MTK Etelä-Savon kyselyyn osallistuneista lähes 200 vastaajasta. Lähes 80 prosenttia on myös sitä mieltä, että kunto on huonontunut.
Tuottajajärjestö tekee kyselyä säännöllisesti, ja toiminnanjohtaja Vesa Kallion mukaan huolet ovat samankaltaisia joka kerta.
Kyselyssä on runsas sanallisten vastausten osio, jossa arvostellaan erityisesti kesäkunnossapitoa. Soratiet on lanattu loppuun, ja nyt niistä nousee kiviä pintaan. Suurinumeroisten asfalttiteiden pinnat ovat erityisen huonoja.

Puutarha- ja matkailuyrittäjä Katariina Turman kertoo, että ryöpytystä tilalle johtavan, Anttolantieltä haarautuvan Taavelintien kunnosta tulee asiakkailta säännöllisesti.
– He ovat satunnaisia käyttäjiä ja kauhistelevat tietä. Yritämme omalla rahalla hoitaa yksityistietämme, mutta valtion tie on heikossa kunnossa. Siinä on paikkaa paikan päällä, ja se on perustuksiltaan huono.
Turman arvioi, että alempiasteisen tieverkon kunto on heikentynyt vuosi vuodelta. Se harmittaa myös siksi, että polkupyörämatkailu on nousussa, mutta monet tiet ovat liian kehnoja pyöräilyyn.
– Myös Anttolantie olisi erittäin suosittu pyöräilyreitistö, mutta ei kukaan uskalla mennä sille, kun se on niin kapea.

Haukivuorella salaattia viljelevä Juha Rautiainen on kulkenut Kurkisensaarentietä vuosikymmeniä. Varsinkin se on muuttunut, että tiessä oleviin puutteisiin ei tahdo saada korjausta, vaikka niistä ilmoittaa.
– Lanauksen saa hirveän parkumisen kautta, saa soittaa monta kertaa. Keksitään vaikka mitä verukkeita.
Rautiainen ajaa Kurkisensaarentietä erilaisilla kulkupeleillä. Traktori pomppii ja kuorma-autolla ei pysty kaikkia töyssyjä väistämään. Henkilöautonsa Rautiainen vaihtoi järeämpään, kun pikkuautot eivät sivuteillä pysy kunnossa.
Remontit tuntuvat olevan kertakäväisyjä, joiden jälkeen tie jää oman onnensa nojaan.
– Tielle tehtiin toissa kesänä tosi hyvä remontti. Korotettiin, kaivettiin raviojat ja ajettiin mursketta. Tänä kesänä tie laskettiin huonoon kuntoon. Jatkuvalla pienellä ylläpidolla tiet saisi pidettyä kuosissa.
Rautiainen vie salaatteja Juvalle, ja sinne ajetaan Narilantietä, jonka päällyste on erittäin heikossa kunnossa. Myös Haukivuoren Pohjalahdentie on kurja, Rautiainen listaa.

 

”Minkäänlaista lanaus­kerrosta tiessä ei ole ollut vuosiin. Urakoitsija ei saa lanaamiseen lupaa vaikka tarvitsisi.”
”Kahden kesän aikana autoihin on tarvittu viisi uutta rengasta ja neljä paikkausta.”
”Kuivalla kelillä tie on niin pölyinen, että tuskin eteensä näkee – taakse ei ollenkaan.”
”Vanhojen päällystettyjen teiden kunto on vaarallisen huono. Kesätyöntekijät yrittävät lapiopelillä paikata monttuja.”
”Pinnoista nousee isoja kiinteitä pohjakiviä kymmenen sentin korkeudelle.”
”Joka vuosi saa pelätä ja jännittää, pääseekö lumien takaa läpi ja ajoissa töihin.”
”Kaikki tiet, jotka ovat vähintään kolminumeroisia, on jätetty pitkän aikaa hoitamatta.”
”Kuopat syntyvät uudelleen aina samoihin kohtiin.”
”Päättäjät voisivat tulla ajelemaan näitä teitä, jos eivät muuten usko.”
MTK Etelä-Savon tiekysely, syys–lokakuu 2022

Sähkölaskuihin saa talvella tukea

|
Apua saa, jos sähkön hinta ylittää tukimuodosta riippuen 400 tai 500 euroa kuukaudessa. PETRI P. PENTIKÄINEN Hallituksen esityksessä tammi–huhtikuussa 2023 kulutettua sähköä koskevaa tukea ...

Pankkikonttoreita kaivataan yhä

|
Ikäihmisiä opastetaan nyt selviämään pankkiasioista itse. PETRI P. PENTIKÄINEN Vuosi sitten Suur-Savon Osuuspankki ilmoitti lopettavansa kaikki maalaiskonttorinsa, ja ovet sulkeutuivat maaliskuun lopussa. Nyt pankki ...

Aurinkopaneeleita saa taas

|
Aurinkoenergian kuumat markkinat pitävät alan yrityksen kiireisenä talveen asti. PETRI P. PENTIKÄINEN Tämä vuosi on ollut mikkeliläiselle sähköalan asennusliike Sähkö-Soikkeli Oy:lle erikoista aikaa. Menneenä ...

Säästökierteestä pitää päästä eroon

|
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Pirjo Siiskonen (kesk.) odottaa, että välttämättömien säästöjen jälkeen päästään kehittämään Mikkeliä. PETRI P. PENTIKÄINEN Vuoden vaihtuessa tapahtuu kunnissa niiden historian suurin muutos: ...