Kauan kaivattu, kauan odotettu

|

Jotain tuttua, jotain uutta. Uusi bZ4X on Toyotalle tärkeä malli, jota odoteltiin markkinoille pitkään.

Maailman suurin autonvalmistaja on ollut sähköautojen suhteen hiljaa. Nyt tilanne on toinen.

JARNO LAATIKAINEN

Vihdoin maailman suurimman autonvalmistajan puhdas sähköauto on hypisteltävänä, mutta minkälainen uutuus se itseasiassa on? Ainakin mallinimi poikkeaa täysin Toyotan tutusta linjasta. Kirjainpari bZ tulee sanoista beyond Zero, joka tarkoittaa nollan alapuolista päästötasoa, numero 4 D-segmenttiä ja X katumaasturia.
Auto perustuu uudelle e-TNGA pohjalevylle. Mittojen mukaan lähimpänä oman merkin edustajista on RAV4, joten mikään pikkuauto crossover-bZ4X ei ole. Itseasiassa uutuus on yhdeksän senttiä pidempi, mutta kahdeksan senttiä matalampi kuin RAV4. Akseliväli on peräti 16 cm mittavampi ja tämä peilaa hulppeita sisätiloja. Takamatkustajilla riittääkin hyvin jalkatilaa riippumatta etuistuimen pituussäädöstä. Istumakorkeus on hyvä kummallakin penkkirivillä.

Lyhyet etu- ja takaylitykset terävine muotoineen antavat oman ilmeensä sähkö-Toyotan muotoihin. Sisällä huomio kiinnittyy ensisilmäyksellä massiivisen oloiseen keskikonsoliin, joka omaa ison säilytystilan ja korvaa siten puuttuvan hansikaslokeron.
Kojelauta on muutenkin ohut ja matala. Ohjauspyörä on totuttua pienempi ja mittaristo sijoitettu sen yläpuolelle lähelle tuulilasia. Keskellä on iso MM21-tietoviihdejärjestelmä 12,3” kokoisella kosketusnäytöllä. Vaihdevalitsin on hyvin yksinkertainen kiertokytkin, ainoastaan P-asento kytketään erillisestä nappulasta.
bZ4X on selkeästi helposti lähestyttävä auto. Tätä fiilistä tukee selkeällä grafiikalla ja logiikalla toimiva monitoimikosketusnäyttö, jonka valikot ovat yksinkertaiset. Jo pienellä surffaamisella pääsee sinuiksi auton sielunelämän kanssa.

Sähkö-Toyotalla ajaminen on helppoa, kuten sähköautoilla yleensäkin. Nelivetoversion ominaisuudet pääsivät tositestiin, sillä ensilumi teki kiemuraisen sivutien loskaisen liukkaaksi. 18” kitkarenkaat eivät ääriolosuhteissa tahtoneet pitää nopeissa kurveissa, mikäli voimab antoi puhua. Auton vakaus ja ohjaustuntuma yllättivät positiivisesti, eikä sähköautolle ominainen korkeahko omamassa tuntunut pahalta.
Isommalla tiellä melutaso pysyi ainakin nastattomilla talvirenkailla miellyttävällä tasolla. Varsinkin jousitus on suunniteltu hyvin, olematta liian kova tai pehmeä. Ajotuntuma on yleisesti ottaen sporttisen oloinen.
Yhden polkimen toiminnolla energiaa voi kerätä talteen kaasua nostamalla sähkömoottorien jarruttaessa menoa. Toiminto ei kuitenkaan pysäytä autoa kokonaan ilman normaalia jarruttamista.

Varustepuoli on sopivan simppeli sekin. Lisävarustelistalta voi ruksia lähinnä perusasioita, kuten lattiamattoja, vetokoukun ja taakkatelineen. Tämä ei tarkoita sitä, että bZ4X olisi varustelultaan arkinen, ennemminkin päinvastoin.
Päävarustetasoja on kolme, Active, Style ja Premium. Viimeksi mainittuun varustetasoon kuuluu esimerkiksi MyT-sovelluksen kautta toimiva etäpysäköinti. Jo perustasoissa etänä toimii ilmastointi. Turvatekniikan puolelta eli Safety Sense-kokonaisuudesta löytyy kattava valikoima erilaisia onnettomuuksia ehkäiseviä järjestelmiä. Äänentoistosta vastaa JBL:n järjestelmä, jonka subwoofer löytyy takakontin vasemmalta sivulta.

Sähköauton hankintaa pohtivan ajatusmaailmaa tukee erinomaisesti myös se, että akkutakuun (70% kapasiteetti/160 tkm) on voimassa peräti 10 vuotta tai 1 000 000 km, mikäli auto huolletaan Toyotan merkkiorganisaation hyväksymässä huoltoliikkeessä.
Toyota bZ4X on toimivan tuntuinen paketti, jonka toimintamatka ei ole aivan sähköautomaailman kärkipäätä, mutta arjen käytettävyys on. Vielä kun vaihtovirtapuolen lataaminen päivittyy näillä näppäimillä kolmivaiheiseksi, alkaa virran tankkaaminenkin sujua.

 

Myöhässäkö?

Sähköautofanaatikot ovat hihitelleet Toyotan tippuneen sähköautoilun kelkasta panttaamalla markkinoille tuloa. Japanilaisjätin johto virkkoi jo vuosia sitten erään suuren autonäyttelyn haastattelussa, että Toyotalla ovat kaikki voimanlähdevaihtoehdot olemassa ja ne tulevat markkinoille kun aika on kypsä.
Tästä voisi päätellä, että se aika ”patteriautojen” kohdalla on nyt. Toyota on valmistanut sähkömoottorin ja akun omaavia bensahybridejä jo viime vuosituhannen puolelta lähtien miljoonia autoja. Eikä sovi unohtaa sähkömoottorin avulla kulkevaa Mirai-vetyautoa, josta on esitelty jo toinen sukupolvi. Kokemusta sähköistetyistä ajoneuvoista luulisi siis piisaavan.

 

Toyota bZ4X Style AWD
Hinta: 57 730 € (hinnat alk. 49 310 €)
Suurin teho: 160 kW (218 hv)
Suurin vääntömomentti: 337 Nm
Moottori: sähkömoottorit etu- ja taka-akselilla, 2 x 80 kW
Vetotapa: neliveto
Akun kapasiteetti: 71,4 kWh
Kiihtyvyys: 6,9 s (0-100 km/h)
Huippunopeus: 160 km/h
Toimintamatka (WLTP): 416 – 466 km
EU-yhd. kulutus (WLTP): 16 – 17,9 kWh/100 km
Omamassa: 1 985 – 2 065 kg
Sallittu vetomassa: 750 kg
CO2 päästöt: 0 g/km

Vaihtoautokaupan väliraha ei ole juuri kasvanut

|
Uusien autojen kohonneista hinnoista on riittänyt puhetta. Pienempään rooliin on jäänyt vaihtoautojen reippaasti kohonnut hintataso. JARNO LAATIKAINEN Kierros mikkeliläisissä autoliikkeissä osoittaa sen, että kuluttajat ...

Ison kissan jalanjäljillä

|
Kun lyötiin yhteen SUV, farmari ja coupé, syntyi uusi Citroen C5 X. JARNO LAATIKAINEN Iso Citroen on ollut yksi autoilevan maailman käsitteistä jo 1950-luvulla ...

Osuu ja uppoaa

|
Nuoren silmin traktorimönkijä voi olla mopoautoa houkuttelevampi. Varsinkin jos ulkonäkö on kuin uudella Segway Villainilla. JARNO LAATIKAINEN Ei, se ei ole takavuosien rantakirppu, mutta ...

Moderni ja retro

|
Tuliterä Astra on ensimmäinen Stellantiksen alaisuudessa. Silti sen muotokielessä on annos vahvaa Opelia. JARNO LAATIKAINEN Perinteisen saksalaismerkin asetelma automaailmassa muuttui viisi vuotta sitten, kun ...

Ison kissan jalanjäljillä

|
Kun lyötiin yhteen SUV, farmari ja coupé, syntyi uusi Citroen C5 X. JARNO LAATIKAINEN Iso Citroen on ollut yksi autoilevan maailman käsitteistä jo 1950-luvulla ...

Moderni ja retro

|
Tuliterä Astra on ensimmäinen Stellantiksen alaisuudessa. Silti sen muotokielessä on annos vahvaa Opelia. JARNO LAATIKAINEN Perinteisen saksalaismerkin asetelma automaailmassa muuttui viisi vuotta sitten, kun ...

Niropatin toinen painos

|
Kian uusi Niro houkuttelee perheautoilijoita kolmen eri sähköistetyn voimalinjan avulla. JARNO LAATIKAINEN Vasta toista sukupolvea edustava Kia Niro houkutteli jo ensimmäisellä versiollaan vankan käyttäjäkunnan. ...

Sähkö-Emppu näyttää tietä

|
E-sarjan Mercedes-Benz on ollut yksi automaailman ikoneista jo yli 50 vuoden ajan. Sähköautoaikakaudella samaa yrittää uusi EQE, mutta millä eväin? Sukkulamainen muotoilu on tutun ...

MB C 300 E: Suoraan pistokehybridien esikuvaksi

|
Kun sähkö- ja polttomoottoriauton parhaat puolet yhdistetään, on tulos hyvinkin käytännöllinen. JARNO LAATIKAINEN Tuskin mistään puhutaan nyt autoalalla niin paljon kuin voimanlähdemurroksesta. Sähköautojen tulevaisuus ...