Suxuki X-Cross: Ominaisuudet edellä

|

Maskuliininen ote. S-Crossin keulailme on viritetty suorastaan jyhkeäksi.

Nykymielikuva Suzukista Suomessa pohjautuu nelivetoon. Uusi S-Cross omaa tutun perustan, mutta on silti täysin uusi SUV.

Mallistossa S-Cross sijoittuu loogisesti Vitaran ja Acrossin väliin, kiilaten itsensä suosittuun C-segmentin katumaasturiluokkaan. Automalli on Suomeen tuotaessa aina nelivetoinen, kevythybridi ja kattavasti perusvarusteltu.
Suzuki on aina ollut merkki, johon on yhdistetty luotettavuus. S-Crossit valmistetaan Unkarin tehtailla, kuten on valmistettu merkin henkilöautoja jo reippaan 30 vuoden ajan. Silti merkki on onnistunut pitämään aidon japanilaisen auton viittaa kelvosti yllä.

S-Cross on selvästi Suzukin näköinen. Keulan ja perän yhtenäiset vaakailmeet luovat ryhtiä, eikä jyhkeä muotokieli ole sattumaa. Ilmeen kruunaavat kolmen pisteen kautta loistavat etu- sekä takavalot. Myös sivusta katsoen pokkaukset ja lokasuojien kaaret ovat kulmikkaiksi piirrettyjä.
Sisällä uusiksi on mennyt käytännössä kaikki muu paitsi ratti. Alla ollut perusmalli GL+ pitää sisällään pienemmän 7” kosketusnäytön ja GLX+ puolestaan 9-tuumaisen. Tekniseltä puolelta molemmat tukevat AndroidAuto- ja Apple Car Play -järjestelmiä.
Vaikka laatuilme on toiminnallisesti kohdallaan, niin jotain tuulahduksia takavuosilta yhä löytyy. Isolle osalle tämän kaltaista autoa hankkivalle asialla ei ole juuri merkitystä.

Tilaa S-Cross tarjoaa kelvosti. Suhteessa 40/60 kaatuvan takapenkin selkänojan kaltevuuskulmaa voi säätää ja se vaikuttaa hieman parhaimmillaan 440 litraa vetävän takakontin tilavuuteen. Etupenkkiläisillä ei ole valittamista, tilaa on joka puolelle riittämiin.
Uraisilla kevätteillä ajellessa S-Cross toimii hyvin. Maantiellä ajaminen ei rasita, vaan auto menee nätisti ilman turhaa ajamista. Itse pidän sivistyneestä käyntiäänestä, se käy kuin japanilainen kello.
Ajomoodin voi valita neljästä ajotilasta: auto, sport, snow ja lock. Ensin mainitussa veto jakaantuu etupyörille ja takapyörät vetävät vain tarvittaessa. Lock-asetuksessa voimaa on tarjolla joka pyörälle yhtä paljon aina 60 km/h nopeuteen saakka.

Suomeen tuotavien S-Crossien voimanlähteenä on aina 1,4 litran Boosterjet. Bensakoneen yhteydessä on 48 Voltin kevythybridijärjestelmä, joka antaa lisäpotkua (10 kW/50 Nm) sähkömoottorin avulla. Vaihteistona on joko 6-portainen manuaali tai automaatti. Momentinmuunnintekniikkaan perustuva automaatti toimii pehmeästi. Tämä näkyy sadalla kilometrillä kahvimukillisen verran polttoaineenkulutuksessa, manuaalin eduksi.
Varustetasojakin on saatavilla jo edellä mainitut kaksi, GL+ ja GLX+ SR. Perusvarustelu ja erot ovat pienet, käytännössä verhoilumateriaalien lisäksi kosketusnäytön koko, parempi 360 asteen pysäköintikamera ja navigaattori. Lisäksi muusta väristä kuin valkoisesta pitää pulittaa 500 eurosta ylöspäin.

Jos on varustelun ja vaihtoehtojen osalta S-Crossin hankkiminen tehty yksinkertaiseksi, ei ostopäätöstä himmennä ainakaan hinnoittelu. Tosiasia nimittäin on, että tämän kokoisia nelivetoisia autoja varsinkaan automaattivaihteistolla varustettuna ei ole liikaa tarjolla. Juuri tässä piilee S-Crossin sauma.

Jarno Laatikainen

Hinta 32 790 € (sis. autoveron), hinnat alk. 30 390 €.
Moottori 1 373 cm3, 4-syl., turboahdin.
Vaihteisto 6-portainen automaattivaihteisto
Voimansiirto Neliveto
Moottorin teho 95 kW (129hv)/5 500
Enimmäisvääntö 235 Nm (2 000 – 3 000 r/min)
Vetokyky (jarruton/jarrullinen) 600 / 1500 kg
Kiihtyvyys (0–100 km/h) 10,2 s
Huippunopeus 195 km/h
Kulutus, yhd. WLTP 7,4 l/100 km
CO2-päästöt yhd. WLTP 139 g/km

Vaihtoautokaupan väliraha ei ole juuri kasvanut

|
Uusien autojen kohonneista hinnoista on riittänyt puhetta. Pienempään rooliin on jäänyt vaihtoautojen reippaasti kohonnut hintataso. JARNO LAATIKAINEN Kierros mikkeliläisissä autoliikkeissä osoittaa sen, että kuluttajat ...

Kauan kaivattu, kauan odotettu

|
Maailman suurin autonvalmistaja on ollut sähköautojen suhteen hiljaa. Nyt tilanne on toinen. JARNO LAATIKAINEN Vihdoin maailman suurimman autonvalmistajan puhdas sähköauto on hypisteltävänä, mutta minkälainen ...

Ison kissan jalanjäljillä

|
Kun lyötiin yhteen SUV, farmari ja coupé, syntyi uusi Citroen C5 X. JARNO LAATIKAINEN Iso Citroen on ollut yksi autoilevan maailman käsitteistä jo 1950-luvulla ...

Osuu ja uppoaa

|
Nuoren silmin traktorimönkijä voi olla mopoautoa houkuttelevampi. Varsinkin jos ulkonäkö on kuin uudella Segway Villainilla. JARNO LAATIKAINEN Ei, se ei ole takavuosien rantakirppu, mutta ...

Kauan kaivattu, kauan odotettu

|
Maailman suurin autonvalmistaja on ollut sähköautojen suhteen hiljaa. Nyt tilanne on toinen. JARNO LAATIKAINEN Vihdoin maailman suurimman autonvalmistajan puhdas sähköauto on hypisteltävänä, mutta minkälainen ...

Ison kissan jalanjäljillä

|
Kun lyötiin yhteen SUV, farmari ja coupé, syntyi uusi Citroen C5 X. JARNO LAATIKAINEN Iso Citroen on ollut yksi autoilevan maailman käsitteistä jo 1950-luvulla ...

Moderni ja retro

|
Tuliterä Astra on ensimmäinen Stellantiksen alaisuudessa. Silti sen muotokielessä on annos vahvaa Opelia. JARNO LAATIKAINEN Perinteisen saksalaismerkin asetelma automaailmassa muuttui viisi vuotta sitten, kun ...

Niropatin toinen painos

|
Kian uusi Niro houkuttelee perheautoilijoita kolmen eri sähköistetyn voimalinjan avulla. JARNO LAATIKAINEN Vasta toista sukupolvea edustava Kia Niro houkutteli jo ensimmäisellä versiollaan vankan käyttäjäkunnan. ...

Sähkö-Emppu näyttää tietä

|
E-sarjan Mercedes-Benz on ollut yksi automaailman ikoneista jo yli 50 vuoden ajan. Sähköautoaikakaudella samaa yrittää uusi EQE, mutta millä eväin? Sukkulamainen muotoilu on tutun ...