Herraskaista eurokoreakyytiä

|

Säihkettä riittää. Uuden Sportagen ilme erottuu massasta.

Luotettavaksi katumaasturiksi osoittautuneen Kia Sportagen uusimman mallin voi valita peräti 24 eri vaihtoehdosta.

Viidennen sukupolven Sportage tuli suomalaisille tutuksi automallina vasta vuosituhannen vaihteen jälkeen, kun korealaismerkin rynnistys kotimaamme automarkkinoiden kärkikaartiin toden teolla alkoi. Sportage on ollut ja tulee olemaan valmistajalleen erittäin tärkeässä roolissa. Se on ollut maailmanlaajuisesti Kian myydyin malli Rion ohella.

Sportage on oikeastaan varsin eurooppalainen. Auto on suunniteltu Saksassa ja valmistetaan Slovakiassa. Rapakon takana myytävään Sportageen verrattuna euroversio on liki 15 cm lyhyempi. Mikään tumppi uusi malli ei ole, vaan hyvät tilat tarjoava perhe-SUV.
Vaikka korin mitat ovat kasvaneet vain hieman, on matkustajille on saatu kohdennettua lisää tilaa muutaman sentin verran käytännössä joka suuntaan. Tavaratila on kasvanut suhteessa eniten, 88 litralla. Myös hybridimallien kohdalla kontin vertailulitrat ovat nyt reilummat kuin edeltäjällä.

Uutukainen perustuu viimeisimpään N3-pohjalevyarkkitehtuuriin, kuten sisarmerkin malli Huyndai Tucsonkin. Muotoiluotetta on terävöitetty edelliseen, vuonna 2015 esiteltyyn malliin nähden. Varsinkin keulan ilme on hyvin määrätietoinen. Tutustumisajoauton kaksivärisyys korostaa osaltaan sivuilmeen napakkuutta.
Alla ollut kevythybridi GT-Line varustelulla poikkeaa ulkoisesti muista malliversioista mustien korielementtien ja eri tavalla muotoiltujen puskureiden ansiosta.

Nahkaa ja näyttöä. GT-Line varustelutaso tarkoittaa nahkaverhoilua ja isoja näyttöjä. Lasikatto on lisävaruste.
Käytännön turvallisuutta. Sivupeilin kameranäkymä ilmestyy kääntyvältä puolelta kierroslukumittarin paikalle vilkkua valittaessa.

Kuljettajan paikalla näkymä edustaa uusinta Kia-maailmaa. Kevythybridin yhteydessä olevan suorakytkentävaihteiston pyöreä valintakytkin on samankaltainen kuin täyssähköauto EV6:ssa. Sama kaiku askelten on mittariston ja keskinäytön osalta, joka on yhtä kaarevaa puolileijuvaa elementtiä. Tätä kautta hoituvat käytännössä kaikki auton sielunelämään liittyvät toiminnot.
Onneksi suunnittelijat ovat pitäneet päänsä kylmänä ja sijoittaneet kuljettajan ympäristöön suosiolla riittävän määrän perinteisiä katkaisijoita ja nappuloita. Tämä ei-minimalistinen suuntaus on erittäin tärkeä asia tuulipukukansalle, eli juuri sille ryhmälle joka uusia autoja ainakin meidän leveyksillä enimmäkseen hankkii.

Varustelun suhteen perusmalli LX on merkille ominaiseen tapaan varsin tukevasti varusteltu, kuten 17” kevytmetallivanteet, automaattinen kaksialueilmastointi, led-ajovalot ja tutkat sekä peruutuskamera osoittavat. Seuraavina vuorossa on EX ja Business Premium ja GT-Line.
Kaksi viimeisintä ovat huippuvarustellut mallit. Alla ollut kevythybridiversio oli GT-Line, joka oli rengastettu 18 tuuman vanteilla, nahkaverhoilulla, Harman & Kardonin audiojärjestelmällä ja jo edellä mainituilla kahdella 12,3” näytöllä.

Meistä useimmalle autoissa tärkeintä on liiallisen tingeltangelin sijaan arjen toimivuus. Ajossa Sportagen meno on vaivatonta, eikä uusiksi laitettu ohjaus ainakaan haittaa tilannetta. Teknisesti ottaen entiseen malliin nähden ohjaustehostin on siirretty rattiakselista alas raidetangon kanssa samaan syssyyn. Muutoksen ansiosta ohjaustunto on entistä tarkempi ja suorempi.
Jousitus toimii tarpeeksi jämäkästi mukavuutta unohtamatta, ainakin kevyemmin kuormattuna.
Autotekniikasta kiinnostuneita kiehtovat varmasti lukuisat voimanlähde ja vetotapavaihtoehdot. Uuden Sportagen saa bensana, dieselinä, kevythybridinä, itselataavana hybridinä ja ladattavana hybridinä. Hengästyitkö jo? Ei se mitään, niin minäkin, mutta mielenkiintoisin lienee ladattava hybridi, joka antaa nelivetoversion kohdalla voimaa ulos parhaillaan 265 hevosvoimaa.
Mielenkiintoista moneen kilpakumppaniin nähden on se, että saatavilla on yhä myös diesel. Tämä lämmittää varmasti pitkien siivujen ajajia, sillä kulutus jää matka-ajossa melko alhaiselle tasolle. Lisäksi diesel-Sportagen perävaunun maksimivetomassa on isohko verrattuna muihin vaihtoehtoihin (1 950 vs. 1 650 kg).

Uuden Sportagen lukuisista eri versioista saa valittua itselleen oivan matkakumppanin, mikäli C-segmentin SUVia tekee mieli. Suosikkiluokan kokonaismarkkinaosuutta tarkastellen näin on teetättänyt aika monella, joten Kian syömähammas uusiutui oivaan saumaan.

 

Kia Sportage 1,6 T-GDI GT-Line DCT

  • Hinta: 44 545,92 € (hinnat alk. 31 990 € 1,6 T-GDI LX)
  • Polttomoottori/teho: 1,6 l, 150 hv (110 kW)
  • Polttomoottorin vääntö: 250 Nm (1 500 – 4 000 r/min)
  • Vaihteisto: Kaksoiskytkin autom., 7-vaihd.
  • Kiihtyvyys: 0-100 km/h 9,6 s
  • Huippunopeus: 189 km/h
  • Kulutus: 6,3 l/100 km (yhdistetty)
  • CO2 –päästöt: 145-146 g/km (yhdistetty)
  • Perävaunumassa: 750/1 650 kg (jarruitta/jarruin)

Varsinainen sähkötykki

|
Baijerilaisvalmistajan perinteet urheilullisten sedanien valmistajana tiedostavat kaikki. Vauhti ei tunnu hyytyvän sähköistymisenkään myötä. Ei ole ihme, että uutta BMW i4-mallia kutsutaan Teslan tappajaksi. Sen ...

Uuden aikakauden mittapuu

|
Baijerilaisvalmistaja latasi kaiken osaamisensa jyhkeään täyssähkömalliin. Lopputulos on kiehtova monessakin mielessä. Kun katumaasturit olivat vasta ilmiönä tulossa, oli BMW jo markkinoilla X5-mallillaan. Siksi ei ...

Samba-Volkkari toimii Härmässä

|
Pienempien katumaastureiden kisa vain kiihtyy. Volkswagen esitteli täysin uuden mallin T-Crossin rinnalle. Brasialiassa päivän valon nähnyt Volkswagen Nivus lanseerattiin pienin viilauksia Euroopassa Taigona. Kysymyksessä ...

Maukkain tähän asti

|
Sähköautot ovat äänettömiä ja monesti myös hieman värittömiä. Uusi EV6 on Kian iskevin malli, eikä se ole etäällä samasta superlatiivista verrattuna yleisesti sähköautoihin. Korealaisten ...

Suoraan suosikkiluokan ytimeen

|
Pienempien katumaasturien menekki on ollut viime vuosina kova. Toyota antoi siimaa kilpakumppaneilleen vuositolkulla, mutta ei enää. Monet meistä eivät välttämättä edes muista Toyota Urban ...