Kynnyksetön sähköauto

7.7.2021 Auto & Kone
Tuttu, mutta erojakin löytyy. iX3:n erottaa polttomoottorikäyttöisestä X3-mallista umpinaisesta, BMW:lle tyypillisestä munuaismaskista, aerodynamiikkavanteista ja sinisävyisistä, sähköautoon liittyvistä yksityiskohdista.

Sähköautoihin liitetään usein futuristisia mielikuvia. BMW purkaa tämän myytin tuoreella iX3-mallilla.

Baijerin ylpeys BMW on valmistanut sähköautoja jo kahdeksan vuoden ajan. Pienehkön i3-mallin ohella tarjolle on tullut upouusi iX ja nyt tutustumisajossa ollut iX3.
iX3 perustuu kolmannen sukupolven X3-malliin. Uusi sähköautomalli on luokkansa ikoniksi luonnehditun premium-katumaasturin ja merkin viidennen sukupolven sähköisen voimalinjan eli eDriven ansiosta helposti lähestyttävä paketti.

Mitään isoa eroa polttomoottorimalleihin ei ole. Kaikki hallintalaitteet ovat niillä paikoilla, missä niiden on totuttu olevankin. Ajoon lähdettäessä auto jopa antaa polttomoottoriautomaista ääntä, jotta kuljettaja pystyy arvioimaan auton nopeutta helpommin. Näin kynnys siirtyä sähköautoon on entistäkin matalampi.
Ajotilan voi valita kolmesta vaihtoehdosta, jotka ovat Sport, Comfort ja Eco Pro. Näistä laitimmaisia vaihtoehtoja voi viritellä mieleisikseen aina iskunvaimennukseen saakka. Sport-vaihtoehdolla auto on melko suorituskykyinen, vaikka se ei varsinaisesti peittoakaan polttisveljeään, sillä käytännön kiihtyvyyslukemat ovat liki samoja. Tosin paikaltaan lähtiessä sähköversion voima tuntuu selkänojassa ilman mitään viiveitä.
iX3 on aina takavetoinen, eikä nelivetoista vaihtoehtoa ole tiettävästi edes näköpiirissä. Moottori ja alennusvaihteisto sijaitsevat taka-akselin päällä.
Voimaa autossa on 286 hevosvoimaa ja vääntöä 400 Nm. Kun omamassa on 2 260 kg ja täyspoka päällä liki 500 kiloa enemmän, niin mistään keijukaisesta ei voida puhua. Sähköautot asettavat painonsa puolesta ison riman myös renkaille, jotka ovat suunniteltu juuri tätä mallia varten. Reippaista massoista huolimatta auto käyttäytyy mutkissa erittäin tukevasti, kiitos adaptiivisen alustan ja auton alla sijaitsevien akkujen edesauttaman alhaisen painopisteen.

Tunnelmaa. Lasikatto ja laadukkaan oloinen nahkasisustus luovat laadukkaan vaikutelman. Keskinäytön koossa BMW ei ole lähtenyt hulluttelemaan, vaakasuuntaisella näytöllä ja digitaalisella mittaristolla pärjää hyvin.

Monipuolisen ajolenkin jälkeen iX3 tuntuu toimivan eri tilanteissa hyvin, kuten X-sarjalaisten kohdalla on tupannut ennenkin käymään.
Sähköisen mallin erottaa parhaiten 20” aerodynamiikkavanteista ja umpinaisemmasta maskista X3:een verrattuna. Vanteiden kuiskitaan lisäävän osaltaan toimintamatkaa 10 kilometrin verran. Lisäksi sinisen puhuvat yksityiskohdat niin ulkoa kuin sisällä kielivät sähköisestä voimalinjasta.
Toimintasäde on parhaimmillaan 463 km 80 kWh:n akustolla. Auton voi ladata maksimissaan 150 kilowatin teholla, jota kautta 0-80 prosenttiin lataus sujuu reilussa puolessa tunnissa. Kotilatausta silmällä pitäen oleellisempaa on 11 kW:n kahdeksan tuntia nielevä latausaika, joten auto on yöunien jälkeen valmis pitkällekin reissulle.
Normaalista valovirtapistokkeesta puolen vuorokauden aikana toimintasäde kasvoi vajaat 100 km, joten tavanomaiset työmatka-ajot latautuvat tätäkin kautta ihan passelisti.

iX3 keräsi energiatehokkuudestaan kiitosta talvella, kun auto selvisi Norjassa tehdyssä talvitestissä hyvin moniin kilpakumppaneihinsa nähden. Sen kulutuslukemia voi pitää alhaisina, varsinkin kun ottaa huomioon auton reippaan otsapinta-alan ja jo moneen kertaan mainitun omamassan. Tutustumisajolenkillä auton kulutuksen sai reippaalla ajolla osoittamaan 22-23 kWh lukemia, rauhallisemmin ajellen selvästi alle 20 kWh lukemia. Tässä valossa insinöörit ovat onnistuneet työssään hyvin.
Baijerilaiset kehuvat myös uuden mallin akuston omaavan vain kolmanneksen kobolttia aiempiin verrattuna. Lisäksi sähkömoottorin valmistuksessa on käytetty harvinaisia maametalleja. Käytännön kannalta on myös tärkeää, että akut ovat sijoitettu mallikelpoisesti: ne eivät ole syöneet auton matkustamoa tai 510 litran suuruista tavaratilaa käytännössä lainkaan.

Pitää paikkansa. Toimintasädelukema mittariston vasemmassa alakulmassa pitää yllättävän hyvin paikkansa, ainakin näin kesäaikaan.

Sisältä auto on kaksivärisine sisustuksineen kuin karamelli. Etuistuimet tarjoavat hyvät säädöt ja tukea sinne, missä sitä tarvitaan. Takana tilaa riittää hyvin, jos etumatkustaja ei nakkaa istuintaan taka-asentoon. Mukavista ajo-olosuhteista vastaa ilmalämpöpumppu, joka on myös energian säästämisen kannalta loistava vaihtoehto. Tosin hellekelissä ajellessa tärkeämmältä tuntui viileä ilma, jota auto alkaa puhaltamaan käytännössä heti.
Uusi iX3 on hieno auto, jonka sähköiset voimavarat ja toimintasäteet eivät jätä ketään kylmäksi kesäkelien tauottuakin. Parasta autossa on se, että se on helppo omaksua. Siksi auto löytänee ostajia juuri heistäkin, jotka eivät sähköautoa isommin ole edes kaivanneet. Nyt se vain sattuu olemaan tarjolla BMW X-sarjalaisen kuorissa.

 

BMW iX3 Charged Plus

  • Hinta: 75 882,23 € (alk. 72 547,01)
  • Suurin teho: 210 kW (286 hv)/ 6 000 rpm
  • Suurin vääntömomentti: 400 Nm/17 000 r/min
  • AC-latauslaitteen teho/aika: 11 kW, 7h 30 min (0 –> 100 %)
  • DC-latauslaitteen teho/aika: 150 kW, 34 min (0 –> 80 %)
  • Akun energiasisältö: 80 kWh
  • Kiihtyvyys: 6,8 s (0-100 km/h)
  • Huippunopeus: 180 km/h
  • Toimintamatka: 459 km (WLTP)
  • EU-yhd. kulutus: 18,6 – 19,1 kWh/100 km (WLTP)CO2 päästöt: 0 g/km
  • Perävaunumassa (jarrutta/jarruin): 750 kg/750 kg
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0