Sähköautoihin kannattaa tutustua ennakkoluulottomasti

17.3.2021 Auto & Kone
Umpimaski. Valmistaja suositteleen täyssähkö XC40-mallin kanssa käytettäväksi varta vasten suunniteltuja ympärivuotisesti käytettäviä renkaita. Niiden avulla luvataan 8 prosenttia pienempi vierintävastus kuin tavanomaisilla renkailla.

Autot sähköistyvät kiihtyvällä vauhdilla, mutta kuinka kansa omaksuu
ne kouluttajan mielestä?

Kun autot syrjäyttivät aikoinaan hevosia kulkupeleinä, oli muutos iso. Tottuminen vei aikansa ja ääntä päästävät peltilehmät suorastaan pelottivat. Hyppäys sähköautoihin on äänettömyyden puolesta aikamatka taaksepäin, mutta muuten kehitys vie tanakasti eteenpäin, ainakin jos sitä kysyy sähköautokiertueen kouluttajalta.

Volvo on kulkenut autojen sähköistymisaikeissaan eturintamassa jo vuosien ajan. Vaikka mallisto on käsittänyt pitkään ladattavia hybridejä, niin ensimmäinen täyssähkömalli näki päivänvalon vasta hiljattain, kun XC40 Recharge –malli tuli markkinoille. Sen johdosta merkin maahantuoja aloitti massiivisen koeajokiertueen kahden eri kolonnan voimin. Ideana oli se, että halukkaat koeajajat pystyivät varaamaan oman yksilöllisen hetken tutustuakseen sähköautoon asiantuntijan opastuksessa.
Kouluttajana Mikkelin Auto-Killalla toimi Markus Nieminen. Liikenneturvallisuusasiantuntijan ja liikenneopettajan tehtävissä työskennellyt mies korosti olevansa nimenomaan antamassa tietoutta sähköautoilusta, ei myymässä autoja.
– Yleisimmät kysymykset sähköautoista ovat hyvin tavallisia. Esimerkiksi kuinka kauan menee latauksessa, mikä on toimintasäde ja paljonko nämä maksavat, Nieminen kertoo.

Ei enää pylvästä päin. Kouluttaja Markus Nieminen kertoi uuden täyssähkömallin sisältävän pylvästörmäyksen estojärjestelmän.

Rauhallisesti alan tietoutta levittävä mies sanoo ensimmäistä kertaa sähköautolla ajavien yllättyvän yleensä positiivisesti siitä, kuinka helppoa ajaminen niillä on.
– Eri ihmisiä kiinnostavat tietenkin hieman eri asiat. On kuitenkin tärkeää, että sähköauton pitää toimia tutun tuntuisesti, Nieminen sanoo viitaten eritoten hallintalaitteisiin.
Volvon sähköautomalli onkin Niemisen mukaan hyvä esimerkki siitä, kuinka helppoja ja yksinkertaisia tietyt asiat sähköautoissa ovat verrattuna polttomoottoriautoihin.
– Hiljaisuus ja mukavuus ovat ne päällimmäiset tuntemukset. Sähkömoottorin antama tasainen vääntö tuntuu heti ensimetreistä lähtien.

Kouluttaja kurvaa tottuneesti ajolenkille ja näyttää kuunteluoppilaalle medianäytöstä toiminnon, jota on hyvä säätää ajotilanteen mukaan. Kysymyksessä on ”volvoksi” yhden polkimen toiminto, joka tarkoittaa sitä, kerääkö auto jarrutustilanteessa energiaa nostamalla kaasua, vai saako auto rullata kaasua nostettaessa erittäin herkästi.
Sähköautot poikkeavat polttomoottoriautoista oleellisesti juuri tässä asiassa: auton rullatessa ei ole pyöritettävänä turhaa massaa, mikäli energian talteenotto on kytketty pois päältä.
– Maantieajossa tätä ei kannata pitää päällä, mutta kaupunkiajossa tilanne on juuri päinvastoin, mies opastaa.
Volvo lämpeni sisältä nopeasti, vaikka koeajon aikana vallitsi kireä pakkasilma.
– Tässä on seitsemän kilowatin tehoinen lämmitin. Sehän vastaa reippaan kokoista sähkökiuasta, Nieminen havainnollistaa.
Sama järjestelmä lämmittää myös akustoa, joka kannattaa kylmällä ilmalla tehdä aina etukäteen auton ollessa vielä piuhan päässä. Esilämmityksen merkitys korostuu sähköautoissa, jotta toimintasäde ei kärsisi siitä liiaksi.
– Itse sähkömoottori ei tiedä keleistä mitään. Se toimii samalla tavalla, oli kylmä tai kuuma, kesä tai talvi.

Vaikuttavinta aina nelivetoisena toimivan XC40 Rechargen kohdalla on raju vetopito. Lumisella sivutiellä auto lähtee paikaltaan kuin tykin suusta. Rohkenen epäillä monen piikkirenkaisen kilpa-auton olevan tämän kiihtyvyyden kanssa ihmeissään. Peräti 408 hevosvoiman turvin kiihtyvyys 0-100 km/h 4,9 sekuntiin on kova lukema, varsinkin nelivetoiselta katumaasturilta.
– Tämän nappulan avulla voidaan tehdä myös hätäjarrutus, Nieminen sanoo ja painaa keskikonsolissa olevan käsijarrunappulan kesken ajon pohjaan.
Ja toden totta, auto pysähtyy kuin seinään jarrujärjestelmästä riippumatta. Toiminto on hyödyllinen varsinkin mäkisillä tieosuuksilla, aidoista vuoristo-olosuhteista puhumattakaan. Eräänlainen tuplahätäjarrujärjestelmä siis.

Nieminen painottaa näytön avulla ohjattavien toimintojen käytön helppoudesta. Esimerkiksi kun haetaan navigaattorin kautta reitti määränpäähän, niin auto ehdottaa itse mahdollisia latauspaikkoja ja ottaa matkaan lähdettäessä huomioon lataustason.
– Itse pidän siitä että nämä järjestelmät ovat kehittyneet siihen suuntaan, että toimintoja on aiempaa vähemmän. Yhdessä välissä autoissa oli liikaa nappuloita ja valittavia suureita.
– Eiväthän kuluttajat sellaista oikeasti halua, asiantuntija on huomannut.
Auto on jatkuvasti yhteydessä verkkoon, joten latausasemat ovat ajan tasalla. Lisäksi auto päivittää itsensä langattomasti ja samalla auton langaton verkko palvelee myös matkustajia. Mukavuustoimintojen puheohjaus toimii Googlen järjestelmän kautta englannin kielellä.
Mutta kuinka pitkälle sähköautolla oikein pääsee yhdellä latauksella?
– Se riippuu tietenkin vallitsevista olosuhteista ja akuston kapasiteetista. Tällä pääsee kesällä sellaiset 400 km. Talvella toimintamatka on pienempi, mutta vähintään reilut puolet. Yli 10 asteen pakkasessa lämpimän tuotto alkaa syömään enemmän.
– Ja se vaikuttaa paljon, ajaako lyhyttä pätkää ja kohta taas uudestaan, niin että lämmittäminen syö energiaa rajusti vähän väliä.

Sähköautojen latausnopeus on kiinni enemmän autosta kuin latauslaitteesta, mikäli ollaan tehokkaan latausaseman äärellä. Volvo ottaa virtaa vastaan 80 prosenttiseen akkuvaraukseen 40 minuutissa 150 kW:n tasavirtalaturilla. Miedommalla 11 kW:n latausasemalla täyteen lataaminen vie 8-10 tuntia.
Nieminen korostaa Volvon olevan energiatehokkuudeltaan hyvällä tasolla, varsinkin kun ottaa huomioon auton korimallin, joka tarkoittaa suurempaa ilmanvastusta. Jatkuva neliveto ja muhkeat voimavarat myös houkuttelevat. Yli 60 000 euron hintalappu sitä vastoin toppuuttelee hankintaa suuren yleisön kohdalla, mutta työsuhdeautona kiinnostavuus on vuoden alusta voimaan tulleiden autoetumuutoksien vuoksi uudella tasolla.
Lopulta asiantuntijalta on kysyttävä, onko sähköauto se oikea valinta kaikille?
– Käyttötarve ratkaisee. Pitkiä matkoja ajettaessa diesel on edelleen hyvä vaihtoehto. Jos kilometrisuorite jää sähköauton tasolle, kuten se meillä useimmilla jää ja lompakko antaa periksi, niin mikä ettei.
– Ja autoilevat ihmiset kyllä hoksaavat hiljalleen näiden edut. Se muutos on jo alkanut, Nieminen sanoo lopuksi.

Tiesitkö?

• Sähköautojen energiankulutusta voi verrata polttomoottoriautoihin akkukapasiteetin ja toimintamatkan avulla.
• Esimerkiksi Volvo XC40 Recharge-mallin WLTP toimintasäde on 418 km 78 kWh akustolla.
• Yksi litra bensiiniä sisältää noin 9 kWh:n verran energiaa.
• Edellä mainitun akun energiasisältö täyteen ladattuna tarkoittaa bensalitroissa alle 9 litraa.
• Esimerkkiauton sähkönkulutus bensamääräksi muutettuna olisi siten noin 2 l/100 km.
• Diesel on bensiiniin nähden yli 10 prosenttia energiatehokkaampaa.
• Bensiini sisältää yli 50 kertaa enemmän energiaa painokiloa kohden kuin parhaat ladattavat akut.
• Sähkömoottorin erinomainen hyötysuhde (85–90 %) verrattuna polttomoottoreihin (20–40 %) peittoaa akuston painosta kertyvän lisämassan kuljettamisen vaatiman lisäenergiatarpeen.

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0