Puuppolasta kajahtaa

|

Samannäköinen, mutta tyystin erilainen. Kaksiovisuus, takalokasuojien pullistukset, takadiffuusori ja tuplaputket yhdessä huomattavan kokoisten jarrujen ja vanteiden kanssa erottavat perhe- ja urheiluversion toisistaan.

Tommi Mäkisen tähän asti luotsaaman Toyotan tehdastallin kaikkea kansaa kosketteleva luomus on julki. Uusi Yaris GR on osaavissa käsissä huippunopea mutkateiden kulkuri.

Kaksi peräkkäistä kuljettajien MM-titteliä napanneesta Toyota Yarisista on uumoiltu WRC2-luokan kilpuria jo pitkään. Vaikka motorsportti ei yleensä ole mitään tulopuolen bisnestä, on tehdastekoiselle ralliautoaihiolle aidosti kysyntää. Siihen rakoon Toyota uuden Yaris GR:n myötä iskee.
Toyota Gazoo Racingin osuus on uuden katukelpoisen ohjuksen luomisessa ollut merkittävä. Ominaisuuksia on hiottu WRC-rallitiimin toimesta, joten tämän auton kohdalla voitaneen puhua hyvällä omatunnolla osittaisesta Made in Finland –leimasta.

Mustaa. Sisustuksen värisävy on selviö, voimakkaasti muotoillut istuimet ovat verhoiltu alcantaralla.

Mutta mennäänpä itse asiaan. Kysymyksessä on nelivetoinen, 1,6 litran kolmisylinterisellä turboahdetulla moottorilla varustettu, 261 hevosvoiman tehoreservin omaava noin 1 300 kilon omamassan katutykki. Suorituskyky tuskin jättää ketään kylmäksi edes paperilla: 0-100 km/h 5,5 sekuntia ja huippunopeus 230 km/h.
Ajokokemuksen ensimetrit -70-luvun takaveto-Toyotilla saaneelle Yaris GR on kuin lottovoitto, tosin 30 vuotta myöhässä. Tyköistuvat urheilupenkit, lyhytliikkeinen käsijarrukahva istuinten välissä ja kuusivaihteinen manuaaliaski lyhytliikkeisellä kaaviolla ovat jotain sellaista, mitä ei enää tänä päivänä nähdä.

Startatessa auto jyrähtää kumisemaan tyhjäkäyntiä siivosti, mutta heti tiedostaen, että nyt on pellin alla jotain erilaista kuin tavallisesti. Musta katto ja asiallisen minimalistinen tyyli sopivat tämän auton henkeen. Kaikki nykyajan hilavitkuttimet toki löytyvät isosta medianäytöstä lähtien, mutta nyt kysymys on jostain ihan muusta.
Ennen liikkeellelähtöä voi valita vaihdekepin edessä olevasta kiertokytkimestä auton ajotilan, joka määrittelee vetosuhteen. Valittavissa on kolme ajotilaa, joko Sport, Normal tai Track. Käytännössä tämä tarkoittaa etu- ja taka-akselien välillä 30-70, 50-50 tai 60-40 suhteessa vetäviä pyöriä. Sitten vain kytkintä ylös ja baanalle.

Jotain alkukantaista. Yaris GR:ssä ei ole sähköistä käsijarrua eikä suorakytkentävaihteistoa rattivivuilla, vaan napakasti toimiva perinteinen käsijarru ja kuusivaihteinen manuaali lyhyellä liikeradalla.

Lyhytliikkeinen alusta on tehty isoine vanteineen nopeaan ajoon vaikka radalle. Talvikelissäkin auto toimii yllättävän hyvin, ainoa vaan että sallittu nopeus kipuaa tauluun heti vaihdekaavion alkajaisiksi. Mutkatiellä 30/70-moodilla ajettaessa meno sattui parhaiten allekirjoittaneelle.
Tunne on uskomattoman hieno, kun Yarista alkaa tarjoamaan syheröisempiin mutkiin. Ensin tuntuu että auto yliohjautuu selvästi, kunnes mutkaan jyrkemmin taitettaessa auto tuntuu hieman puskevan taittuen lopulta nätisti kuten pitää ja vieläpä vauhdilla. On hieno tunne olla hetken fiilikset kuin K. Poranterällä, vai mikä sen nuoren ralliässän nimi nyt olikaan.
Vaikuttavin osa-alue Yaris GR:ssä on kuitenkin auton joka olosuhteeseen soveltuva moottori: nöyrä siviilipata pienillä kierroksilla, tanakka vääntö keskialueella ja kirkuen punaiselle kierroslukualueelle kirmaava kisakone, joka saa puut vilisemään sivuikkunasta. Haukkumaan ei pääse julmetun kokoisia jarrujakaan, keulassa pyörää hidastavat nelisylinteriset ja takana kaksisylinteriset jarrusatulat.

Varsinainen hauska alkaa siitä, kun kytkee painonapista sekä vetoluistoneston että ajonvakautuksen pois pelistä. Hetken kokeilun jälkeen tulee selväksi, että on viisaampaa pitää tekniikka suitsemassa harrastelijan menoa. Reilun 50 tuhannen euron hintalappu pitää osaltaan takaraivossa huolen siitä, että ei kannata turhia riehua.
Uusi Yaris GR on varmasti monen rallikuljettajan haaveissa. Se on auto, jolle ei tällä hetkellä ole suoraa kilpailijaa. Toisaalta se on brutaali, mutta kuitenkin sivistynyt. Varusteista sen verran, että racing-paketin yhteydessä tulee GR-Racing -jousitus ja Torsen-tyyppinen tasauspyörästön lukko.
Voi vain sanoa ja suositella, että tämä kannattaa kokea ja onneksi kaikkea kivaa ei ole vielä tapettu päästönormien puristuksessa. Toisaalta juuri alhaisen mallistopäästöjen vuoksi Toyota on voinut Yaris GR:n markkinoille juuri tuoda. Mutta se on toinen juttu se.

Toyota GR Yaris 1,6 Turbo 4 WD

  • Hinta alk.: 45 413,21 €
  • Moottori: 1.6 l, kolmisylint., turboahdin
  • Vaihteisto: Kuusivaihteinen, manuaali
  • Voimansiirto: Neliveto
  • Omamassa: 1280 – 1310 kg
  • Moottorin teho: 261 hv
  • Enimmäisvääntö: 360 Nm (3 000 – 4 600 r/min)
  • Kiihtyvyys: (0–100 km/h) 5.5 s
  • Huippunopeus: 230 km/h
  • Kulutus: 8.2 l/100 km*
  • CO2-päästöt: 186 g/km*

Uudet tilat tulivat tarpeeseen

|
Henkilökunta vaikutti aktiivisesti uuden korikorjaamon suunnitteluun. Pari vuotta sitten perustetun Autoarinan myötä perheyritysryppään automerkkiedustusten määrä kasvoi Ajanvaunun edustamien Skodan ja Suzukin lisäksi neljällä muulla ...

Korikorjaaminen on entistä teknisempää

|
Autotekniikan mittavat kehitysloikat asettavat vauriokorjaamojen riman ylemmäksi. Vahinkotarkastuksen on oltava myös pysyttävä ajan tasalla jatkuvassa muutoksessa. Kun kolari tai peltivaurio sattuu kohdalle, on ensiharmituksen ...