Hyötyajoneuvokauppa on piristymään päin

|

Savon Autokeskus otti pari vuotta sitten liiketilojen laajennuksen yhteydessä myyntivalikoimiinsa Mercedes-Benzin Sprinter-malliston. Merkin myyntipäällikkö Mikko Paasonen kertoo kaupan käyvän pikku hiljaa paremmin ja paremmin, kun tietoisuus asiasta kasvaa.

Hyötyajoneuvoja tarvitaan oli pandemiaa tai ei. Alan toimijat ovat valmiina purkamaan ostopatoutumaa, kunhan yleistilanne ensin normalisoituu.

Pakettiautokauppa lähti alkuvuodesta käyntiin hyvin, kunnes koronan ensimmäinen aalto rauhoitti keväällä kaupankäyntiä mittavasti. Tämän jälkeen tilanne on parantunut, mutta normaali tilanne ei vielä ole.
– Kun ihmiset kevätkesällä sisäistivät että maailmanmeno jatkuu, niin kesä ja syksy ovat olleet suotuisia hyötyajoneuvokaupalle, kertoo Fordin ja Renault`n hyötyajoneuvoja Mikkelissä edustavan Auto-Killan myyntipäällikkö Teemu Pulliainen.
– Olosuhteisiin nähden on oltava tyytyväinen, sillä asiat voisivat olla paljon huonomminkin, Pulliainen viittaa muiden maiden pahempaan koronatilanteeseen.

Tavara-auto on työkalu, joka kuluu käytössä, oli suhdanne mikä tahansa. Asiakastyytyväisyyteen vaikuttaa myynnin lisäksi käytön aikaisten palvelujen toimivuus. Siksi huolto- ja varaosapalvelut ovat isossa roolissa.
– Uudet hyötyajoneuvot menevät lähes poikkeuksetta yrityskäyttöön, kuten myös vähän käytetyt. Iäkkäämpien ja edullisimpien autojen kohdalla kiinnostusta on myös yksityisillä, kertoo uusia Volkswageneita myyvän Savilahden Auton myyntipäällikkö Jouni Mustonen.
Loppuvuosi on ollut perinteisesti pakettiautokaupalle virkeää aikaa. Yritykset ynnäilevät tilannetta ja kaupantekoon suunnataan monesti vielä vuoden viimeisillä hetkillä. Peugeotia ja Citroenia edustavan Autoarinan automyyjä Pasi Koponen sanoo käytetyn alvillisen pakettiauton olleen tämän vuoden kiinnostavin hyötyajoneuvo.
– Ammattiautoilijoiden lisäksi myös yksityiset ostavat pakettiautojen pohjalle tehtyjä henkilömalleja. Ne tarjoavat tilaa mukavasti hintaansa nähden.
Käyttövoiman osalta diesel on ylivoimainen ykkönen. Ekobuumi ja vaihtoehtoiset polttoaineet eivät ole toistaiseksi ylettäneet hyötyajoneuvojen puolelle. Ensi vuonna erilaisia sähköistettyjä malleja on tulossa monelta eri merkillä. Mitään mullistavaa ryntäystä hyötyajoneuvopuolen käyttövoimatekniikassa tuskin vielä tulee, mutta tulevaisuuden suunnasta ei ole epäilystä: myös hyötyajoneuvot sähköistyvät hiljalleen.

Kaksijakoinen vuosi

Autokauppa on sujunut koronavuotena kaksijakoisesti. Pudotusta on tullut niin henkilö- kuin pakettiautojen ensirekisteröinneissä reilut 15 % marraskuun loppuun mennessä. Pakettiautojen osalta marraskuu oli kuitenkin viime vuotista pirteämpi, sillä pakettiautoja ensirekisteröitiin valtakunnan tasolla reilut neljä prosenttia viime vuoden marraskuuta enemmän. Sama suunta on nähtävissä kuorma-autoissa, mutta linja-autopuolella pudotus on rajua, noin 50 % vuositasolla. Etelä-Savossa myynnin kehitys on valtakunnan lukuihin nähden hieman heikompaa.

Nyt on aika tarkistaa renkaat ja työvälineet

|
Renkaanvaihtoajan lähestyessä kannattaa tarkistaa kesärenkaiden kunto, jotta ajomatkat sujuvat turvallisesti kylmistä kevätaamuista aina loppusyksyn räntäsateisiin. Mikäli renkaat vaihtaa itse, muutaman perusasian huomioiminen auttaa asentamaan ...

Ajokykyarviointia tarvitaan yhä enemmän

|
Tärkeintä on selvittää kuskin turvallisuus itseään sekä ympäristöä kohtaan. Seppo Viljakainen valmistui vuonna 1984 liikenneopettajaksi ja on siitä asti huolehtinut, että teillä liikutaan turvallisesti. ...

Mukavuus edellä

|
Citroen hyökkäsi markkinoille uudella C4:llä heti kolmen eri voimanlähteen turvin. Omintakeinen tyyli ja mukavan leijuva matkanteko olivat takavuosina ne piirteet, mistä ranskalaismerkki tunnettiin. Välillä ...