Citylähetin sähköinen työkalu

16.12.2020 Auto & Kone
Latausluukku löytyy kuljettajan puoleisesta kulmasta, ajovalon ja sumuvalon välistä. Muuten ei PHEV-malli muista juuri poikkea.

Ladattava hybridi löytyy tavara-autoistakin, tosin Fordin toteutustapa poikkeaa valtavirrasta.

Hyötyajoneuvojen sähköistymistä on epäilty vahvasti. Tavaran kuljettaminen vaatii raakaa voimaa, joten sähkö ei ole ollut realistinen vaihtoehto varsinkaan pitkillä matkoilla. Kaupunkijakelussa tilanne on toinen, jossa lyhempikin toimintamatka riittää ja jarrutusenergiaa saadaan otettua tehokkaasti talteen. Lisäksi päästömääräykset tiukkenevat alati, Keski-Euroopan kaupunkikeskustoihin ei isopäästöisillä pakuilla ole enää asiaa. Ei tarvitse olla ruudinkeksijä hoksatakseen, että sama kehitys ulottuu aikanaan Suomeen ja Etelä-Savoonkin.

Kierroslukumittarin paikalla on kilowattimittari. Se kertoo virrankulutuksen tai lataustilan yhdellä silmäyksellä.

Ford Transit Custom PHEV:n laskennalliset päästöt ovat alhaiset. Sähköiseksi toimintasäteeksi kerrotaan 56 km, mutta todellisuudessa puhutaan 30 kilometristä lähtien, riippuen siitä ajetaanko kaupungissa vai maantiellä, kuormattuna vai tyhjänä ja kesällä vai talvella. Aikaa nestejäähdytteisen 13,6 kWh:n akuston täyteen lataaminen vie normaalista pistorasiasta viisi tuntia, sukkelammasta laturista alle kolme.
Plugari-Transit Customin vetävät etupyörät saavat voimaa aina sähkömoottorista. Polttomoottori, 1,0 litran EcoBoost, toimii tarvittaessa generaattorina. Automaattivaihteistosta löytyy D:n alapuolelta L, jota kautta auto kerää jarrutusenergiaa talteen. Voimalinja antaa varsin kipakasti voimaa liikkeelle lähdettäessä, tämä johtunee sähkömoottorin tanakasta väännöstä.

Ajofiilis poikkeaa totutusta, sillä polttomoottorin kierrokset ja ääni eivät seuraa ajotilaa suoraan, sähkötilassa ei tietenkään lainkaan. Tämä tarkoittaa myös pienempää ajomelua, korviin ei kantaudu tyypillisiä kiihdytyksen ääniä, vaikka päällä on neljästä ajotilasta polttomoottoria käyttävä lataus- tai seka-ajomoodi.
Kun virta loppuu, jatkuu matka polttomoottorin turvin 500 kilometrin verran, joten pulaan PHEV-Transit Customilla ei jää. Maantiekulutus pelkällä bensalla nousee 10 litran tuntumaan sataa kilometriä kohden, ja siksi plug-in-hybrid paku ei sovellu parhaiten pitkiin siivuihin. Huippunopeutta autolle luvataan 125 km/h eli Suomen olosuhteisiin riittävästi.

Konepellin alla on täyttä. Samassa syssyssä on litrainen polttomoottori ja sähkömoottori. Akusto löytyy auton alta.

Kuljetuskapasiteetiltaan ja kantavuudeltaan sähköistetty versio edustaa samaa tonniluokkaa kuin polttomoottoriversiotkin. Akusto on sijoitettu akseleiden väliin lattian alle, joten lastiruuman mittoihin se ei vaikuta. Ajettavuudeltaan Transit Custom on hyvä, varsinkaan ohjaustuntumaa ei pääse moittimaan.
Kuljettajan ympäristössä kaikki oleellinen on kohdallaan, keskeiset hallintalaitteet ovat käsien ulottuvilla. Tärkeää on myös se, että istuimen säätövarat riittävät pituussuunnassakin hyvin. Tietoviihdejärjestelmä SYNC 3 ottaa komentoja vastaan 10,5” kosketusnäytön lisäksi sujuvasti ääniohjauksella. Mainittavan arvoista on myös ääniopastus, joka ohjaa käyttäjää jo älypuhelimen liittämisestä lähtien selkosuomella.

Ford Transit Custom PHEV L1 H1

  • Hinta: 49 067,02 €
  • Moottori: 999 cm3 EcoBoost (bensiini) + sähkömoottori.
  • Yhteisteho: 126 hv (93 kW)
  • Vaihteisto: automaatti
  • Kantavuus: 1 186 kg
  • Kulutus: 3,1 l/100 km
  • CO2-päästöt: 70 g/km (WLTP)
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0