Napakasti uudistunut

23.9.2020 Auto & Kone
Optimoitu. Mittojensa puolesta Yaris ei ole leveyttä lukuun ottamatta kasvanut, mutta pyörät ovat entistä enemmän kulmissa. Siksi sisätilat ovat entistä avarammat.

Suomen myydyin pikkuauto uusiutui täysin. Entisestä ei ole kuin nimi jäljellä.

Uuden Yariksen muodot käyvät tutuksi myös Tommi Mäkisen johtaman Toyotan rallitoiminnoille, kun merkin uusi ralliase rakennetaan sen pohjalta. Tavalliselle kuluttajalle Yaris on kuitenkin tuttuakin tutumpi luotettavana käyttöautona. Se on myös merkille itselleen erittäin tärkeä malli, eikä vähiten siksi, että autoilu on entistä enemmän pieniin päin.

Uuden mallin rakenne tottelee nimeä GA-B, jonka kaksi ensimmäistä kirjainta tulee sanoista Toyota New Global Architecture eli TNGA. Yhdysviivan jälkeinen kirjain tarkoittaa auton kokoa eli kysymyksessä on toyotaksi pienempi autoluokka. Jo aiemmin merkki on esitellyt Corollan (GA-C) ja Camryn sekä RAV-4:n (GA-K) perusrakenteet.
Uuden pohjalevyn ansiosta Yaris on aiempaa jäykempi ja tilavampi. Auto on käytännössä samanpituinen kuin väistyvä sukupolvi, mutta hieman matalampi. Leveyssuunnassa on väljemmät oltavat kuin aiemmin. Pyörät ovat aiempaa enemmän kulmissa ja akseliväli onkin kasvanut viisi senttiä.

Hybridijärjestelmä edustaa uutta, neljättä sukupolvea, joka tarjoaa kevyemmän ja tehokkaamman akun sekä paremmin energiaa luovuttavan järjestelmän. Tuloksena on entistä enemmän sähköavusteista matkantekoa.
Mallisto käsittää kolme eri moottorivaihtoehtoa, 1,0 ja 1,5 litran bensakoneet ja sekä 1,5 litran bensahybridin. Moottorit ovat nyt kolmisylinterisiä kautta linjan ja ne tarjoavat entistä enemmän vääntöä. Turboa ei pellin alta löydy, vaan lisäpotkua voi saada sähkömoottorin puolelta. Hybridivoimayksikön jatkeena on aina portaaton automaattivaihteisto (e-CVT). Litraisen moottorin parina on 5-vaihteinen manuaali, kun isommassa se on 6-vaihteinen tai automaatti.
Edullisen mallistopäästölukemien ansiosta Toyotalta on luvassa pian varsinainen menopeli, kun peräti 261 hevosvoimaa omaava Yaris GR saapuu markkinoille. Tehomallia on kehitetty pitkälti Mäkisen Gazoo Racingin toimesta. Yaris GR on mielenkiintoinen veto Toyotalta, sillä tehokkaita pikkusportteja, vieläpä nelivetoisena, ei päästösyistä tahdo olla enää tarjolla. Auto tulee olemaan suosittu myös rallin puolella, sillä Toyotan R5-auto perustuu tähän uuteen malliin.

Täynnä tavaraa. Uuden kolmisylinterisen 1,5 litran hybridi-Yariksen moottoritilaan ei tarvitse äkkinäisen mennä sormeilemaan.

Voimalinjan käytettävyys on tehty ratin takana istuvalle helpoksi. Auto optimoi kulutuksen ja tehontuoton kombinaatiota alati, eikä moottorin sammuminen ja käynnistyminen aiheuta sen enempää päänvaivaa. Välillä mennään pelkän sähkön avulla ja kuten tunnettua, itselataavan hybridin polttoaineen kulutus on kaupunkiajossa aisoissa.
Ajettavuudeltaan Yaris on napakka, mikroautomaisen tarkan tuntuisella ohjauksella varustettu menopeli. Auto reagoi nopeasti ohjaukseen ja ennen kaikkea ryhdikkäästi. Maantiellä meno on myös vaivatonta ja ne puheet, että Toyotaa pitää ohjata koko ajan suorallakin tiellä, saa viimeistään nyt lopettaa.

Muotoilu on selvästi aiempaa räväkämpää. Voimakkaasti B-pilarista nouseva kylkilinja, muhkeat lokasuojien pullistukset, iso takaspoileri ja rohkeat pokkaukset sekä bumerangin muotoinen takapuskuri luovat nuorekasta ilmettä. Autoa voi personoida ulkoa kromin tai korallin värisillä listoilla, teippisarjoilla ja peilin kuorilla. Sisällä meno on rauhallisempaa, sillä mustaa kangas- ja osanahkaverhoilua voi koristella lähinnä korostetikkauksilla.
Varusteiltaan Yaris ei jätä ketään kylmäksi. Turvallisuuspuolella posket punottavat lähinnä joillakin isommilla kilpakumppaneilla. Selitys tähän löytyy esimerkiksi turvavarustepuolelta, jotka ovat kaikissa varustetasoissa: Pre Collision –turvajärjestelmä, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, mukautuva vakionopeudensäädin, aktiivinen kaistanseuranta ohjausavustimella ja automaattiset kaukovalot. Toyota väittää Yariksen olevan luokkansa turvallisin, ja kuin osoituksena siitä autossa on keskiturvatyyny ensimmäisenä kokoluokassaan.

Humppapuolen varusteet ovat myös ajan hengen mukaiset. Tutustumisajossa olleen Active-tason, joka on järjestyksessään toinen neljästä mahdollisesta, kylkeen oli ruksattu noin 1 400 euroa maksava Plus-paketti. Se sisältää niin paljon ominaisuuksia, että vain harva jättänee sen pois. Näitä ovat esimerkiksi mediakeskus 8” näytöllä, 15” aluvanteet, avaimeton käynnistys, etusumuvalot, sähköiset lasinnostimet taakse, sadetunnistin ja lämmitettävä ohjauspyörä. Ja kuten jo arvata saattaa, voi älyluurin integroida osaksi autoa Apple Car Playn ja Android Auton avulla.

Alas. Takaikkunan
aukon saa kokonaan auki.

Uusi Yaris on maukkaan oloinen pikkuauto, joka on meille suomalaisille kuin puoliksi oma. Kiitos siitä kuuluu Puuppolan suurelle miehelle. Tämä on varmasti tervetullut lisä auton markkinoimisen kannalta, vaikka Yaris on käynyt kaupaksi ilmankin.

 

Toyota Yaris 1,5 Hybrid Active

  • Hinta: 20 989,55 € (hinnat alk. Yaris 1,0 VVT-i Life 16792,68 €)
  • Polttomoottori: 1 490 cm3 (3-syl., polttoain. suora monip. suihkutus)
  • Polttom. max. teho: 116 hv (85 kW)
  • Polttom. max. vääntö: 120 Nm/3 600 – 4 800 r/min
  • Vaihteisto: Portaaton e-CVT automaatti
  • Sähkömoottori: 80 hv (59 kW)/141 Nm
  • Kiihtyvyys: 0-100 km/h 9,7 s
  • Huippunopeus: 175 km/h
  • Kulutus: 3,8 – 4,3 l/100 km (yhdistetty)
  • CO2 –päästöt: 87 g/km (yhdistetty)
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0