Automaattikin kaipaa huoltoa

|

Automaattivaihteistot ovat yleistyneet hurjaa vauhtia. Perusteellisen vaihteistohuuhteluhuollon tarpeellisuutta ei sen sijaan tiedosteta kovinkaan hyvin.

On paljon automaattivaihteisia autoja, joiden vaihteistoöljyjä ei suositella vaihdettavaksi lainkaan auton elinkaaren aikana. Jotta tuo kaari olisi mahdollisimman laakea ja pitkä, on Suomen olosuhteissa viisainta katsoa olosuhdetotuutta silmiin. Jopa yli 60 asteen lämpötilan vaihtelu luo kosteutta myös vaihteistoöljyn sekaan. Lisäksi öljy kerää itseensä epäpuhtauksia, joita syntyy liikkuvien osien ja liikkeestä johtuvan lämmön seurauksena.

Mikäli autosi huolto-ohjelma sisältää automaattivaihteiston öljynvaihdon, se käsittää suodattimen lisäksi todennäköisesti osittaisen öljynvaihdon, sillä painovoimaisessa valutusöljynvaihdossa osa öljystä jää turbiiniin. Siksi vaihteistoon tulisi tehdä huuhteluhuolto viimeistään 100 000 km:n tai viiden vuoden välein.
Mutta mitä eroa huuhteluhuollon ja perinteisen vaihteistoöljyvaihdon välillä on? Siinä missä perinteinen huoltotapa perustuu painovoiman avulla tehtävään öljyn valuttamiseen ja suodattimen vaihtoon, kytketään huuhteluhuollossa auton vaihteisto erilliseen laitteeseen osaksi vaihteistoöljykiertoa merkkikohtaisten liitinnippojen turvin.
Kun autolla ajetaan nosturilla kaikki vaihteet läpi, ulottuu puhdistusvaihe ja sitä seuraava uuden öljyn ajo aina turbiiniin ja lauhduttimeen saakka. Käsittelyn aikana laitteiston antama lisäaine pesee epäpuhtaudet järjestelmästä pois. Tämän jälkeen kiertoon laitetaan uutta autokohtaista vaihteistoöljyä. Vanhan ja uuden öljyn eron näkee huoltolaitteen kyljessä olevista putkista ja liioittelematta voi todeta, että se ero on merkittävä.

Vanhan vaihteistoöljyn väristä voi päätellä öljyn tulleen tiensä päähän.

Automaattivaihteiston ohjauspuolella on lukemattomia ohuita kanavia, joten jo öljynpaineen osittainenkin takkuaminen ilmenee vaihteiston toimivuudessa. Kilometrien kertyessä toimivuuden osittaista heikkenemistä ei välttämättä heti huomaa, sillä kuljettaja ehtii siihen tottua ja sopeutua, mikäli vaihteisto toimii edes siedettävästi.
Huuhteluhuolto ei ole mikään varttitunnin rykäisy kahvitauon aikana.
– Tämä vie kaikkine toimenpiteineen kahdesta kolmeen tuntia, kertoo automekaanikko Mikko Liukkonen Mikkelin Karlalta.
Liukkonen omaa mittavan kokemuksen huuhteluhuolloista. Hänen tekemät huoltokerrat luetaan sadoissa yksilöissä ja tuohon autojoukkoon on mahtunut monenlaista yksilöä. Yleensä automaattihuoltoon tullaan, kun vaihteiston toimivuudessa on jo selviä puutteita.
– Onpa pari autoa tullut tähän käsittelyyn työntämällä nosturille, mutta ajamalla ne ovat lähteneet pois, Liukkonen kertoo.
Osuuskauppa Suur-Savon jälkimarkkinoinnin ryhmäpäällikkö Matti Lantta kertoo tyypillisen huoltoon tulevan auton olevan diesel-moottorin ja automaatin yhdistelmällä varustettu isompaa kokoluokkaa oleva henkilöauto.
– Kahdeksaan tapaukseen kymmenestä löytyy lääke tästä käsittelystä. Tietenkään mitään mekaanista vikaa huuhteluhuollolla ei korjata, mutta harvemmin siellä puolella vika edes on, Lantta muistuttaa.
Karlalla automaattivaihteistojen huoltoon tarkoitettu huuhtelukone on ollut olemassa jo seitsemän vuotta. Sen avulla voidaan käsitellä perinteisten momentinmuunninvaihteistojen lisäksi myös kaksoiskytkinvaihteistoja, joissa on märkäkytkin. Tämän vuoksi huoltotarve ei ainakaan tule vähenemään, sillä uusista autoista valtaosa myydään automaattivaihteisina.

Zoe tarjoaa hyvän vastineen rahalle

|
Täyssähköinen Renault Zoe on ennättänyt jo kolmanteen mallisukupolveen. Sähköauto soveltuu parhaiten taajama-ajoon. Liike-energian talteenotto jarrutustilanteissa pitää toimintamatkan hyvänä puhumattakaan ympäristön paremmasta ilmanlaadusta. Silti maantielläkin ...

Semisähkis toimii arjessa

|
Jo aiemmin maukkaaksi todettu uuden sukupolven Toyota RAV4 houkuttelee ladattavana hybridinä kelpo toimintasäteellään. Kauko-idän jättiläisen osaamista bensamoottorin ja sähkön liittäjänä henkilöautopuolella tuskin kukaan kiistää. ...

Kaasu on ympäristö- tietoisen valinta

|
Paikallisesti tuotetun biokaasun polttaminen jopa vähentää kasvihuonepäästöjä. Kaasuautoilu on tällä hetkellä yksi fiksuimmista autoilun muodoista, mitä voimanlähteisiin ja ympäristöasioihin tulee. Myös kokonaistaloudellisesti sitä on ...

Aika sopii nyt ”plugareille”

|
Pian umpeutuvan vuoden yksi avainsana on ollut digiloikka. Näin näyttää käyvän myös uusien autojen myyntijakaumassa. Tällä hetkellä merkittävästi suosiotaan automarkkinoilla ovat nostaneet ladattavat hybridit. ...

Energiapeli elää jatkuvasti

|
Uutta autoa hankkivalla on monta hyvää vaihtoehtoa. Autojen sähköistymisestä on puhuttu viimeisen parin vuoden aikana paljon. Autotehtaat satsaavat sähköiseen teknologian valtavia summia, sillä markkinat ...