Heti Vuoden Autoksi

|

Kaksisilmäinen. Kamiqin keulailme on voimakas, mutta kaksiosainen valoratkaisu luo siihen sympaattisuutta.

Skodan uusin katumaasturi iskee suoraan valtasuoneen.

Vuoden Auto äänestyksessä auto- ja liikennetoimittajat laittavat markkinoille tulleet uutuudet järjestykseen. Tärkein kriteeri tittelistä äänestettäessä on rahoille saatava vastine. Lisäksi arvosteluissa painotetaan ajettavuutta, mukavuutta, tilavuutta, teknistä edistyksellisyyttä ja ympäristöystävällisyyttä. Näiden kriteerien pohjalta uusi Skoda Kamiq korjasi potin, finaalin ainoana citymaasturina.
Kamiq pohjautuu samaan VAG-konsernin MQB AO-pohjalevyyn kuin viime vuonna esitelty sisarmalli Scala. Merkin katumaasturihierarkiassa Kamiq sijoittuu isoveljiensä Karoqin ja lippulaiva Kodiakin alapuolelle. Ero Karoqiin ei ole koon ja ulkonäön puolesta suuri, mutta tarkkasilmäiset huomaavat eroavaisuudet lopulta helposti.

Kamiqia on kehuttu vuolaasti ajettavuutensa osalta ja tähän on helppo yhtyä. Auto tuntuu varsinkin maantieajon rauhallisuudessa ja eleettömyydessä luokkaansa suuremmalta. Ulkomittoihinsa nähden pitkä akseliväli on yksi hyvän ajettavuuden tae.
Katumaasturille suuntavakaus on helpommin sanottu kuin tehty, sillä crossovereiden ajettavuudesta on korkeamman korin vuoksi vaikeampi rakentaa hyvää kuin perinteisestä henkilöauton korista. Kaupunkiolosuhteissa Kamiq tuntuu ketterälleja hieman korkeammalla oleva ajoasento helpottaa näkyvyyttä.

Tilaa on. Takaistuimilla viihtyy isompikin matkustaja, myös korkeussuunnassa.

Talvisen ajoalustan ja renkaan välinen pito vaihteli tutustumisajolenkin aikana suuresti, sulan asvaltin ja jään välillä yllättäenkin. Silti Kamiq pysyi raiteillaan ilman turhia nytkähdyksiä. Tämä ei kuitenkaan tarkoittanut pelkästään luistoneston vilkkuvia valoja kojelaudassa, vaan asiallista perusajettavuutta. Oma osuutensa eteläsavolaiseen tiestöön sopivassa ajettavuudesta löytyi maltillisesta rengaskoosta 205/60 R16. Kitkarenkain auto oli myös vähä-ääninen rengasmelun osalta.
Maastoon ei Kamiqilla kannata kuitenkaan mennä. Maavaraa on toki Scalaan verrattuna noin 4 cm enemmän, mutta nelivetoa tai muita avustimia ei ole tarjolla. Silti juuri Kamiqin kaltainen auto on passeli useammalle muullekin kuin mökkieläjälle, sillä pohja ei tavoita maata heikommallakaan pikkutiellä.

Tilaa on tarjolla hyvin. Etumatkustajan avarampaa fiilistä luovat osaltaan oviverhoilut, jotka ovat ikään kuin koverrettu oven ulkomuotojen mukaisiksi. Ihan pintapeltiä vasten eivät oviverhoilut tietenkään ole, vaan väliin mahtuvat ikkunahissit ja aimo pläjäys turvatekniikkaa. Nykyään nämä kaikki mahtuu yllättävän pieneen tilaan.
Takaistuimen olosuhteet hämmentävät ehkä eniten. Kaksimetrinenkin kaveri mahtuu istumaan hyvin, varsinkin korkeussuunnassa tilaa on tarjolla reilusti. Ja mikä erikoisinta, sitä ei ole tehty istuinkorkeuden kustannuksella. Sisätiloista ulkomittoihin nähden on pakko antaa arvosanaksi tasan 10.

Kamiq iskee myös hintansa puolesta Suomen myydyimpään luokkaan. Hinnat alkavat reilusta 20 kiloeurosta, litraisella TSI-moottorilla varustettuna. Tutustumisajon yksilö, kattavasti varustettu Style, edusti hyvin varusteltua versiota 1,5 litran TSI-moottorilla. Voimanlähde on sylinterien lepuutustoiminnolla varustettu moottori, joka on nöyrän sitkeä, mutta myös tarvittaessa ruudikas.
Diesel-vaihtoehtoa ei ole luvassa, mutta kaasulla kulkeva vaihtoehto löytyy. Eli ympäristötekoja pääsee toteuttamaan Kamiqin ja biokaasun muodossa.
Voimalinjan välityksen muuttajana tutustumislenkin ajopelissä toimi DSG-suorakytkentävaihteisto, jonka toimivuus ja ominaisuudet ovat kaikkien autoihmisten tiedossa. Vaihteita voi vaihtaa rattisiivekkeiden avulla myös manuaalisesti, mutta en ole vielä tähän ikään mennessä keksinyt, mihin Suomen olosuhteissa niitä oikeasti tarvitaan.

Näyttöhän se on. Perinteiset mittaristot poistuvat pikku hiljaa ja näytöt valtaavat alaa. Etuna on näyttävyyden ohella vapaa ohjelmoitavuus auton elinkaaren ajan.

Digitaalisuudesta puhutaan nykyään jo eläkeläisten iltapäiväkerhoissa, mutta Kamiqin kohdalla siihen on aihettakin. Tulevaisuuden autoissa ei erillisiä katkaisijoita ja nappuloita tule olemaan kovinkaan paljoa, sillä näyttöjen avulla toimintoja saadaan ohjattua helpommin. Ainoastaan ohjauspyörän monitoiminappulat ovat niin kauan olemassa, kun ihminen autoa ajaa. Tässä kohtaa kysymys kun on turvallisuudesta.
Digimittariston näkymä saadaan muokattua mieleiseksi nappia painamalla. Keskellä kojelautaa sijaitsee 9,2” kokoinen viihdenäyttö. Avustin-ja turvavarusteet niin aktiivisen kuin passiivisen turvallisuuden osalta valvovat kuljettajan puolesta ympäristöä väsymättä.
Uusi Kamiq on kokoistaan suurempi etenkin tärkeimmiltä ominaisuuksiltaan, kuten ajettavuudeltaan ja tiloiltaan. Siksi menestystä on odotettavissa, vaikka kilpailu nimenomaan tässä luokassa on armotonta.

 

Škoda Kamiq 1,5 TSI Style DSG

  • Hinta: 29 980, 03 €  (Tutustumisajoauton hinta varustein 33 900 euroa, malliston hinnat alk. 20 510,40 €)
  • Bensiinimoottori: Turboahdettu, 4-ventt./syl., polttoaineen suoraruiskutus
  • Huipputeho: 110kW (150 hv)
  • Max. vääntö: 250 Nm
  • Vaihteisto: DSG-automaatti, suorakytkentä, 7-vaihdetta.
  • Kulutus: (yhd.) 5,1 l /100km
  • CO2-Päästöt: (yhd.) 116 g/km (WLTP)
  • Päästöluokka: EURO 6d – TEMP
  • Maavara: 182 mm
  • Tavaratila: 400 l (vähimm. tilav.), 1 395 l (enimm. tilav.).

Ruudikas päivitys

|
Toyota C-HR:n merkittävin uudistus löytyy konepeiton alta. Perinteisen automuotoilun edustajana tunnettu japanilaisjätti kohautti neljä vuotta sitten, kun kokispullomaiset muodot omaava crossover-malli C-HR esiteltiin. Talvella ...

Rasavillistä kasvoi tyylikäs aikuinen

|
Uusi Nissan Juke tuo luokkaansa myös viimeisintä turvatekniikkaa. Yhdeksän vuotta sitten Nissan hätkähdytti tuomalla räväkästi muotoillun pienemmän crossoverin markkinoille. Myyntimenestys on ollut ihan ok, ...

Kaikkien aikojen tehokkain

|
Vuosikausiin ei autoja ole markkinoitu voima edellä. Uusi Peugeot 3008 GT Hybrid 4 voi tehdä niin ja vieläpä pienin päästöin. Autonvalmistajia sitovat ilmastorajat näkyvät ...

Kahdeksannelle reiälle

|
Oman luokkansa suunnannäyttäjä on siirtynyt monilta osin digiaikaan. Perusrakenne nojautuu tuttuun ja hyväksi havaittuun maustettuna hybriditekniikalla. Volkswagenin kestomenestyjän kehittäminen entistä paremmaksi autoksi ei ole ...

Tunteella hiottu katutimantti

|
Uusi ASX kiilaa itsensä ärtsyksi ehostettuna suosikkiluokkaan, mutta millä eväin? Kymmenen vuotta sitten ensiesitelty Mitsubishi ASX uudistui ulkoisesti merkin ilmeen mukaiseksi. Auton perusta nojaa ...