Luokan uusi mallioppilas

|

Sopii hyvin. Mustan ja valkean kontrasti käy hyvin Corsan muotoiluun.

Uusi Corsa iskee markkinoille ison konsernin antamalla sykkeellä.

PSA-ryhmän siirtyessä saksalaisen Opelin isännäksi oli uuden Corsan suunnittelu jo käynnissä. Homma pantiin pikavauhtia uusiksi, ja nyt uusi malli perustuukin samalle pohjalevylle kuin Peugeot 208 ja 2008 sekä Citroen DS 3 Crossback.
Uusi Corsa kurvaa kovasti kilpailtuun luokkaan. Kilpakumppaneista pitäisi erottua positiivisesti ja samalla säilyttää omalle merkille tyypilliset piirteet. Tämä tehtävä ei ole helppo millekään automerkille. Viime vuosina Opel on panostanut autoilun perusasioihin, kuten valoihin ja istuimiin. Corsa ei tee tässä suhteessa poikkeusta.

Uutuudessa on vakiona täysledivalot, jotka on pakattu vilkkujen ja parkkivalojen kanssa samaan umpioon. Käytännössä valotehoa on tarjolla ainakin lumisella tiellä riittävästi, tosin kaukovalokantaman ero lähivaloon ei näyttäisi olevan kovin suuri.
Corsa on ollut myös melkoisella dieetillä. Sen elopaino on parhaissa tapauksissa alle tonnin, jota voitaneen pitää nykyaikaisten turvavarusteiden aikakaudella hyvänä lukemana. Mittojen osalta suurin muutos on auton selvä madaltuminen, lähes viidellä senttimetrillä. Pituutta on kasvatettu muutamalla sentillä leveyden pysyessä liki samana.
Keventyminen ja madaltuminen tietävät vähemmän töitä ahdetulle Puretech-moottorille. Tutustumisajossa olleen auton 100 hevosvoimaa vievät Corsaa riittävästi ja kenelle meno ei riitä, voi valita tehokkaamman 130 hevosvoimaisen voimanlähteen. Vaihteistona ollut 8-portainen automaatti toimi pehmeästi, muut vaihteistovaihtoehdot pohjautuvat kuusiloviseen manuaalilaatikkoon.
Lisäksi mallistosta löytyvät vielä hinnat alkaen –mallin bensakone sekä diesel-vaihtoehto. Pian mallisto täydentyy myös täyssähköisellä 50 kWh Corsa-e:llä. Varsinainen herkkupala on myös tulossa myöhemmin, sillä merkin uskollisimmat fanit tietävät mitä merkintä GS lupaa.

Parhaimmillaan Corsa on siellä, missä autojen pitäisi aina loistaa. Sen ajo-ominaisuudet riittävät luokassaan kärkipäähän ja varsinkin maantieajossa uutukainen tuntuu selkeästi luokkaansa suuremmalta. Ohjaustuntuma on tunnokas eikä Corsaa tarvitse ajaa herkeämättä.
Pienessä pyörityksessä auto käy myös käteen hyvin, ja kuin vaistomaisesti alan hamuamaan käsijarrukahvaa. Mutta turhaan, sillä se on mallia sähköinen ja tyyliltään kuin koru daamin kaulassa. Vieressä sijaitsee myös ajotilan valitsin, josta voi valita omansa kolmesta eri vaihtoehdosta.
Tilaa on tarjolla etuistuimilla vaikka koripalloilijalle, jopa leveyssuunnassa. Takaistuimille mahtuu hyvin perheen pienimmät ja tilapäisesti isommatkin, sillä varauksella tosin että edellä mainitun koripalloilijan mittainen ei istu samaan aikaan etuistuimella.

Corsan multimedianäyttö kertoo asiansa suomeksi. Sen alapuolella on muutamin nappuloin säädettävä ilmastointi- ja tuuletuslaite yllättävänkin huomaamattomassa paikassa. Ratista ei mittariston ajotietokonetta säädetä, vaan ne tehtävät hoituvat vilkkuviiksen kautta. Tilanne saattaa muuttua jatkossa, sillä nyt tilattavissa Launch Edition –malleissa on näyttö mittariston tilalla.
Uuden Corsan pääpiirteet ovat selvää Opelia ranskalaisista sukujuurista huolimatta. Se kuinka auto menestyy markkinoilla, jää nähtäväksi. Ominaisuuksista se ei jääne kiinni, sillä Corsa kuuluu luokkansa mallioppilaisiin.

Priorisoitu. Lämmityslaitteen kytkimet on sijoitettu fiksusti vähemmän ottavalle paikalle ja 7” multimedianäyttö huomion keskipisteeksi.

Taksien on panostettava myös erikoiskuljetuksiin

|
Monella taksiyrityksellä on valmiudet toimia inva- ja paarikuljetuksissa. Taksien perusvarustelu ei ole juurikaan muuttunut vuosien saatossa. Kilpailu kylläkin on koventunut ja autoihin saatavat avustavat ...

Voitto muutti suunnitelmia

|
Vuodet rallin parissa kypsyttivät Henri Taivalantista rauhallisen ja nopean kuljettajan. Helmikuun alussa kurvailtu SM Vaakuna-ralli sujui isojen luokkien osalta odotetusti. Emil Lindholm putsasi pöydän ...

Škoda nappasi ykköstilan

|
Etelä-Savon kokonaismyynti laski henkilöautojen osalta, pakettiautojen myyntimäärä pysyi edellisen vuoden tasolla. Etelä-Savossa myytiin viime vuonna 2 160 henkilöautoa, joista yksin Mikkelissä 1019. Koko maassa ...

Sähköinen kansanauto

|
Uusi Huyndai Kona Electric lähentelee toimintasäteellään sitä rajaa, mitä autolta vaaditaan. Korealaisen Hyundain vastaus futuristisemman Ioniqin seuraksi sähköautomarkkinoille on Kona. Suomen asiakastoimituksiin heti alkuvuodesta ...

Varta vasten suunniteltu

|
Citroën Jumpy raapii tarvittaessa joka pyörällä. Vuosi sitten markkinoille tulleiden PSA-yhtymän nelivetoisten pakettiautojen, Citroën Jumpyn ja Peugeot Expertin, tekninen toteutustapa on omalla tavallaan perusteellinen. ...