Pihi, sähköinen ja nopea

23.10.2019 Auto & Kone
Ääntä. GTE-ajotilassa auton sisälle kantautuu urheilullisia ääniä kaiuttimien kautta.

Passatin viilattu GTE tarjoaa kelpo toimintasäteen sähköllä.

Vaikka aina puhutaan Golf-kokoluokasta automaailman tärkeimpänä, ei Passat-kokoluokan merkitystä voi väheksyä. Varsinkin farmarina, monena eri versiona saatavilla oleva perinteinen automalli, on erittäin suosittu segmentissään myös yritysautopuolella.
Nyt ja tulevaisuudessa automallistot sähköistyvät kovaa vauhtia, sillä EU:n kunnianhimoiset päästörajat pitävät autonvalmistajien tuotekehittelyosastot kiireisinä.

Mielenkiintoisin uudistuneen Passatin malliversioista on GTE. Ladattava hybridi löytyi jo edellisestä mallistosta, mutta nyt akuston energiatiheyttä on nostettu. Auton takaosassa sijaitseva akkuyksikkö omaa 13 kWh:n energiakapasiteetin. Sen voimin farmari-Passat kulkee pelkän sähkön avulla 55 kilometriä WLTP-syklillä mitattuna. Kehitystä kuvaa ehkä paremmin vanhan NEDC-mittaustavan mukaisesti se, että aiemman mallin sähkötoimintasäteeseen nähden parannusta on tullut 20 kilometrin verran.
GTE Passatin varsinainen juju on ajamisen vaivattomuus. Autolla lähdetään aina liikkeelle sähköllä, mikäli akussa on varausta tai pakkanen ei pauku huippulukemissa. Valikosta voidaan toki itse valita ajotila joko täysin sähköisen, osittain sähkön ja polttomoottorin tai pelkän polttiksen väliltä. Navigaattorin avulla ajoreitti voidaan suunnitella mahdollisimman energiatehokkaaksi automaattisesti. Tällöin auto itse vaihtaa eri energialähteiden välillä parhaaksi katsomallaan tavalla.

Työpäivän aikana. Passatin 13 kWh:n akku latautuu kotipistorasiasta seitsemässä tunnissa, 360 voltin latauslaitteella avulla latausaika tippuu 4 tuntiin ja 30 minuuttiin.

Varsinainen karkki löytyy keskikonsolin GTE-nappulasta. Silloin Passatin etenemisestä huolehtivat sekä 156 hevosvoimainen 1,4 TSI moottori, joka on muuten perusvoimanlähteenä läpi koko malliston, sekä 115 hevosvoiman tehoinen sähkömoottori. Yhteistehoa paketti tuottaa parhaimmillaan 218 hevosvoimaa. Ruutia on tarjolla melkoisesti pedaali pohjassa ja maisema alkaa vaihtua vinhalla vauhdilla. Tämä luo myös turvallisuuden tunnetta ohitustilanteissa.
Ajossa tekniikan toimivuus on erinomaisella tasolla. On mahdotonta sanoa, mitä pellin alla tapahtuu, sillä niin saumatonta voimanlähteiden yhteispeli on. Totuuden saa selville mittaristosta, joko yhdistetyn kierrosluku- ja latausmittarin kautta tai vielä helpommin keskikonsolin energianäyttötilan välityksellä.

Uudistuksen myötä Passatin viihde- ja tietovarusteita hiottiin entistä paremmiksi. Autossa on nyt havaintoruutu, jonka kautta voi mutkattomasti suoraan vaikuttaa avustimiin. Turvavarustelistaan kuuluu nyt myös hätäväistöavustin.
Travel Assist puolestaan kasaa kolmen eri avustimen kautta yhteispaketin, jonka seurauksena auto voi ajaa omalla kaistalla aina 210 km/h nopeuteen saakka. Kädet pitää olla toki ratissa edelleen kiinni – tätä seikkaa todistavat autolle uudet kapasitiiviset anturit. Silti – autonominen meno on käytännössä lainsäädännöstä kiinni.

Kannen alla. Tavaratilan välipohjan alla sähköpuolen tekniikka vie osansa niin sanotun varapyöräkotelon tilavuudesta.

Passat on myös ensimmäinen Volkswagen, jossa on MIB3-sukupolven tietoviihdejärjestelmä. Se tuo mukanaan entistä kattavamman verkottumisen. Nettiradio ja Apple Car Play toimivat suoraan. Käytössä on myös Volkswagen We-pilvipalvelut. Volkswagen mainostaa esitteessään älypuhelimen olevan Passatissa avainroolissa eli voit antaa mobiiliavaimen autoon vaikkapa ystävällesi kännyköiden välityksellä.
Sisätilat ovat aina olleet Passatissa kohdallaan. Matkustamoon mahtuu hyvin joukko aikuisiakin, sillä myös leveyssuunnassa tilaa on riittämiin. Ainoastaan tavaratilan pohjalla sijaitseva sähköpuolen tekniikkapaketti verottaa hieman tavaratilan kannen alla olevaa säilytystilaa normi-Passatin verrattuna.

Mutta mihin ladattavan hybridi-Passatin hinta asettuu verrattuna muuhun mallistoon? Hintaero vastaavasti varustettuihin bensamalleihin on noin 10 000 euron luokkaa, kiitos hybridiversion alhaisen autoveron. Mikäli teho on vertailusuure, on hintaero vain muutama tuhat euroa. Dieseleiden kohdalla hintaero on vielä pienempi.
Tarkkaa vertailua on mahdotonta tehdä, sillä kysymyksessä ovat kuitenkin niin erilaiset autot. GTE:ssä on esimerkiksi vakiovarusteena polttoainetoiminen lämmitin ja ledimatriisivalot. Joka tapauksessa plug-in-Passatin hinta on siinä hahlossa, jonka takia laskukone tulee kaivettua esille. Kun lasketaan mahdollinen polttoainesäästö ja parempi jälleenmyyntiarvo tarkoin, ympäristöarvoista puhumattakaan, saattaa kuppi kääntyä yhä useammalla sinisomisteisen malliversion puoleen.

Sininen teema. Sähköistyvät autot tunnistaa sinisestä väristä, Passat GTE ei tee tässä suhteessa poikkeusta.

 

Volkswagen Passat GTE Plug-in- Hybrid DSG

  • Kok. hinta: varustein 49 312,33 €
  • Polttomoottori: 1 400 cm3 (4-syl., bens., turboahdin, polttoain. suihkutus)
  • Max. teho: 156 hv (115 kW)
  • Sähkömoottorin max. teho:115 hv (85 kW)
  • Yhteisteho max.: 218 hv (160 kW)
  • Hybridiakun tyyppi :Li-ion
  • Kiihtyvyys: 0–100 km/h 7,4 s.
  • Huippunopeus 225 km/h
  • Kulutus bensiini: 1,4 l/100 km
  • Kulutus sähkö: 16,7 kWh/100 km
  • CO2-päästöt: 33 g/km (yhdistetty)
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0