Monkey is back

|

Kolme väriä. Uuden 125 cc Monkeyn pääväriksi valkoisen rinnalle voi valita joko keltaisen, mustan tai punaisen.

Retrohenkinen ajopeli kelpaa moneen lähtöön.

Jo 1960-luvun puolella esitelty Honda Monkey muutti mopoilevan maailman ajatuksia pysyvästi. Suomessa varsinkin 1980 ja -90-luvuilla suosittu Honda Z50 Monkey ei käryttänyt vaatteita kaksitahtisen hajuisiksi. Lisäksi rauhallinen puputus kertoi kaverin olevan jo nurkan takana tulossa.
Ajat muuttuivat ja Monkeyn valmistus lopetettiin Hondan toimesta vuonna 1999. Sen jälkeen Monkeyn tai aikoinaan ”tossuksi” kutsutun mopon kaltaisia laitteita on valmistettu lähinnä kiinalaisten valmistajien toimesta, aina näihin päiviin saakka.

Viime kesänä Honda herätti Monkeynsa henkiin uudelleen. Kysymys ei kuitenkaan ole moposta, vaan ehdasta satapiikistä. Kevytmoottoripyöräkortin vaativa retropeli on kiinnostanutkin etupäässä yli 40 vuotiaita ostajia eli juuri heitä, jotka aikoinaan ajoivat mopoiässä Monkeylla.
Uusi 125 kuutiosenttimetrinen Monkey on passeli peli myös aikamiehelle. Silti sen istumakorkeus (776 mm) sallii pienemmänkin kuljettajan. Istumaan mahtuu hyvin ja kaikki on niin kuin ennenkin, jos ajokin kasvanutta kokoa ja kuljettajan ikää ei oteta huomioon.
Teknisesti uusi Monkey edustaa nykyaikaa, kuten elektronisesti ohjattu polttoaineen ruiskutus, LED-ajovalot, ABS-jarrut ja säädettävä iskunvaimennus osoittavat.

Digiä. Mittariston kuoret ovat retroa, sisältö modernia.
Digiä. Mittariston kuoret ovat retroa, sisältö modernia.

Testattavana ollut Monkey oli varustettu Yoshimuran tehoputkella, joka tuo nelarin muhkeat soundit sopivan äänekkäästi esille. Nelipykäläisen vaihteiston ja kytkimen yhteiskäytös on silkinpehmeää ja ajaminen yleensäkin tuntuu hyvin helpolta. Rengaskoko on sen verran iso, että hiekkatiellä kurvaillessa ei tarvitse varoa äkkikäännöksiä.
Uusi Monkey kelaa vajaan 10 hevosvoiman tehoilla noin 100 km/h huippunopeuden. Se riittää korttelitykille hyvin, sillä kukaan tuskin ostaa tämän kaltaista ajopeliä maantieajoon.
Reilun neljän tuhannen euron hintalappukaan ei ole iso este, mikäli haluaa fiilistellä kaksipyöräisellä ilman isoja käyttökuluja. Monkey hankitaan puhtaasti fiiliksen vuoksi, sillä tällä pelillä ajetaan suupielet ylöspäin naapureiltakin!

Mäntyharjulla ajetaan rallisprinttiä

|
Ruotimon Moottoriurheilukeskuksessa valmistaudutaan parhaillaan isoon koitokseen. Mäntyharjulla järjestetään kuun lopussa vauhdikas Polaria Sprint -tapahtuma, johon odotetaan mukaan useita kymmeniä kilpailijoita. – Pystymme ottamaan vastaan ...

Veteraaniveneharrastus voi hyvin

|
Vanhaa kilpavenekulttuuria halutaan herätellä uudelleen eloon. Tatu Marttinen tuntee paloa entisajan kilpaveneisiin ja Kyyvedellä järjestettyjen venekisojen historiaan. Haukivuoren Kapustasalmella käytiin aikoinaan villejä venekisoja. – ...

Ketomaa vie ralliosaamistaan Kiinaan

|
Vuosien ajan kansainvälisissä ralleissa kilpaillut mies vaikuttaa Kiinan rallisarjassa. Tuskin ralliautoilijana tunnettu Jari Ketomaa uskoi itsekään 10 vuotta sitten Kiinan debyyttikisaa ajaessaan, että maailman ...

Ei vuottakaan ilman rallia

|
Vauhdin hurma voi jäädä veriin. Näin kävi jo vuosikymmeniä sitten Rami Hurskaiselle. Suomalaisten todellinen menestyslaji moottoriurheilun saralla on ollut ralli, vaikka lajin kultavuosista on ...

Formula Offroadia ja vähän muutakin

|
Teksti ja kuvat: Tarja Lipsanen Mitä se semmonen Formula Offroad on? Formula Offroad, Foff, on sitä, kun tehokkailla ”putkihäkkyräautoilla” ajetaan hiekkarinnettä ylös. Tanner tömisee ...