Taikamatto tekee paluun

24.4.2019 Auto & Kone
Sukunäköä. C5 Aircross ottaa nykyisessä Citroen-mallistossa tärkeän roolin.

Citroën on tunnettu teknisistä innovaatioista ja mukavuudesta. Uuden C5 Aircrossin myötä kummallekin suureelle saadaan lisää katetta.

Ranskalaisen PSA-yhtymän Citroën on myllännyt automallistonsa uusiksi parin viime vuoden aikana totaalisesti. Ilme on nyt yhteneväisen näköinen merkin eri mallien välillä ja pesäero teknisesti samankaltaiseen sisarmerkki Peugeotiin on selvä. Siinä missä Peugeot hakee tiettyä ekslusiivisuutta, on Citroënin linjana olla rohkeammin muotoiltu.
Jo pari vuotta sitten Shanghain autonäyttelyssä esitelty C5 Aircross rantautui Suomeen vasta tämän vuoden alussa. Kysymyksessä on tärkeä juttu, sillä tähän suosikkiluokkaan ei Citroënilla ole ollut tarjolla minkäänlaista mallia pitkään aikaan.

Pidemmälle viety. Takaistuimen muunneltavuus luo erilaisia vaihtoehtoja tilan jakoon.
Pidemmälle viety. Takaistuimen muunneltavuus luo erilaisia vaihtoehtoja tilan jakoon.

Uuden mallin perusaines on SUV-tyyppinen korimalli. Segmenttinä se on kasvanut globaalisti katsoen suorastaan hurjasti, eikä innostus katumaastureihin ole tyrehtymässä jatkossakaan. PSA-yhtymä luki läksynsä ja halusi kiinnittää auton suunnittelussa huomiota erityisesti kolmeen eri osa-alueeseen: C5 Aircrossin tulee olla luokkansa mukavin ja muunneltavin sekä tavaratilaltaan suurin.
Mukavuus on itseasiassa sarja yksityiskohtia. Niistä ensimmäisen tuntee autoon istuttaessa takamuksen alla. Advanced Comfort istuimiin on laitettu 15 mm enemmän päällysfylliä kuin tavallisesti korkean tiheyden omaavan istuinrungon ohella. Akustiset laminoidut sivulasit, ilmanlaadun valvonta ja reilut säilytystilat luovat myös osaltaan mukavuutta.

Ajettavuuden osalta C5 Aircross ei voi olla torso, sillä auto on alustaltaan ja rakenteeltaan sama kuin muutama vuosi sitten Vuoden Autoksi tituleerattu Peugeot 3008. Tärkein lisäinnovaatio paremman ajettavuuden osalta löytyy silti juuri alustan puolelta.
Kyseessä on muutama vuosi sitten C4 Cactuksessa lanseerattu Progressive Hydraulic Cushions –jousitusjärjestelmä, joka on iskunvaimennukseen liittyvä keksintö. Sen avulla valmistaja lupailee taikamattomaista menoa. Mene ja tiedä matoista, mutta joka tapauksessa C5 Aircross on mukavan pehmeä, mutta silti topakka alustaltaan. Jousitus ei lyö kynsille vaikka yrittäisi, tähän testiin kun löytyi etsimättä hyvä käytännön laboratorio viitostien työmaan ”nimismiehen kiharoista”.

Maantiellä C5 Aircross on kuin kotonaan. Jos kuljettaja ei ole skarppina, puuttuu menoon korkeintaan kaistavahti. Voimavaroiltaan tutustumisajossa olleen 1,6 litran Puretech tarjoaa reippaasti voimaa (180 hv). Hyvin vääntävä nelisylinterinen moottori yhdistettynä uuteen 8-portaiseen automaattivaihteistoon tietää käytännössä toimivaa pakettia. Uuden vaihteiston luvataan vähentävän polttoaineenkulutusta kahdeksalla prosentilla aiempaan 6-portaiseen verrattuna. Ajotilavalikon kautta voidaan lisäksi säätää auton luonnetta urheilullisen, mukavan ja taloudellisen ajotavan väliltä.
Sisältä löytyy muutamia mielleyhtymiä Peugeotin 3008:aan, kuten esimerkiksi vaihdevalitsin. Muuten on onnistuttu luomaan oma Citroën identiteetti hyvin. Esimerkiksi ulkopuolella toistuvat merkille ominaiset puolisuunnikkaan muotoiset elementit puskureissa ja helmoissa.

Toistoa. Koristellut puolisuunnikkaat toistuvat eri puolilla autoa, samoin myös alun perin Cactuksen Air-Bump -kylkipaloista tutut kuviot.
Toistoa. Koristellut puolisuunnikkaat toistuvat eri puolilla autoa, samoin myös alun perin Cactuksen Air-Bump -kylkipaloista tutut kuviot.

Takaistuimen saa säädettyä jokaisen istumapaikan kohdalta erikseen. Pituussuunnassa tuo säätövara on 150 mm ja lisäksi selkänojaa voi myös kallistaa kukin matkustaja kuten haluaa. Tavaratila on Citroënin suunnittelulinjauksen mukaisesti luokkansa suurin, perustilassa 720 litraa. Tavaratilan pohjan voi säätää korkeussuunnassa joko korkeammalle tai matalammalle. Penkit alas kaadettuna tavaratilan vetoisuus on mukavat 1 630 litraa.
Navigaattori toimii suomeksi. Mittaristo on 12,3” TFT-digitaali, jonka voi muokata viiden eri tilan ja kolmen eri tunnelman mukaisesti. Highway Driver Assist –järjestelmän avulla osa ajamisen vastuista siirtyy tekniikan vahdittaviksi. Näihin kuuluvat muun muassa adaptiivinen vakionopeudensäädin, jossa on vielä stop & go –toiminto. Sen avulla auto voi käytännössä pysähtyä edellä ajavan vuoksi ja kun este on tieltä pois, kiihdyttää auto takaisin asetettuun nopeuteen. Autonominen ajaminen toteutuu periaatteessa hyvin pitkälle, mikäli kummatkin kädet ovat vain ohjauspyörässä.

Erilaisia turvallisuuteen liittyviä avustimia on listalla kaikkiaan niin että livettää. Onneksi autoilijan ei niistä tarvitse pääasiassa tietää mitään, vaan tekniikka tekee ihmisen puolesta töitä taukoamatta.
C5 Aircross työntää nokkansa kovasti kilpailtuun luokkaan. Eväät ovat kuitenkin kohdallaan ja vielä enemmän osakkeet nousevat, mikäli autolla käy ajamassa. Kysymyksessä kun on hiljainen, tiloiltaan hyvin muunneltava ja mukava auto rohkeasti muotoiltuna.

 

Rallipoluilta mukavuutta

Jokainen vähänkään automaailmaa seuraava tietää Citroënin automaailmaa kohahduttaneen DS mallin. Vaikka tuosta ”ison kissan” syntymästä on kulunut jo 64 vuotta, ei sen leima merkistä puhuttaessa ole muuttunut miksikään. Jo vuotta aiemmin eli 1954 Traction Avantissa esitellyn kaasunestejousituksen luoma matkustusmukavuus oli omalla tasolla ja loi merkille mukavuuden maineen.
Kun Citroënia valmistava PSA-yhtymä luopui kaasunestejousituksesta kaksi vuotta sitten, meinasi merkin vannoutuneimmilla ystävillä tulla suru puseroon. Kaasunestejousituksen valmistuskustannukset kivikovassa kilpailussa olivat kuitenkin liikaa jopa Citroënille.
Iskunvaimentimien kautta toteutettava Progressive Hydraulic Cushions on uusin Citroënin jousitusmukavuusinnovaatio. Mukavuutta korostava järjestelmä perustuu iskariin lisättyyn kahteen hydrauliseen elementtiin, joiden avulla saadaan aikaan progressiivisuutta sekä sisään- että ulosjoustossa. Tähän jousitusjärjestelmään kuuluu myös kierrejousi, mutta pohjaanlyöntikumeja ei ole.
Mukavuudesta ei järjestelmän luonnissa ollut pelkästään kysymys, sillä se on alun perin kehitetty Citroënin mainetta ja menestystä niittäneisiin ralliautoihin. Tästä paras tuntuma suomalaisista lienee pieksämäkeläisellä Esa-Pekka Lapilla, jonka työkaluna tällä kaudella on Citroënin WRC-luokan rallikilpuri.

 

Citroën C5 Aircross Feel Aut.

Hinta: 35 994 € (hinnat alk. 26 327 €)
Bensiinimoottori: 1598 cm3, 4-syl., turbo
Teho: 133 kW (181 hv)/ 5 500 r/min.
Vääntö: 250 Nm (1 650 rpm)
Kiihtyvyys 0–100 km/h: 8,2 s
Huippunopeus: 219 km/h
Kulutus: 7,5 (yhd., l/km)
CO2 -päästöt: 170 g/km (yhd.)
(Kulutus- ja päästömittaukset mitattu WLTP-normin mukaisesti.)

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0