Premiumia suosikkimuotissa — Volvo V60 Inscription D4 aut.

23.8.2018 Auto & Kone
Matala ja tilava. V60:ssä istutaan melko alhaalla, mutta tilaa on tarjolla hyvin.

Volvon mallipaletti sai odotetun täydennyksen V60 mallista. Merkille ominaiseen tapaan kysymyksessä on jälleen turvallisin auto koskaan valmistajan historiassa.

Farkkuautoista puhuminen ilman Volvoa olisi lähes petos. On kulunut mallinimen lukeman verran vuosia siitä, kun ensimmäinen kartanomallin Volvo syntyi. Kysymyksessä oli tietysti möykky-Volvon nimeä kantaneen P-sarjan pitkäperäinen versio. Viitta on painava, sillä uusi malli on lähimpänä jo väistyneen, huippusuositun V70-mallin mittoja.
Aiemmin esitellyn V90-mallin kanssa samalle modulaariselle SPA-pohjalevylle valmistettava V60 näyttää ulkoisesti samankaltaiselle kuin isoveljensä. Tarkkasilmäiset huomaavat mittaerot, mutta helpoiten autot erottaa toisistaan takaikkunan kohdalta. V60:ssä on takaikkuna jaettu kahteen osaan, kun V90:ssä ikkuna on yhtenäinen.
Hintapolitiikka tekee varmasti uusimmasta Volvo-perheen jäsenestä isoveljeä houkuttelevamman, vaikka kysymyksessä ei tietenkään ole mikään halpisauto. Silti perusmallin hintaa, joka lähtee päälle 42 000 eurosta, voitaneen pitää ominaisuuksiin nähden järkevänä. Käytettynä farmarimallin Volvoilla on myös kysyntää, ja monelle V60 onkin todellinen vaihtoehto tulevaisuuden vaihtoautorivistä.www_Kuva2

Tutustumisajossa oli eräänlainen tulevaisuuden klassikko. Tämä ihan puhtaasti sen vuoksi, että auton sydämenä ollut D4 edustaa merkin uuden politiikan mukaan uhanalaista moottorityyppiä. Volvo on kertonut jatkossa panostavansa sähköön, tällä hetkellä käytännössä sähkön ja bensan liittoon. Saatavilla onkin ruudikas T8 Twin Engine, jossa on bensaneloskoneen lisäksi sähkömoottori. Plug-In hybridinä sähköajon osuus saadaan arjen työmatkaliikenteessä huomattavalle tasolle.
Diesel puhkuu 190 hevosvoimaa ja kuluttaa melkoisen vähän, jopa uuden WLTP-mittaustavan mukaisesti alle 5 litraa sadalle. Kahdella ahtimella varustetun moottorin voimavarat ovat vähintäänkin Suomen olosuhteisiin riittävät. Ajoasetuksella voi vielä säätää, kuinka terävästi moottori vastaa kaasuun.

Ajoasetus vaikuttaa lisäksi jousitukseen, iskunvaimennuksen kautta, ja ohjaukseen. Ohjaus on hyvä ja palauttaa hitaissakin nopeuksissa terhakasti. Tiukimmalla Dynamic-asetuksella ohjaus ei muutu muita asetuksia nopeammaksi, vaan topakammaksi.
Ruotsalaiset, niin haluan yhä Volvosta sanoa, ovat aina osanneet automaailmassa erään asian muita paremmin. Kysymyksessä ovat istuimet. V60 ei tee tässä suhteessa poikkeusta, vaan tarjoaa mieleiseksi muokattavan etuistuimen lisäksi myös väljät tilat kuljettajalle. Reisituen säätö toimi kuljettajan kohdalla sähköisesti, mutta pelkääjän paikalla manuaalisesti. Tästä varsinkin pitkäjalkaiselle tarpeellisesta varusteesta on onneksi tullut automaailmaan jo yleinen ominaisuus.

Tarkka näkymä. Pystyssä oleva näyttö kuuluu markkinoiden suurimpiin.  Näytön alapuolella sijaitsevista nappuloista toimii kaikki oleellinen, syvemmät toiminnat löytyvät näytön takaa.
Tarkka näkymä. Pystyssä oleva näyttö kuuluu markkinoiden suurimpiin. Näytön alapuolella sijaitsevista nappuloista toimii kaikki oleellinen, syvemmät toiminnat löytyvät näytön takaa.

Tavaratilan kohdalla V60 vetää pahimpiin kilpakumppaneihinsa nähden pidemmän korren. Tavaratilan voi jakaa tuttuun tapaan kahteen osaan välikannesta taitettavan elementin avulla.
Turvallisuusvarusteista voisi tehdä lukumääränsä ja ominaisuuksiensa puolesta vaikka erillispainoksen. Uutuutena on avustin, joka ehkäisee nokkakolarien syntyä. Auto nimittäin hiljentää vauhtia ja jarruttaa, mikäli vastaan rynnistää ohittava auto omalla kaistalla. Luonnollisesti auto tunnistaa ihmiset ja suuremmat metsäneläimet sekä tarvittaessa hiljentää tai pysäyttää ajoneuvon tyystin.
V60 osaisi ajaa maantiellä itsekseen, jos laki näin vain sallisi. Autopilot on yhä avustava järjestelmä, joka osaa viedä autoa maantieajossa haluttuun suuntaan, kunhan vain kädet ovat ratissa kiinni. Joka tapauksessa tunne automaattiohjauksesta on erikoinen, mutta ehdottoman miellyttävä.

Lähes kaikki isot Volvot myydään automaattina, niin käy V60:sen kohdallakin. Pehmeästi toimiva 8-pykäläinen automaatti luo ajamiseen mukavuutta. Insinöörit eivät ole nähneet tarpeelliseksi varustaa autoa ratin vaihtosiivekkeillä. Se kertoo omaa kieltään auton mukavuuspainotteisesta filosofiasta, vaikka potkua tarvittaessa löytyy.
Uusi V60 on maukas auto, jonka tärkein ominaisuus löytyy kaiken teknologiaähkyn aikakaudella kuitenkin tunnepuolelta. Auto on niin sisältä kuin ulkoa vetävän näköinen, skandinaaviseen sävyyn viritettynä. Se tietää lähinnä saksalaisista koostuville kilpakumppaneille kovaa painetta. Viimeistään nyt sanalle Sportswagon löytyy oikeaa katetta.

 

Volvo V60 Inscription D4 aut.

  • Hinta: 57 305,30 € (malliston hinnat alk. 41 890 €)
  • Moottori: 1 969 cm3 (4-syl., Common rail yhteispaineruiskutus, 2 x turboahdin, EURO VI)
  • Suurin teho: 190 hv/140 kW (4 250 rpm)
  • Max. vääntö: 400 Nm (1 750 – 2 500 rpm)
  • Kiihtyvyys: 0–100 km/h 7,9 s
  • Huippunopeus: 220 km/h
  • Kulutus: 4,5 – 4,8 l/100 km (yhdistetty)
  • CO2-päästöt: 122 g/km (yhdistetty)
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0