Kiekkobuumi tuntuu myös kassassa

|

Jukureiden kotipeleistä puolet on ollut loppuunmyytyjä. Pelejä on käynyt katsomassa keskimäärin 3 887 katsojaa. Kuva: Mikko Kankainen / Jukurit
Jukureiden kotipeleistä puolet on ollut loppuunmyytyjä. Pelejä on käynyt katsomassa keskimäärin 3 887 katsojaa. Kuva: Mikko Kankainen / Jukurit

Jukurien sarjanousu SM-liigaan ja kaupunkiin noussut positiivinen kiekkobuumi eivät kartuta vain Jukurit HC Oy:n kassaa. Ilmiön talousvaikutus on alueella noin 6 miljoonaa euroa vuodessa.

Jukurit työllistää tällä hetkellä liki 50 kokopäiväistä työntekijää ja otteluiltoina osa-aikaisen henkilökunnan määrä vaihtelee 80–100 henkilön välillä. Järjestysmiehiä ja makkaranmyyjiä tarvitaankin, sillä Ikioma Areena vetää peleihin kiekkokansaa lähes 4 000 katsojaa per ottelu.

– Hallin täyttöaste on ollut 93 prosenttia ja tähän asti puolet kotipeleistä ovat olleet loppuunmyytyjä. 14 ensimmäisessä kotiottelussa on ollut mukana kaikkiaan 50 000 katsojaa, kertoo Jukureiden myyntija markkinointijohtaja Joni Vesalainen.

– Ottelutapahtuman tuottoon vaikuttavat kausikorttimyynti, lippukassa ja ravintolamyynti sekä viikonpäivä eli pelataanko ottelu arkena vai viikonloppuna. Tapahtumatuotto pyörii 30 000–50 000 euron välillä.

Vesalainen ei osaa arvioida, että montako makkaraa tai oluttuoppia yhden erätauon tai koko pelin aikana myydään.

– Meillä ei ole vielä tilastoa tai otantaa, mutta lukuja seurataan. Meillä on poikkeuksellisen laaja tarjonta muihin jäähalleihin verrattuna. Tarjolla on lettuja, viikinkikeittoa, kalakukkoja ja Subwayta. Nyt tutkitaan, että mikä tuote liikkuu ja tekee parhaiten kauppansa.

Jukureiden ympärillä pyörii tällä hetkellä iso sirkus. Paitsi, että toiminta joukkueen ympärillä työllistää ympärivuotisesti, se tuo myös euroja maakuntaan. Jyväskylän ammattikorkeakoulun tekemän tutkimuksen mukaan liigajoukkueen talousvaikutus voi olla alueelle noin kuuden miljoonan euron luokkaa.

– Kun liigaan nousu keväällä varmistui, se loi kaupunkiin 50 uutta työpaikkaa. Samoin kuukauden aikana myytiin yli kymmenen asuntoa. Olen kuullut, että otteluiltoina on myös taksimyynti kasvanut.

Vesalaisen mukaan Jukurit-brändiä on osattu hyödyntää markkinoinnissa, mediamyynnissä ja tuotteistamisessa.

– Etelä-Savossa ei ole ollut aikaisemmin ammattiurheilujoukkuetta, joten se on luonut alueelle aivan uuden toimintamallin.

Vesalaisen mukaan liiganousu on nostanut mikkeliläisten itsetuntoa.

– Meidän tärkein tehtävä on tarjota ihmisille positiivisia kokemuksia ja luoda yhteenkuuluvuutta.

Joukkueella on myös yhteiskuntavastuullinen ohjelma, jonka myötä järjestetään lahjakeräyksiä ja tehdään koulu- ja päiväkotivierailuja.

– Emme ole aina kentällä, vaan teemme aktiivisesti työtä näkyvyyden puolella. Tämä on mikkeliläisten Jukurit, eikä vain pelkkä jääkiekkojoukkueen oma juttu. Jukurit on kaikille avoin heimo, hän päättää hyväntuulisena.

Amerikkalaista jalkapalloa pelaava Laura Pekkarinen on harrastanut lajia vuodesta 2012.

Pekkarinen lähtee kisaamaan maailman- mestaruudesta

|
Mikkeliläinen vastaa maajoukkueessa puolustajan tontista. Amerikkalaista jalkapalloa harrastava Laura Pekkarinen pukee Urpolan tekonurmikentällä päällensä keltamustaa pelipaitaa. Koska päälle on puettu massiiviset hartiasuojat, vaikuttaa paidan ...
Janne Moilasen lapset ovat seuranneet hallin valmistumista alusta asti. Emilia tykkää eniten trampoliinista, kun taas Eemil pelaa mieluiten sählyä.

Uusi liikuntapaikka huomioi erityisesti lapset

|
Juuri avattu LähiTapiola Areena tarjoaa hyvät puitteet palloilulajien lisäksi muiden aktiviteettien harrastamiseen. Kalevankankaalla sijaitseva uusi jalkapallo- ja liikuntahalli otettiin käyttöön marraskuussa. Kävijöitä on riittänyt ...
Katsomo kutsuu. Risto Dufva kertoo Jukurien ensi kauden pelityylin selviävän parhaiten paikan päällä.

Uusi tarina saa alkunsa

|
Kaiken kokenut valmentaja tunnustautuu rauhalliseksi ja muita huomioivaksi autoilijaksi. Aikoinaan Jyväskylän jääkiekkoympyröistä Suomea kiertämään lähtenyt Risto Dufva päätyi Mikkeliin pysyvästi viime vuosituhannen puolella. Silloin ...
Uusi jolla sai nimen ”LT” lahjoittajansa mukaan. Ylhäällä Pursiseuran Markku Paju, Esa Valkonen, LähiTapiola Savo-Karjalasta Tuomas Sinkko ja purjehduskoulun opettaja Rickhard Häkli. Nuorista veneilijöistä mukana olivat Tomi Tuomainen, Fran Paasikivi, Fanny Paasikivi ja eturivissä Aki ja Tomi Simoska.

Pursiseuralle luovutettiin uusi jolla

|
Vesillä pärjää, kun ottaa muut huomioon ja toimii rauhallisesti. LähiTapiola Savo-Karjalan liiketoiminnanjohtaja Tuomas Sinkko kävi viime kuun lopulla luovuttamassa Mikkelin pursiseuralle uuden jollan. Lahjoitusta ...