Polttopisteessä auton merkitys

Auton päivä
Auton päivän Mikkelin tapahtumassa vieraillut liikenneministeri Lulu Ranne pääsi muun muassa anttolalaisen Vesa Lampisen (oik.) ja ristiinalaisen Juho Vesalaisen tentattavaksi. Lampinen ja Vesalainen kritisoivat ministerille sivuteiden kuntoa ja Ely-keskuksen asian huonoa valvontaa. Kuva: Niko Takala
Auton päivää vietettiin Mikkelissäkin. Päätapahtumassa puhunut liikenneministeri korosti Suomen olevan ”kumipyörämaa”.

Jo edellisvuosilta tutusti Auton päivää vietettiin Mikkelissä valtatie 5:n varrella, Bilteman piha-alueilla. Yhtä lailla edellistapahtumista tutuksi käyneellä sapluunalla paikalle oli saatu paljon poliittisia vaikuttajia niin paikalliselta kentältä kuin valtakunnallisesta sarjastakin. Mikkelin kaupunginjohtaja Janne Kinnusen ja paikallisten kansanedustajien Oskari Valtolan (kok.), Jaana Strandmanin (ps.) ja Vesa Kallion (kesk.) lisäksi tapahtumaan oli saatu pääpuhujaksi liikenneministeri Lulu Ranne (ps.).
Ranne korosti puheenvuorossaan useampaan otteeseen sitä, että ”Suomi on kumipyörämaa”.
– Auto ei myöskään ole mikään pahis. Ei polttomoottoriautokaan.
– Me halutaan, että jokaisella on varaa autoilla, ja että meillä olisi turvallisia teitä. Ei haluta pääpainoa sinne, että autot olisivat vähäpäästöisiä tai että ei ajettaisi autolla ollenkaan, Ranne linjasi omia ja perussuomalaisten painotuksia hallituksessa.
Ministeri luetteli, että liikenneturvallisuuden osalta päätavoitteina ovat asenteen sekä osaamisen kuntoon laittaminen.
– Esimerkiksi tästä käy ajokorttilaki, joka on uudistustyön alla. Haluamme kaikille entistä paremman osaamistason, kun he lähtevät uusina kuljettajina liikenteeseen. Tämä sen sijaan, että ratkaisu olisi estää nuoria pääsemästä liikenteeseen. Esimerkiksi haja-asutusalueilla autoa tarvitaan siihen, että nuoret pääsevät liikkumaan.

Auton asemaa suomalaisessa yhteiskunnassa puolusti vahvasti myös paikan päällä ollut Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen.
– Harvaan asutussa maassa auto on aivan ratkaiseva hyödyke ihmisille. Sillä on valtava vaikutus kotitalouksille, suomalaisten toimeentulolle ja sitä kautta koko Suomen taloudelle ja elintasolle.
Nykyhallitusta Nieminen kiitteli siitä, että varsinkin päällystystöihin on laitettu merkittäviä panostuksia, ja tämän myös näkyneen tien päällä.
– Toinen asia ovat nämä verotukselliset asiat. Ajoneuvo- ja polttoaineveroja on laskettu, joka on osoitus siitä, että poliittisilla päätöksillä verotusta voidaan myös laskea.
– Tähän liittyen toivomme Autoliitossa vahvasti, että nämä suomalaiset realiteetit ymmärretään, kun liikenteen verotuksen kokonaisuutta pohditaan, Nieminen lähetti terveisensä Arkadianmäelle.

Paitsi edunvalvontaa, Autoliiton Mikkelin ja Mäntyharjun osastojen toteuttamassa tapahtumassa oli paljon muutakin. Esimerkiksi useiden mikkeliläisten autoliikkeiden edustus ja tuotteita, paikallisia yhdistyksiä ja kerhoja paikalla sekä toimintarasteja vaikkapa lentosimulaattorin tai talutusratsastuksen merkeissä.
Bilteman toimintapisteellä piti heittää tarkkuutta (muovisilla) hot-dogeilla saaviin. Tätä tehtävää kävivät kokeilemassa muun muassa Jemina ja Juulia Pitkänen, jotka olivat saapuneet paikalle isänsä Mikko Pitkäsen kanssa.
– Hyvin osui, neljä meni! iloitsi Jemina oman suorituksensa jälkeen.
– Huomattiin että tällainen tapahtuma on, niin tultiin katsomaan mitä paikalla on. Ja vähän aiheeseen liittyen tultiin omalla harrasteautolla, eli B-mallin Opel Mantalla vuodelta 1988, Mikko kertoi.

Niko Takala

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0