Kiellettyjen talvirenkaiden määritelmä hämmentää

18.12.2024 Auto & Kone
Autot
Talvirenkaiksi hyväksyttävien renkaiden määritelmä muuttui joulukuun alussa. Autoliittoon on tullut paljon kyselyjä, joista on pääteltävissä, ettei väärinymmärryksiltä ole vältytty.

Talven saapuessa autoilijoita on hämmentänyt talvirenkaaksi hyväksyttävien renkaiden määritelmän muuttuminen. Kun vielä marraskuun loppuun saakka enintään 3500 kg:n henkilö-, paketti- ja erikoisautoissa talvirenkaaksi on hyväksytty rengas, jossa on M+S -merkintä (Mud and Snow), ei joulukuusta alkaen tämä enää välttämättä riitä. Uusien sääntöjen mukaan nastattomissa talvirenkaissa pitää jatkossa olla ns. lumipitomerkintä eli 3PMSF-symboli, jossa on lumihiutale vuoren sisällä.
Monelta autoilijalta on mennyt ohi se, että uusi vaatimus lumipitomerkinnästä ei koske nastarenkaita eikä POR-merkinnällä (Professional Off Road) varustettuja renkaita.
– Meille on tullut huolestuneita yhteydenottoja, että pitääkö nyt käytössä olevat ilman 3PMSF-merkintää olevat nastarenkaat hävittää. Nastarenkaita saa kuitenkin siis käyttää jatkossakin, vaikka niissä ei kyseistä lumipitomerkintää olisi – toki sellainen nastarenkaassakin aika usein kuitenkin on, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen selventää.
Vaatimus lumipitomerkinnästä nastattomissa talvirenkaissa tulee myös luokittelumassaltaan yli 750 kg:n perävaunuihin (O2-luokka), mutta vasta viiden vuoden päästä eli 1.12.2029 alkaen. Toinen huomionarvoinen asia on se, ettei M+S -merkintä tee nastattomasta renkaastakaan automaattisesti laitonta. Jos renkaassa on M+S -merkinnän lisäksi 3PMSF -symboli, niin sitä saa käyttää Suomen talvessa.

 

Iällä on olennainen vaikutus pitoon

Vaikka käytössä olisi renkaat, jotka täyttävät uudet talvirenkaalta vaadittavat kriteerit, on tärkeää kiinnittää huomiota myös renkaan kuntoon ja ikään. Lain vaatima minimiurasyvyys talvirenkaalle on 3,0 mm. Suosituksena on kuitenkin uusia renkaat, jos kulutuspintaa on jäljellä enää alle viisi milliä. Nastarenkaassa on tärkeää kiinnittää huomiota myös siihen, ovatko nastat kunnolla kiinni renkaassa ja pääsääntöisesti tallella.
Renkaan valmistusajankohdan pystyy katsomaan sen kyljessä olevan DOT-merkinnän lopusta. Neljä numeroa ovaalin sisällä kertovat valmistusviikon ja -vuoden (esim. 4223 tarkoittaa, että rengas on valmistettu viikolla 42 vuonna 2023). Renkaat on syytä uusia, kun niillä on ajettu kuusi ajokautta tai kun niiden valmistusajankohdasta on kulunut kymmenen vuotta, siitä riippuen, kumpi tulee aiemmin vastaan. Iän myötä kumi kovettuu eikä rengas enää toimi suunnitellulla tavalla, vaikka se näyttäisi päällisin puolin uudelta.

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0