Huolto on Wetterillä isossa roolissa

20.11.2024 Auto & Kone
Autot
Jani Partanen, Tero Lång ja Mika Venäläinen palvelevat Wetterin huollossa nyt myös Toyota-asiakkaita. Muut merkkihuoltoedustukset ovat Mercedes-Benz, Nissan ja Skoda. Kuva: Jarno Laatikainen
Vuodenvaihteessa Mikkeliin rantautunut Wetteri on tehnyt Hietakadun varrella jo monta muutosta.

Vajaa vuosi sitten mikkeliläisessä autokaupassa koettiin turbulenssi, jota ei ole vähän aikaan nähty. Osuuskauppa Suur-Savon myydessä autokaupan liiketoiminnan autokaupan kasvuyritys Wetteri Oyj:lle alkoi ketjureaktio, jonka myötä Skodan edustus siirtyi Mercedes-Benzin ja Nissanin kylkeen. Samalla Toyota matkasi Kinnarinkadulle O.K. Autolle entisiin Ajanvaunun tiloihin.
Vuosi on nyt liki takana ja monta asiaa on Wetterillä muutettu toisenlaiseksi. Autokauppaa käydään päivittäin, vaikka suhdanne ei ole ollut otollisin. Tämä on tarkoittanut yt-neuvotteluja, joitakin työsuhteiden päättymisiä, eikä lomautuksiltakaan ole vältytty.
– On iso asia, että 90 % työpaikoista on yhä olemassa. Ja onneksi näyttäisi siltä, että olemme menossa kohti parempaa, kertoo Wetterin Mikkelin ja Savonlinnan autotalojen johtaja Matti Lantta viitatessaan taloussuhdanteeseen.

Kulunut vuosi on ollut muutosten aikaa myös konkreettisesti. Merkkikohtaiset myyntitilat valmistuivat hiljattain myös Skodalle ja vieläpä merkin uusimman linjauksen mukaisesti. Samassa yhteydessä toimii nyt myös merkin huollon vastaanotto, kuten myös Mercedeksen kohdallakin.
Huoltotiskin siirtyminen merkin myynnin yhteyteen ei ole mikään myyntijippo, vaan kyse on Lantan mukaan yksinkertaisesti siitä, että kunkin merkin asiakas saa jatkossa yksilöllisempää palvelua. Myös asiakasta palveleva merkkikohtainen huoltoneuvoja saa keskittyä jatkossa vain oman merkin asioihin.
– Asiakkaan ei tarvitse etsiä palvelua, sillä kaikki löytyy nyt oman merkin kohdalta, Lantta tähdentää.

Aiemmin Etelä-Savon Autona tunnetussa kiinteistössä sijaitsevat vaihtoautomyynnin ohella huoltokorjaamo ja hallinnon tilat. Nyt ympyrä on osittain sulkeutunut Toyotan osalta, sillä merkin huoltopalvelut avautuivat uudelleen liki 10 kuukauden tauon jälkeen.
– Tarjoamme tutun henkilökunnan myötä määräaikais- ja takuuhuoltoja sekä varaosapalvelua kaikille merkin asiakkaille, kertoo työnvastaanotossa työskentelevä Jani Partanen.
Tekijät, osaaminen ja kalusto ovat olleet koko ajan japanilaismerkin osalta kunnossa, mutta nyt prosessi merkin uusien vaatimusten mukaisesti on saatu päätökseen. Lantan mukaan huolto on Wetterille ollut aina tärkeä osa-alue, ja neljän ison merkin turvin odotukset ovat korkealla.
– Huolto on auton elinkaaren ja käytettävyyden osalta erittäin isossa roolissa. Eikä tämä muutu jatkossakaan, vaikka itse huoltamisen sisältö muuttuukin rajusti.

Entisiin Karlan tiloihin ABC:n yhteyteen on nyt puolestaan sijoitettu kaikkien edustamiensa merkkien korikorjaamopalvelut. Tämä ratkaisu oli myös hienoinen pakko, sillä entisissä korikorjaamon tiloissa toimii nyt Skodan huolto. Karlan tapaisesta monimerkkihuollosta Wetteri luopui Lantan mukaan siitä syystä, että se ei sopinut heidän liiketoimintasabluunaan.
30 vuotta alalla vaikuttaneen Lantan tausta on vahvasti jälkimarkkinointipainotteinen. Alan vaatimukset ovat kasvaneet vuosien varrella kaikilla osapuolilla. Varsinkin koulutusvaatimukset ovat kovat, lähemmäs 100 tuntia vuodessa asentajaa kohden.
– Yhden valtamerkin koulutusputki vie 5-6 vuotta työn ohessa. Sähköpuolen opiskelut ovat luonnollisesti isossa roolissa. Kysymys on siis kovan luokan ammattilaisista, Lantta kuvailee.
Koulutustarve ja korjaamolaitteistoinvestoinnit luovat myös kustannuspainetta asiakashintoihin. Sähkö- ja hybridiautot ovat vielä oma lukunsa, esimerkiksi korkeajännitekorjauksia ei saa tehdä lainkaan, jos koulutustasoja ei ole suoritettu.

Keskittyvä autokauppa tarkoittaa ohuempaa kustannusrakennetta ja ei ole mikään salaisuus, että alan toimijat hakevat aktiivisesti myös säästöjä. Wetterin valtakunnallisessa mallissa niitä koituu esimerkiksi ketjun yhteisestä sihteeritoiminnoista, taloushallinnosta, markkinoinnista ja muista tukitoiminnoista.

Lantan mukaan kaikilla näillä toimepiteillä on tulevaisuudessa iso merkitys, sillä kullakin paikkakunnalla panostus pitää suunnata siihen kaikista tärkeimpään eli asiakaspalvelijoihin.
– Me olemme kaikki täällä asiakkaita varten. Se on niin yksinkertaista, mies naurahtaa lopuksi ja suuntaa takaisin töihinsä.

 

JARNO LAATIKAINEN

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0