Autoliikkeiden käytettyjen autojen kaupan lukemat ovat lähes 7 prosenttia viime vuotta edellä.
Autoliikkeiden käytettyjen autojen myyntivarastot ovat yleensä alimmillaan elo-syyskuussa ja vilkas kysyntä on lyhentänyt autojen myyntiaikoja.
– Käytettyjen autojen hintakehitys on kysynnän kasvusta huolimatta ollut vakaa. Ladattavien autojen osuus autoliikkeiden käytettyjen autojen kaupasta on alkuvuonna kasvanut noin 14 prosenttiin. Keskimäärin käytettyjen autojen hinnat ovat laskeneet hieman yli 3 prosenttia edellisen vuoden kesäkuuhun nähden, kertoo toimitusjohtaja Tero Lausala Autoalan Keskusliitosta.
Etelä-Savossa käytettyjen autojen kauppa on kasvanut vajaat neljä prosenttia viime vuoteen nähden, kun verrokkiajanjaksona on tammi-heinäkuu. Kappalemääräisesti ensimmäisen seitsemän kuukauden aikana maakunnassa myytiin 9 202 autoa. Tässä luvussa mukana on autoliikkeissä tehdyt vaihtoautokaupat, johon yksityisten solmimat ynnätään vielä päälle.
Kierros mikkeliläisissä autoliikkeissä paljasti kesällä tehdyn paljon vaihtoautokauppaa.
– Erittäin hyvä kesä. Meillä oli täällä Mikkelin toimipisteellä kaksinkertainen vaihtoautomyynti edelliseen kesään nähden, kertoo Savilahden Auton vaihtoautopäällikkö Harri Parkkinen.
Kokenut tekijä on huomannut markkinoilla olevan paljon patoutunutta kysyntää.
– Korkotason lasku ja tietynlainen tottuminen maailman myllerryksiin on saanut ihmiset uskomaan elämän jatkumiseen, joka näkyy autokaupassakin.
Uuden vaihtoautokeskuksen viime vuonna rakennuttanut Savilahden Auto on satsannut mittavasti myyntitiloihin myös uusien merkkien osalta. Parkkinen on huomannut kilpailun vaihtoautomarkkinoista yleisesti kiristyvän. Tästä kielii jo sekin, että isot alan ketjut ovat jättäneet uusien autojen kaupan tykkänään pois keskittyen sinne missä tuottoa tulee eli käytettyjen autojen kauppaan.
Rinta-Joupin Autoliikkeen Itä- ja Keski-Suomen aluemyyntipäällikkö Heikki Laine kertoo 10 – 20 t€:n arvoisen bensamoottoriauton asiallisilla ajokilometreillä olevan tällä hetkellä kaikkein kysytyin. Tarjontaa on Laineen mukaan liikkeissä oltava, vaikka haasteita hankinnassa riittää.
Kysyttyjä vaihtoautokaupassa ovat erilaiset turvatuotteet, joita saa Laineen mukaan erilaisilla tasoilla esimerkiksi teknisten vikojen varalle. Rinta-Joupilla nämä koskevat myös moottoripyöriä ja caravan-laitteita.
– Yleensä sellaisen voi myöntää, jos auto on maksimissaan 10–15 vuoden ikäinen ja 300 tkm ajettu.
Saimaan Autopisteen yrittäjäkaksikko Jani Kellman ja Jonne Lång sanovat vuoden olleen tähän saakka tilastojen mukainen eli viime vuotta parempi.
– Alkuvuosi oli rauhallinen, mutta kesä on ollut vilkas, Kellman sanoo.
Yritys on tuonut käytettyjä sähköautoja suoraan Keski-Euroopasta myytäväksi.
– Hyvin ovat kelvanneet. Tärkeää on, että tarjolla on oikeanlainen auto oikeaan hintaan kullekin asiakkaalle, Lång painottaa.
Käytetyn sähköauton hintahaarukka on ollut Saimaan Autopisteellä 25 – 50 t€. Tärkeää on se, että toimintasäde on useita satoja kilometrejä.
– Käytännössä tämä tarkoittaa minimissään noin 50 kWh:n ajoakkua, Lång tietää kertoa.
Uusin mikkeliläinen vaihtoautokauppa, Autosiri, myi ensimmäisen autonsa heinäkuun lopulla. Heillä kysyntä on Ilkka Häkkäsen mukaan ainakin aluksi painottunut 5-10 t€:n hintaluokkaan. Ostopuolella tulee olla aktiivinen ja tarkka kaikin puolin.
– Pitää olla myös valmis maksamaan hyvästä autosta hyvä hinta, Häkkäsen yhtiökumppani Petri Sirén sanoo.
JARNO LAATIKAINEN