Parempia kuin tehtaan hihnalta

10.7.2024 Auto & Kone
Autot
Marko Tuunasen rakentama uniikki avo-Cadillac loisti Visulahden auringossa kilvan vieruskaveriensa kanssa. Kuva: jarno laatikainen.
Autorakentelun taso on noussut vuosien varrella huimasti.

Yksi St. Michel OldTimer Runin palkituista ajoneuvoista oli kuusankoskelaisen Marko Tuunasen 2-ovinen avo-Cadillac, Series 62 vuodelta 1940. Oikeastaan on reilua sanoa, että vain aihio on peräisin reilun 80 vuoden takaa, sillä sen verran upeasti erilaiseksi auto oli rakennettu.
Kaikkiaan kahdeksan kesää kestänyt projekti oli ensimmäistä kertaa esillä toissa kevään American Car Show´ssa. Vaikka kyseistä Cadillacia on valmistettu avoautona, on Tuunasen kaksiovisen version muodot ainoat maailmassa. Sen ne ovat saaneet pohja-aihiona olleen 4-ovisen kautta, joka löytyi pitkän etsinnän jälkeen Michiganista. Sieltä Cadillac rahdattiin Suomeen määränpäänään Tuunasen autotalli.
Cadillacin tekniikka on nyt täysin moderni. Pellin alle oli istutettu turboahdettu Chevroletin V8-bensa ja automaattilaatikko. Mukavasta menosta huolehtii autoon rakennettu ilmajousitus ja lisäksi auto sisältää paljon muita teknisiä hienouksia.

Teollisuuden kunnossapitopuolen ammattilaisena työskentelevän Tuunasen kädenjälki on ihailtavalla tasolla, eikä Cadillacin viimeistelyssä ole huomauttamista.
– Kromiosien kuntoon saattaminen on nykyään hankalaa. Kromaamoja on Suomessa vain yksi ja jonot ovat pitkiä, Puolasta saakka autokaunottarensa osiin kiiltoa hakenut mies kertoo.
Ei ole lainkaan liioiteltua sanoa, että harrasteajoneuvojen kerma on rakennettu paremmin kuin mitä ne ovat olleet aikanaan tehtaalta lähtiessä. Laadukas käsityö voittaa liukuhihnan, varsinkin entisajan sellaisen, mutta osansa asiaan löytyy myös laadukkaista tarvikkeista ja materiaaleista. Tämä sai todeta omin silmin myös Tuunasen ylpeyden kohdalla.
Ensimmäistä kertaa Tuunanen ei ole Cadillacinsa kanssa pappia kyydissä, sillä hän on liki 40 autoharrastusvuoden aikana rakentanut kaikkiaan kahdeksan autoa esille American Car Show:hun. Tämä kertoo oleellisen tekemisen tasosta.
Cadillac ei ole kuulemma myytävänä, mutta kysyttäessä sitä, vieläkö mestari aikoo rakentaa lisää, niin ilme oli arvoituksellinen.
– Jos jostain Duesenbergin saisi, Tuunanen paljastaa kiinnostuksensa 1930-luvun erittäin harvinaiseen automalliin.

Oldtimer Run paljasti harrasteajoneuvojen vetovoiman

Kuumasta pilviseen ja lopulta vesisateeseen, sellainen oli sää OldTimer Run-tapahtuman aikana. Menoa vaihteleva keli ei haitannut tapahtuman 33. kerrallakaan, sillä ajoneuvot tai yleisö eivät olleet tehty sokerista sen enempää, vaikka melkoisia karkkeja harrastepelien seassa pilkistelikin.
Ajoneuvoja moottoripyöristä lähtien oli esillä tänä vuonna järjestäjän mukaan yli 550. Lukema tarkoittaa vuoden takaisesta melkoista kasvua, sillä tuolloin ajoneuvoja oli paikalla reilut 400. Visulahden nurmialueella sai halutessaan myös jammailla, sillä musiikista vastasi kahteen otteeseen esiintynyt Flight 777.
Perheen pienimmät viihtyivät Vekkulan järjestämän ohjelman turvin ja vanhempien omat juhlat olivat illalla Ravintola Kivijalassa teemaan sopivin tahdein. Visulahden tapahtumaosuus päättyi perinteisesti cruising-letkaan illansuussa.

Pasi Koposen ja Dodgen tyylit sopivat yksi yhteen. Kuva: Jarno Laatikainen

St. Michel OldTimer
Run palkitut 2024
Tuomariston TOP 5 (vapaassa järjestyksessä):

• Plymouth Roadrunner -71, Olli Manninen.
• Cadillac -40, Marko Tuunanen.
• Fiat 500 -73, Lauri H.
• Ford A Pick-up, Tatu Kouvo.
• Continental MK II, Matti Äyräväinen.

Special
• Special-auto, MG Midget -51, L. ja J. Reunanen.
• Special-pyörä, Ariel VHA 500 -52, Jouni Halme.

People’s choice
• Continental MK II, Matti Äyräväinen.

 

JARNO LAATIKAINEN

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0