Pitkä sähköinen kantama, viimeistelyn laatu sekä hiljaisuus vetoavat uuden E-sarjan Mercedeksen ostajiin. Ainoana varjopuolena on hinta.
Jos jotakin automallia voidaan pitää autoilevan maailman esikuvana, niin E-sarjan Mercedestä. Se on ollut aina mittatikku, johon muita on verrattu ja parjattu – tai toisinpäin. Uusi malli on saanut osakseen jo suitsutusta toimittajilta, josta kakkossijat Vuoden Auto 2024 –valinnassa ja Tekniikan Maailman talviautovertailussa kertovat. Ja kaiken kukkuraksi tuo jälkimmäinen valinta kohdistui takavetoiseen malliin!
Tutustumisajossa oli nelivetoversio, ja heti kärkeen käy selväksi, että uusi E-sarjalainen on erittäin miellyttävä matka-auto. Varsinkin meluttomuus karkealla kevätasvaltilla tekee vaikutuksen, eikä ilmajousitettu alusta fiilistä ainakaan pahenna.
E-mersun sähkömoottorin ja dieselin kombo on muuten ainoa markkinoilla. Jos ulkoilman lämpötila laskee alle -10 pakkasasteen, käy polttomoottori sähköajon rinnalla koko ajan. Syynä on se, että mikäli diesel riuhtaistaan alati käyntiin kylmässä, tietäisi se haasteita polttomoottorin kestävyydelle.
Sähköisestä autosta ei kansansuussa Eemelinä tunnetun mallin kohdalla puhuta, sitä varten tähtimerkillä on EQ-mallinsa. Mutta jotain tuttuakin sähköveljistä on napattu, kuten kojelauta ja ovien pomppukahvat.
Auto osaa optimoida sähköisen toimintamatkan taajamaolosuhteissa käytettäväksi navigaattorin avulla. Järjestelmä pitää näin huolen aidosti taloudellisuudesta, vaikka välissä olisi matka-ajoakin. Kaupungissa maantiellä pehmeästi toimiva auto on hieman kulmikkaampi. Alaspäin vaihdot tuntee ainakin tyhjällä akulla ajettaessa. Jarrutusenergian talteenottoon ja mekaanisten jarrujen tuntumaan täytyy hiukan totutella, mutta muuta sanottavaa ei oikein keksi vaikka yrittäisi.
Vakionopeudensäädin toimii fiksusti ja auto ottaa vauhtia pehmeästi pois, mikäli kanssaautoilija tulee eteen pikaisella aikataululla. Voimalinjasta ei lopu potku kesken, sillä vääntöä on noin 700 Nm. Tuhti lukema tietää hyvää myös perävaunun vetoon, sillä suurin sallittu vetomassa on 2 100 kg. Lukema on mairitteleva näin sähköautojen aikakaudella.
Ratin hipaisupainikkeet toimivat hyvin ja niiden kautta voi käyttää myös keskinäyttöä. Yhdestä asiasta Eemelille pitää antaa täydet pojot, nimittäin joka ajokerralla erikseen suljettavan ylinopeushälytyksen saa pois hipaisemalla kosketusnäytössä olevaa kuvaketta tai painamalla pitkään ratin äänenvoimakkuuden hiljennyspainiketta.
Teknologiaa auto sisältää niin, että hengästyttää. Syvemmälle profiiliin sukellettaessa voi järjestelmään tallentaa erilaisia rutiineja. Niitä ohjataan ajan, navigaattorin, ilmastoinnin tai auton toimintojen pohjalta. Esimerkiksi tiettynä kellonaikana jos ulkolämpötila on liian korkea, saa ilmastoinnin kytkettyä päälle.
Erilaisia käyttäjäprofiileita voi tallentaa enintään seitsemän, joten omat rutiinit eivät koske muita auton käyttäjiä. Mielenkiintoinen oli myös profiilin esiasetus, jossa kysytään kuljettajan pituus. Tämän jälkeen auto esiasettaa kuljettajan istuimen kohdalleen. Ainakin allekirjoittaneen ei tarvinnut hienosäätää sen jälkeen kuin hieman selkänojan kulmaa.
Edelliseen malliversioon verrattuna tavaratilassa ei ole akkupattia, mutta lattia on kauttaaltaan hieman kohollaan akuston takia. Litroja ruuma nielee kelvot 460, joka on maltillinen lukema farmarille. Toisaalta takapenkit kaatamalla tilavuutta on tarjolla jo hulppeasti. Takana viihtyy parhaiten kaksi, jos aikuisista puhutaan. Keskimatkustajan olosuhteita verottaa reippaan kokoinen kardaanitunneli.
Uuden Eemelin saa ostettua joko dieselinä ja bensa- tai dieselhybridinä. Autoveron osuus on merkittävä (yli 16 t€), jos voimanlähteeksi valitsee voimakkaimman dieselin, 450 d:n. Hybrideissä veron osuus on vain parisen tuhatta euroa.
E-Mercedes on aina ollut ammattiautoilijan tai paljon ajavan valinta. Niin nytkin, sillä toisen ”kodin” pitää olla viihtyisä ja toimiva kaikin puolin. Ja sitä tämä auto totisesti on.
Mercedes-Benz 300 de 4MATIC T A
- Kok. hinta varustein: 93 003 € (hinnat alk. 64 887,64 €)
- Moottori: 1 993 cm3 (4-syl., diesel), sähkömoottori
- Polttomoottorin max. teho: 145 kW (197 hv), max. vääntö: 440 Nm
- Sähkömoottorin max. teho: 95 kW (129 hv)
- Suurin yhteisteho: 230 kW (313 kW)
- Hybridia kun kapasiteetti: 25,4 kWh brutto (19,5 kWh netto)
- Latausaika: DC 55 kW (max) n. 30 min.
- Kiihtyvyys: 0-100 km/h 6,7 s
- Huippunopeus: 223 km/h
- Kulutus, yhdistetty: (WLTP) 0,6 l/100 km
- Kulutus sähköllä, yhd.: 22,8 kWh/100 km
- Toimintamatka sähköllä: 97 km
- CO2-päästöt: 17 g/km
- Perävaunun massa: jarruitta/jarruin 750 / 2 100 kg
JARNO LAATIKAINEN