Kun autotaloon tulee viisi uutta automerkkiä puolen vuoden sisällä, tarkoittaa se isoja muutoksia henkilökunnalle ja tilojen uudelleen järjestelyjä.
Kaapelikadun päässä sijaitsevassa Savilahden Autossa käy melkoinen kuhina. Marraskuun alusta Volkswagen-, Audi- ja Seat- ja Hyundai-huolloista tuttu merkkikorjaamo aloitti kolmen uuden merkin parissa.
Automerkkien huoltoedustuksien kokonaislukumäärä on tällä hetkellä itseasiassa kahdeksan, kun sähköautomerkki BYD:n huolto- ja varaosapalvelut alkoivat hiljattain myyntiedustuksen ohella. Uusimpina mukaan tulivat kuun alusta Citroen, Opel ja Peugeot.
Kymmenisen vuotta sitten rakennettu huoltokorjaamokiinteistön avarat tilat ovat nyt käytössä kaikin osin. Korjaamopäällikkö Mika Toivonen pitää uusia merkkejä isona haasteena, mutta myös mahdollisuutena.
– Tilat riittävät toistaiseksi, ja selviämme eteenpäin pienin sisäisin tilajärjestelyin, Toivonen sanoo.
Yksi mahdollisuus on palvella asiakkaita tulevaisuudessa osittain kahdessa vuorossa. Toivonen painottaa kaikessa tekemisessä asiakaslähtöistä lähestymistapaa.
– Sen mukaan on mentävä, mikä tarve kentällä on. Joillekin sopii paremmin asioida varhain aamulla, ja toisille taas illalla.
Vuosituhannen alkupuolelta lähtien samassa talossa korjaamopäällikkönä toiminut Toivonen tietää kokemuksesta, että tämän vuoden aikana tehdyt muutokset eivät hetkessä mene maaliin.
– Meillä on paljon sisäistä tekemistä. Henkilökunnan rekrytoinnit ovat kunnossa, mutta koulutuksien, ohjelmistojen ja teknisten järjestelmien kanssa riittää tekemistä.
Tässä vaiheessa palkkalistoille on värvätty kolme uutta nimeä huoltokorjaamon puolelle, ja automyyjinä on aloittanut kaksi uutta kasvoa.
– Tärkein asia alkuun on, että kaikkien merkkien huoltopalvelut toimivat jouhevasti asiakkaan suuntaan, Toivonen painottaa.
Samalla kun Savilahden Autossa tehdään töitä hartiavoimin uusien merkkien parissa, on koko autoala melkoisessa murroksessa. Henkilö- ja pakettiautoissa on voimanlähteinä sähkö-, bensa-, diesel- ja kaasumoottoreita, ja kaikkien näiden kanssa tulee myös alan ammattilaisten pystyä tarjoamaan palveluja toimivasti.
Lisäksi uusia merkkejä puskee markkinoille tuon tuosta. Toivonen tietää ja tunnistaa haasteet, mutta ei näe niissä mitään ylitsepääsemätöntä.
– Alan ammattilaisten tekninen osaaminen päivittyy jatkokoulutuksien kautta. Kaikkien alalla työskentelevien täytyy olla innostunut uusista asioista, mikäli meinaa pysyä kehityksen kelkassa, Toivonen muistuttaa henkilökohtaisen asenteen merkityksestä.
Yksi Savilahden Auton uusista kasvoista on Citroenin ja Peugeotin kanssa 10 vuoden ajan työskennellyt huoltoneuvoja Antti Ruusu, joka työskentelee Mika Parkkisen aisaparina työnvastaanotossa. Heidän työlistalleen kuuluvat jatkossa myös Opel-asiakkaiden palveleminen.
Saksalaismerkin mekaanikkona nähdään puolestaan merkin parista entuudestaan tuttu Mikko Liukkonen ja ranskalaisten osalta Tommi Himanen. Savilahden Auton Hyundai-huoltomekaanikkona työskentelee Mika Kamppi, joka aloitti Kaapelikadun päässä kesällä.
Hyvä asiakaspalvelu ei saa olla Toivosen mukaan mikään klisee. Asiakaskokemuksia mitataan tänä päivänä aktiivisesti, ja tulokset auttavat kehittämään toimintaa. Toiminnan laatu näkyy myös tilauskirjoissa.
– Työtilanne on meillä ollut hyvä koko syksyn. Toivottavasti näin on jatkossakin, mies päättää nöyrästi.
JARNO LAATIKAINEN