Maailman suurin on täällä

1.10.2023 Auto & Kone
Tutustumisajo
BYD Atto3:n linjoista vastaa esimerkiksi Alfa-Romeon automalleja muotoillut Wolfgang Egger.

Suomen markkinoille vastikään rantautunut BYD lataa perheautoluokkaan laadukkaan oloisen vaihtoehdon.

Ihan puskista ei maailman suurimmaksi ladattavien autojen valmistajaksi tituleerattu BYD tule. Komponenttien suhteen omavarainen kolmen mallin merkki kasvattaa tarjontaa toisella mokomalla vielä jouluun mennessä. Mielenkiintoisin BYD:in malleista, ainakin jos lompakon kautta ajattelee, on Ruotsin myydyimmäksi autoksi viime kuussa noussut katumaasturi Atto3.

Heti ensisilmäyksellä käy selväksi että nyt ei leikitä, sillä viimeistely on hyvällä tasolla myös sisältä. Ja käsi pystyyn, kuka ei etsisi kiinalaisvalmisteisesta autosta laatuvirheitä normaalia tiheämmällä kammalla? Noh, ennakkoluuloisia rauhoittanee pitkä 6 v./120 tkm takuu, akustolla 8 v./200 tkm.
Parasta on ehkä se, että Atto3 ei ole mikään futuristinen sähkösukkula, vaan helposti omaksuttava perheauto ilman turhia kikkailuja. Harmaavarpusen vaara on enemmänkin kilpailijoiden hartioilla, sillä en ole ennen esimerkiksi tavannut kitaran kieliä ovipahvissa.

Keskellä kojelautaa sijaitsee 13” viihdejärjestelmän näyttö. Sen voi kääntää napin painalluksella tai käsin joko pystyyn tai vaakaan. Puheohjaus on olemassa, mutta ei vielä kotimaisella kielellä. Kaukana tämäkään ei varmaan ole, sillä norja löytyy jo.
Mittaristonäyttö on 5” ja fyysisiä nappuloita ei viiksien, ovien ja monitoimiratin ohella ole kuin kymmenkunta keskikonsolissa. Katkaisimia ei kuitenkaan tule ikävä, sillä BYD:in softa tuntuu toimivan. Näyttö tottelee kosketusta erinomaisesti ja sovelluksesta toiseen surffaaminen käy helposti.

Ei muuta kuin sähköisesti säädettävän istuimen asento kohdilleen, virtanappula pohjaan ja lapionkahvamallisesta vaihdevalitsimesta pykälä päälle ja menoksi. Hennon sähkömoottorin äänen lisäksi autoon ei juuri muuta kantaudukaan. Maantieajossa auto on edelleen hiljainen ja myös suuntavakaa.
Ainoastaan täyskaasukiihdytyksessä on ratista pidettävä kiinni, sillä auto tuppaa hakemaan tuolloin hieman vasemmalle. Tämä on enemmänkin ominaisuus kuin vika tehokkaalla etuvetoautolla. Atto3:sta ei saa nelivetoisena, kun taas keskenään samalle pohjalevylle rakennetut iso sedan Han ja katumaasturi Tang ovat aina joka kulmasta raapivia.

BYD:in itsensä valmistamat akut on toteutettu Blade-tekniikalla. Valmistaja kehuu kobolttivapaan litiumrautafosfaattiakun avulla saavutettavan pidemmän toimintamatkan ja sallivan yli 5 000 lataus- ja purkujaksoa. Pikalatauskyky ei ole ihan huipputasoa, mutta sillä (80 kW DC) pärjää arjessa mainiosti. Vaihtovirtalataus toimii 11 kW:n teholla, joten Atto3:n 60 kWh akku latautuu sitä kautta 5,5 tunnissa.

BYD Atto3 Design

Hinta: 45 399 € (Atto3 Comfort 44 250 €)
Suurin teho: 150 kW (204 hv)
Suurin vääntömomentti: 310 Nm
Moottori: sähkömoottori etuakselilla, etuveto.
Akun kapasiteetti: 60,48 kWh (netto)
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 7,3 s
Huippunopeus: 160 km/h
Toimintamatka (WLTP): 420 km
EU-yhd. kulutus (WLTP): 15,6 kWh/100 km
Sallittu vetomassa: ei vetokykyä
CO2 päästöt: 0 g/km

JARNO LAATIKAINEN

+1
0
+1
0
+1
0
+1
1
+1
0