Menestyvä hevostalous edustaa hyvinvointia.
Ravirata on hyvä liikeyritys, eikä Mikkelin raviratakaan tee tässä poikkeusta. Tuotot eivät tosin enää vastaa aikaa ennen korona-melskettä, mutta toimitusjohtaja Kari Tiaisella on silti syytä tyytyväisyyteen. Kuten myös koko Mikkelin talousalueella.
Ravitapahtumien alueelliset vaikutukset vähittäiskaupan ja etenkin ravintola- ja majoitustoimintaan ovat suuret.
– Noin kolme miljoonaa euroa, raviradan toimitusjohtaja Kari Tiainen sanoo.
Seuraaviin St Michel-raveihin odotetaan 15 000 – 16 000 kävijää kahden päivän aikana, joka määrä tuntuu monella toimialalla.
– Suurista odotuksista huolimatta emme ole yleisötavoitteissamme vielä päässeet ennen korona-härdelliä saavutettuihin lukemiin, raviradan toimitusjohtaja Kari Tiainen sanoo.
– Pahimmillaan rajoitettiin raviyleisön määrä jopa kahteen ja puoleen tuhanteen.
Raviurheilun suosiosta huolimatta ravirata tarvitsee markkinointia.
– Budjetti markkinointiin on vain 30 000 euroa, mutta tehokkaasti käytettynä ja sosiaalista mediaa soveltaen se on riittävästi.
Raviradan toimitusjohtajana Tiainen on päässyt näkemään hevosurheilun harrastajien rakennemuutoksen.
– Raveissa käyminen henkilökohtaisesti on menettänyt väkeä peliväen siirryttyä internetiin. Raviradalla puolestaan naisten osuus on lisääntynyt.
JUKKA IISKONMÄKI