Makkee ku karkki

4.6.2023 Auto & Kone
Menopeli
Coopop Ruggedilla taittaa yhdellä latauksella noin 50 kilometrin matkan. Akku on sijoitettu painopisteen kannalta fiksusti rungon alaosaan.

Jos on autoilevassa maailmassa käynnissä iso sähköinen murros, tapahtuu samaa kaksipyöräisissäkin. Coopop Rugged on sen verran pirteä ilmestys, että tutustutaanpa siihen hieman tarkemmin.
Coopop-sähköskoottereissa on lithium-akku ja alumiinirunko. Levyjarrut, takapyörään sijoitettu napamoottori ja LED-tupla-ajovalo ovat muita teknisiä yksityiskohtia, jotka pistävät ensimmäisinä silmään. Olennaisinta tässä on kuitenkin rohkea muotoilu ja räväkät värit, jotka tekevät Coopopista taatusti massasta erottuvan kaksipyöräisen.

Muodoissa on myös reippaasti käytännöllisyyttä, sillä isoon keskitilaan saa laitettua vaikka ostoskassin tai repun. Vielä kun runkoputkessa olisi palomiehen haka, ei kantamus karkaisi jyrkässäkään kurvissa. Toki koukun voi varustella itsekin helposti.
Sähköskootterilla ajaminen on ympäristöystävällisyyden ohella melutonta ja helppoa. Avaimettomasta järjestelmästä vain starttinappulan painallus ja hanaa, kuten Mika Häkkinen aikanaan sanoi. Nopeus nousee hetkessä sallittuun (45 km/h). Sähkömoottorin vääntö on armotonta jo mopossakin, eikä vaihteita tarvitse vaihtaa, sillä niitä on vain yksi.

Mikäli täyttä vauhtia ajetaan, on syytä kierrellä isommat montut. Tämä johtuu siitä, ettei jousitusta ole lainkaan. Tältä osin vertailu käy enemmän perinteiseen polkupyörään kuin mopoon. Karkeammilla renkailla hiekkatiellä ajaminen on muuten kohdallaan, mutta pelkästään kestopäällysteellä ajavan kannattaa ennemmin valita rinnakkaismalli Cox. Siinä on sileiden renkaiden ohella erilainen ajovalo ja hintaa sata euroa vähemmän.
Coopopin akun voi ladata tavallisesta pistorasiasta. Saatavana on myös 25 km/h kulkeva versio, jonka kuljettamiseen ei tarvita mopokorttia, eikä sitä tarvitse rekisteröidä. Tällöin puhutaan niin sanotusta kevyestä sähköajoneuvosta.

Sähköskootterin hyviä puolia ovat myös alhaisemmat huoltokustannukset, sillä kuluvia osia on vähemmän kuin polttomoottorikäyttöisessä mopossa. Tämän ajopelin voi ottaa helposti mukaan vaikkapa asuntoautoon, sillä laite ei valuta polttoainetta eikä öljyjä takatalliin. Tämä onnistuu tietenkin vain, mikäli perheen teini suostuu luopumaan omasta karkistaan.

 

JARNO LAATIKAINEN

+1
1
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0