Fiatin tonniluokan pakettiauto on ollut syksystä lähtien sukuaan Stellantis.
Italialaisvalmistajan tonniluokan pakettiautona tunnettu Talento jäi historiaan viime vuonna Renault-yhteistyön loppuessa. Samalla Stellantis-kuvion myötä estradille talutettiin uusvanha mallinimi, Scudo. Alun perin jo vuonna 2016 esitelty paku on Peugeotin ja Citroenin valmistajan eli PSA-yhtymän synnyttämä.
Malli on kestänyt hyvin aikaa, eivätkä Scudon korimuodot näytä tunkkaisilta. Sisarmerkkien malleihin nähden erot löytyvät lähinnä maskista, ratista ja varusteista.
Ohjaamossa on turvavyöpaikat kolmelle, mutta keskipaikan käytettävyyttä syövät kapeus ja vaihteenvalitsin. Kabiinin pituusmitta riittää valtaosalle hyvin, mutta pari lisäsenttiä ei tekisi pahaa.
Ainoa missä malli-ikä näkyy, on keskinäytön puute. Erilaiset toiminnot löytyvät erillisten nappuloiden tai katkaisimien alta. Ratti on paljas kytkimistä, mutta viiksiä on niin että livettää: kaikkiaan neljä kappaletta. Vielä kun yhtälöön lisätään automaattiaskin vaihtoläpyskät, on ohjauspyörän ympärillä tekniikkaa riittämiin.
Alustaltaan Scudo on hitaassa vauhdissa ja olemattomalla kuormalla hieman kovahko, mutta maantievauhdissa meno on mukavaa. Ohjaus on kevyen tuntuinen, mutta hitaissa nopeuksissa sitä pitää auttaa kääntämään takaisin.
Tutustumisajoauton sydämenä toimi diesel, ja vieläpä tehokkaammalla 177 humman versiona, jatkeenaan 8-portainen automaatti. Miedompi moottori kehittää 144 hevosvoimaa.
Vääntävä moottori antaa automaatin lyödä isompaa pesään lähes huomaamatta. Kierrokset pysyvät alhaisina ja kukkaro tykkää, kun polttoaineen kulutus on maltillista. Käytännössä satasella kaasuöljyä palaa kuudesta kahdeksaan litraa, riippuen kuormasta ja kaasujalan raskaudesta. Tarvittaessa maisema vaihtuu, sillä voimaa on tarjolla reippaasti.
Scudo on saatavilla myös sähköautona. Toimintasäteeksi 75 kWh:n akulla varustetulle E-Scudolle luvataan parhaimmillaan 330 km.
Malliston kanssa ei tarvitse arpoa muutenkaan liikoja, sillä koripituuksia on myös kaksi, 5,0 ja 5,3 m. Tehokkaammalla moottorilla varustettu Scudo on aina pidempi versio. Kuormatilavuudet ovat puolestaan 5,8 ja 6,6 m3. Tavaratilan ovia on kolme, mutta aukkoja kaksi: liukuovi oikealla kyljellä ja pariovet takana. Kantavuutta on noin 1300 kg, koripituudesta riippuen.
Scudo on sisarmalliensa ansiosta todettu toimivaksi autoksi. Kun maahantuojan mukaan autoja on saatavilla heti toimitukseen, on se myyntiverkostolle iso asia tässä ajassa. Varsinkin kun tiedossa on, että monella kilpakumppanilla tilanne on toinen.
Fiat Scudo 2.0 Multijet3 180hv 8AT Maxi
Hinta 44 390 € (sis. autoveron), hinnat alk. 38 990 €.
Moottori Diesel, 1 997 cm3, 4-syl., turboahdin.
Voimansiirto & vaihteisto Etuveto, 8-v. automaattivaihteisto
Teho 130 kW (177 hv)
Vääntö 400 Nm (2 000 r/min)
Kiihtyvyys (0–100 km/h) 10,0 s
Huippunopeus 170 km/h
Kulutus, yhd. (WLTP) 7,4 l/100 km
CO2-päästöt yhd. (WLTP) 194 g/km
Mitat (mm) Pit. 5309, lev. 1920, kork. 1940, aks. väli 3275.
Massat (kg) Kok. massa 3 100, Omamassa 1800, peräv. massat:
jarrullinen 2 500, jarruton 750.
JARNO LAATIKAINEN