Mikkelin Motopaja katsoo tulevaisuuteen luottavaisesti. Yrityksessä nähdään alan murrokset mahdollisuuksina.
Viime vuonna 30 vuotta täyttänyt henkilö- ja pakettiautojen huoltokorjaamo perustettiin kesken pahimman laman. Tuolloin Pasi Leskisen ja Kyösti Ikosen ajatuksena oli ryhtyä korjaamaan moottoripyöriä. Pian suunta kuitenkin autoistui.
Muutaman vuoden jälkeen toimipaikka vaihtui Hietakadulta nykyiselle Kaapelikadun hallille. Jo vuosien ajan Ikosen rinnalla yrittäjänä on toiminut Markku Tiainen. Ikosen mukaan alkuperäisestä ajatuksesta on jäänyt jäljelle lähinnä nimi.
– Meidän yritysidea on aina perustunut siihen, että tekemisen pitää olla taloudellisesti tervettä ja hyvällä laatutasolla. Kasvua ei haeta näiden asioiden kustannuksella.
Motopaja kuuluu Bosch Car Service-ketjuun. Tätä kautta alan viimeisin tieto-taito on aina saatavilla ja mekaanikkojen koulutus pysyy ajan tasalla. Ikosen mukaan tämä on ehdoton edellytys toiminnan jatkuvuudelle. Toisaalta ketju ei sanele liikaa ehtoja ja päätäntävalta arjen asioissa pysyy omissa käsissä.
– Sanotaanko, että 2000-luvun alkupuolelta lähtien alkanut autojen varustelukierre ja pakokaasuluokitukset ovat kiihdyttäneet teknisen kehityksen tahtia paljon, mies muistelee.
Neljä henkilöä työllistävän korjaamon työtilanne on ollut viime vuosina vakaa. Jatkuva investointi henkilökunnan osaamiseen ja korjauslaitteisiin on pitänyt Motopajan vetreänä. Näihin menoihin on satsattava vuosittain useita kymmeniä tuhansia euroja. Muuten ei Ikosen mukaan pysy kehityksessä mukana.
Pystymetsästä kokenut yrittäjä ei enää lähtisi samanlaista kokonaisuutta rakentamaan, tehtävä olisi liki pitäen mahdoton.
– 30 vuotta sitten riitti, kun oli pakillinen käsityökaluja ja ajoituslamppu. Nyt on oltava läjäpäittäin erikoistyökaluja ja viimeisimmät versiot diagnostiikkaohjelmistoista, Ikonen vertailee aikakausia.
Mutta mikä on huoltokorjaamojen tulevaisuus, kun autot sähköistyvät? Ikonen on sitä mieltä, että autoja on korjattava aina, liikkuivat ne millä voimanlähteellä tahansa. Esimerkiksi alustan osat ovat raskaissa sähköautoissa kovilla.
Autokannan sähköistymisen kautta huoltotarve vähenee hiljalleen, mutta toisaalta vaatimustaso karsii tekijöitäkin. Se tarkoittanee vähemmän kilpailua.
– Kaikkea ei silti kannata tehdä. Makkarasta voi tehdä mieluisen, yrittäjä painottaa.
Ja niin on Motopajalla tehtykin. Satsaus tiettyihin merkkeihin on osoittautunut oikeaksi. Tulevaisuuteen kurkotetaan myös, ja yritys onkin mukana sähköautojen korjaamistoiminnassa e-expert-ketjun kautta.
Yksi auto soveltuu harvoin kaikkeen
Kyösti Ikonen on huomannut sen, että osalla autoilijoista on allaan vääränlainen auto käyttötarkoitukseen nähden. Esimerkiksi diesel-käyttöiset autot eivät sovellu hyvin lyhyeen päivittäiseen ajoon, sillä hiukkassuodattimet tahtovat mennä tukkoon. Suorasuihkutteisten bensa-autojen ongelmana pätkäajossa on puolestaan se, että mikäli moottori ei saavuta normaalia käyttölämpötilaa, joutuu polttoainetta liiaksi voiteluöljyn sekaan. Tämä voi johtaa moottoririkkoon ja kalliiseen korjauslaskuun.
Ongelmien välttämiseksi kokenut korjaamoyrittäjä suosittelee paria perusasiaa: esilämmitä moottoria talviaikaan ja aja auto moottorin osalta lämpimäksi aina kun voit.
– Tämä korostuu varsinkin pistokehybridien kohdalla. Saattaa olla että polttomoottori ei käynnisty niissä pitkiin aikoihin, ja se ei ole hyvä asia tekniikan toimivuuden kannalta, Ikonen painottaa.
JARNO LAATIKAINEN