VW ID. Buzz: Tuoreeltaan leimattu Kulttiautoksi

15.12.2022 Auto & Kone
Uuden ajan sähkötila-autolle ei ole montaa kilpailijaa. Markkinoille on myöhemmin tulossa 7-paikkainen, pidemmän akselivälin versio.
Harvasta autosta on kohistu ennakkoon yhtä paljon kuin uudesta ID. Buzzista. Täyssähköinen tila-auto on yhtä aikaa sekä retro että ultramoderni.

Jos arvata pitää, niin legendaarinen Volkswagen T1 on ollut pienoismallina suunnittelupöydällä, kun ID. Buzzin linjoja on luonnosteltu. Kaikesta retroilusta huolimatta ID. Buzz on Volkswagenin päänavaus täyssähköisiin tila- ja hyötyajoneuvoihin.

Hannoverin tehtaalla valmistettavan ID. Buzzin ensimmäisen vuoden tuotanto myytiin käytännössä ennakkoon. Tämä kertoo sen, kuinka paljon mallia on markkinoille odotettu.
Autoon joutuu hieman kipuamaan, mutta tavanomaisiin pakettiautoihin verrattuna nousukorkeus on selvästi maltillisempi. Pidemmän ihmisen kannattaa olla tarkkana, ettei pää kolahda oviaukkoon, sillä ID. Buzz on enemmän tila-automaisen kuin pakettiautomaisen korkea.
Lisäksi lattiaan sijoitettu akusto vie korkeussuunnasta oman siivunsa. Kojelauta mittaristoineen ja muine hallintalaitteistoineen on tuttu muista ID. -malleista.

Liikkeelle lähteminen on helppoa: valitaan etenemissuunta viiksestä, nostetaan jalka jarrulta ja survaistaan kaasupoljinta kohti lattiaa. Tunnelma on hyvin avara, jota luovat tasainen lattia ja erillinen keskikonsoli (Buzz Box) etuistuimien välissä. Näppärä oivallus on puhelimelle tarkoitettu syvä kotelo aivan rattiakselin oikealla puolella. Mukiteline kaatuu tarvittaessa kojelaudan keskiosasta alas.
Ajokäyttäytyminen on vakaata, tosin ohjaustuntuma voisi maantieajossa keskialueella olla hieman tanakampi. Takavedon myötä auto on ketterä kääntymään. Ajaminen on vaivatonta ja ID. Buzzin ratin takana viihtyy hyvin. Huippunopeus on rajoitettu lukemaan 145 km/h, mutta se ei Suomen nopeusrajoituksissa haittaa.

Kitkarenkailla melutaso on matala, joka luo osaltaan mukavuutta. ID-mallien multimediajärjestelmä sai alkuaikoina lokaa niskaansa takkuilunsa vuoksi, mutta nyt tilanne tuntuu olevan toinen. Android Auton kautta puhelin on integroitu kerralla osaksi autoa. Omia päätelaitteita voi ladata jokaisella istumapaikalla, USB-C –liittimiä sekä mukitelineitä on tarjolla mukavasti.
Auto tuotetaan ja toimitetaan asiakkaalle hiilineutraalina. Valmistajan mukaan tuotannosta aiheutuvat päästöt kompensoidaan erilaisten ympäristöprojektien kautta. Auton sisustuksessa on käytetty sekä kierrätettyjä että vegaanisia materiaaleja.

Uutukaisen tekniikka perustuu voimalinjan osalta muihin ID-malleihin. Auto on ainakin aluksi takavetoinen, ja se omaa 77 kWh:n ajoakun sekä 150 kW:n sähkömoottorin. ID. Buzz perustuu uuteen MEB-pohjalevyyn. Rakenne mahdollistaa pidemmän akselivälinsä ansiosta seitsenpaikkaisuuden sekä isomman akun.
Ajolenkin aikana auto kulutti talvisessa pikkupakkasessa energiaa nätisti ajaen noin 20 kWh/100 km. Reippaammin ajellessa lukema oli yli 30 kWh. Käytännön toimintasäde on reilusta 250 kilometristä valmistajan ilmoittamaan 418 kilometriin saakka.

Auton pituuteen nähden pitkä akseliväli tarkoittaa hulppeita tiloja kaikilla istumapaikoilla. Takaistuinta voi liikuttaa myös kiskoillaan. ID. Buzz Cargon tavaratila on 1123 l.
Auton ajastettu esilämmitys on oiva mukavuustekijä, kun auto hohtaa haluttuun aikaan rattia myöten lämpimänä. Toiminto voidaan ajastaa päälle myös älypuhelinsovelluksen kautta mistä vain.
ID. Buzz on kommunikointitaidoiltaan erittäin sosiaalinen tapaus. Auton päivitykset hoituvat reaaliajassa Over the Air-teknologian avulla. Car2X-systeemin turvin ID.-mallit keskustelevat liikenteessä esimerkiksi ruuhkista ja vaaratilanteista tehden autoilusta turvallisempaa.

 

Volkswagen ID. Buzz Pro Business

Hinta 65 530 €
Suurin teho 150 kW/204 hv
Suurin vääntömomentti 310 Nm
Latausteho AC 11 kW
Maksimilatausteho DC 170 kW
Akun energiasisältö 77/82 kWh (nto/br)
Kiihtyvyys 10,2 s (0-100 km/h)
Huippunopeus 145 km/h
Toimintamatka (WLTP) 424 km
EU-yhd. kulutus (WLTP) 21,7 kWh/100 km
CO2 päästöt 0 g/km
Perävaunumassa (jarruitta/jarruin) 750 kg/1 000 kg

 

JARNO LAATIKAINEN

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0