Toyota Corolla Cross: Korotettu kulmapala

15.12.2022 Auto & Kone
Corolla Cross on aina hybridi, mutta ei ladattava. Vetotapa on etu- tai neliveto ja maavaraa löytyy mukavat 160 mm.
Crossover ja Corolla on lyöty vihdoin yhteen. Otimme selvää, millä eväillä ehta uutuusmalli pärjää kovassa kilpailussa.

Automaailman ehkäpä tunnetuinta mallinimeä, Corollaa, kantavia autoja on valmistettu vuosikymmenien ajan. Taloudellisuudestaan ja luotettavuudestaan tunnettu automalli on esiintynyt monella eri korimallilla, mutta katumaasturiversio on antanut odottaa itseään. Nyt on kenties viimeinenkin kulmapala löytänyt paikkansa palapeliin.

Uusi Corolla Cross ei ole muokattu nykyisestä Corollasta, vaan se antaa samalla esimakua ensi vuonna uusiutuvasta mallista. Pituudeltaan auto asettuu pystyperäisen ja farmarin väliin, mutta akseliväli on sama kuin hatchbackissa. Korkeutta, leveyttä ja tietenkin maavaraa (160 mm) on perusmalleja enemmän.
Perheelliset ovat uudesta koriversiosta mielissään, sillä tilaa on mukavasti viidelle. Jos kaikki ovat aikuisia niin neljälle, sillä takapenkin keskipaikka ei houkuttele muotonsa vuoksi, vaikka tilaa onkin. Tavaratilaa on litroissa mitaten tarjolla vajaat 400, mutta korkeutensa vuoksi se on mittojansa riittoisampi. Penkit kaadettuna tilaa on tarjolla liki 1,4 m3.

Toyota ja hybriditekniikka ovat kuuluneet yhteen jo vuosikymmenien ajan. Nyt kysymyksessä on viidennen sukupolven täyshybridi, joka on edeltäjäänsä edistyksellisempi lähinnä sisäisten häviöiden ja järjestelmän ohjelmoinnin nopeuden puolesta. Crossin kohdalla kyseessä on aina 2,0 litran moottoriin perustuva 145 kilowatin (197 hv) voimalinja. Vetotapoina on etu- tai neliveto.
Joka kulmalta raapivan Crossin taka-akselin sähkömoottorin paukkuja on nostettu tasan 30 kilowattiin (41 hv). Neliveto on mallia tarvittaessa päälle kytkeytyvä, joten suurimman osa ajoajasta auto vetää etupyöriensä kautta. Tämä näkyy tietenkin alhaisempana kulutuksena. Etuvetomalli menee 100 km viidellä litralla ja nelikko tarvitsee kolme desiä enemmän. Satasen vauhtiin kiihdytys sujuu optimiolosuhteissa 7,5 sekuntiin.

Uudistettu MM21-tietoviihdejärjestelmä on ajan hengen mukainen ja merkittävästi parempi kuin karkeammalla grafiikalla varustetut edeltäjänsä. Kuljettajan paikalla kaikki on tutun oloista ja toimivaa, istuma-asennosta lähtien. Etuistuin antaa arkiajoon riittävän tuen, ja takana ei polvitilakaan lopu kesken.
Voimaa ajossa on tarjolla riittämiin, eikä korkeilla kierroksilla täyskaasukiihdytyksissä toimivan moottorin äänimaailma tunkeudu ohjaamoon häiritsevästi. Ohjaustuntuma on nykyautoille hyvin tyypillinen, kevyt ja jopa hieman tunnoton.

Pääsin testaamaan autoa aidoissa talviolosuhteissa. Lumisella ja mutkaisella tiellä alusta toimii kelvosti. Luiston murtokohdassa auto mieluusti yliohjautuu hieman, ennen kuin ajonvakautus puuttuu peliin. Tämän kaltainen reippaampikin eteneminen tuntuu toimivan muiltakin Toyota-kuskeilta kuin eräältä K. Rovanperältä. Ylipäätään Corolla Crossin alusta on viritetty enemmän pehmeämmäksi kuin kovaksi, ja se on hyvä asia taas arkikäytön kannalta.
Corolla Cross on auto, johon on helppo samaistua. Se löytänee omat ystävänsä käytettävyytensä vuoksi. Uutuusmalli ei ole mitenkään erityisen säväyttävä miltään osa-alueelta, mutta sitäkin tasaisempi. Niin, eikös Corolla ole ollut aina juuri tästä tunnettu?

Toyota Corolla Cross 2,0 Hybrid Launch Edition

Hinta 42 606,68 € (hinnat alk. 39 996,13 €)
Polttomoottori 1 987 cm3 (4-sylinterinen, polttoaineen suora monipistesuihkutus)
Hybridijärj. max. teho 197 hv (145 kW)
Vaihteisto Portaaton e-CVT automaatti
Kiihtyvyys 0-100 km/h 7,6 s
Huippunopeus 185 km/h
Kulutus 5,0 – 5,1 l/100 km (yhdistetty)
CO2 –päästöt 114—115 g/km (yhdistetty)
Perävaunumassa max. 750 kg

 

JARNO LAATIKAINEN

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0