Rengassarjaan 40 muovipulloa

23.8.2022 Auto & Kone
Kierrätysrenkaan tunnistaa omasta merkinnästään renkaan kupeessa. Tuotantomäärien kasvaessa uusiomateriaalia käytetään yhä useammissa rengasmalleissa.

Saksalainen Continental toi markkinoille renkaan, jonka runko perustuu kierrätetystä muovista valmistettuun polyesterilankaan.

JARNO LAATIKAINEN

Uutta materiaalia käytetään ensimmäiseksi kesärengassarjoissa ja se korvaa perinteisen polyesterin renkaiden runkomateriaalina. Henkilöauton vakiorengassarjaan on käytetty noin 40 kierrätettyä PET-muovipulloa.
Continental paljasti vuosi sitten syksyllä ContiRe.Tex –teknologian. Tuotanto tapahtuu kierrätyspulloista ilman kemiallisia välivaiheita ja muita kierrätystapoja, joka tekee menetelmästä tehokkaan verrattuna perinteisiin valmistustapoihin kierrätysmateriaaleista. Teknologiassa käytetyt pullot tulevat alueilta, joilla ei ole suljettua kiertoa.

Kierrätysprosessin osana pullot lajitellaan ja puhdistetaan mekaanisesti korkkien poistamisen jälkeen. Mekaanisen murskaamisen jälkeen PET jalostetaan edelleen rakeiseksi ja lopulta kehrätyksi kierrätyslangaksi. Valmistaja toi uuden teknologian tuotantoon kahdeksassa kuukaudessa.
PETistä valmistettua polyesterilankaa on jo käytetty jo pitkään renkaiden valmistuksessa henkilö- ja kevytkuorma-autoissa. Tekstiilinauhat vaimentavat renkaan sisäisen paineen voimat ja pysyvät mittavakaina jopa suurissa kuormituksissa ja korkeissa lämpötiloissa.

Mikkelissä toimivan Continental-renkaita kauppaavan Rengasmarket-jälleenmyyjän AS-Huollon yrittäjä Jarno Muttilainen kertoo PET-materiaalista valmistettujen renkaiden tulleen markkinoille kesällä.
– Nämä ovat toistaiseksi tilaustavaraa, mutta samanhintaisia kuin muutkin renkaat.
– Omassa autossa ne ovat jo alla, ja tuntuvat toimivan, Muttilainen jatkaa.
Viime vuonna 150 vuotta täyttänyt Continental kertoo lisäävänsä jatkuvasti uusiutuvien ja kierrätettyjen materiaalien osuutta tuotteissaan. Yhtiön tavoitteena on käyttää rengastuotannossa yksinomaan uusiutuvia materiaaleja viimeistään vuonna 2050.

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0