Suomalaiset arvostavat perinteisiä automerkkejä, Tesla ei pärjää mielikuvissa
JARNO LAATIKAINEN
Suomen aliarvostetuin automerkki on Dacia. Sitä mieltä on 15 prosenttia äskettäin auton hankkineista suomalaisista. Ero toiseksi aliarvostetuimmaksi koettuun automerkkiin Kiaan on selkeä. Kian mieltää aliarvostetuimmaksi 9 prosenttia suomalaisista. Kolmanneksi aliarvostetuin on Skoda 7 prosentilla, neljänneksi Opel myös 7 prosentilla ja viidenneksi Toyota 6 prosentilla.
Uusissa autoissa Suomen suosituimmat automerkit olivat viime vuonna ja ovat olleet jo vuosia Toyota, Volkswagen ja Skoda.
– Dacia ei merkkinä lukeutunut myydyissä uusissa autoissa viime vuonna Suomessa kärkikymmenikköön. Eikä mikään sen yksittäinen mallikaan yltänyt suosituimpien mallien kärkikymmenikköön. Siksi oikeastaan on yllättävää, että Dacia on näin vahvasti ihmisten mielessä, Tori Autojen johtaja Jenni Tuomisto kertoo.
Uusien autojen menekki ei Suomessa korreloi arvostukseen, sillä toiseksi aliarvostetuimmaksi merkiksi nähtävä Kia oli uusissa autoissa viime vuonna neljänneksi ostetuin. Kolmanneksi aliarvostetuin automerkki Skoda oli myös kolmanneksi ostetuin uusi auto. Ja viideksi aliarvostetuin, Toyota, on Suomen selkeästi myydyin automerkki.
Tämän hetken trendikkäin automerkki Tesla ei vielä nouse korkealle suomalaisten mielikuvissa. Tutkimus kertoo suomalaisten näkemyksen automerkkien paremmuudesta aliarvostuksessa, turvallisuudessa, vastuullisuudessa, laadukkuudessa, designissa, ylläpitämisen helppoudessa, helppokäyttöisyydessä, teknologiakehityksessä ja hinta-laatu-suhteessa.
43 prosentilla 12 viime kuukauden aikana käytetyn tai uuden auton ostaneista suomalaisista auton hinta oli alle 12 500 euroa.
Tuomiston mukaan autokauppa on Suomessa voittopuolisesti käytettyjen autojen ostamista. Autoalan keskusliiton mukaan viime vuonna suomalaiset ostivat käytetyn henkilöauton 639 000 kertaa. Uusia ensirekisteröitiin 98 481 kappaletta. Uusien autojen kauppaan on vaikuttanut laskevasti koronapandemiasta ja Ukrainan kriisistä johtuvat toimitusvaikeudet.
Tiedot perustuvat Tori.fi:n talvella tutkimusyhtiö Advice A/S:llä teettämän kyselytutkimuksen vastauksista. Kyselytutkimukseen vastasi 1036 suomalaista, jotka ovat hankkineet auton 12 viime kuukauden aikana. Vastaajista oli naisia 54,3 prosenttia, miehiä 45,5 prosenttia ja 0,2 prosenttia muun sukupuolisia.
Suomalaisten mielikuvat automerkeistä
Turvallisin
Volvo 42 %
Mercedes-Benz 11 %
Toyota 7 %
Audi 6 %
Volkswagen 6 %
Vastuullisin
Toyota 25 %
Volvo 17 %
Mercedes-Benz 15 %
Volkswagen 6,5 %
Audi 6 %
Hinta-laatusuhde
Toyota 21 %
Skoda 9 %
Volkswagen 8 %
Volvo 7,5 %
Kia 5 %
Laadukkain
Mercedes-Benz 18 %
Volvo 16 %
Toyota 13 %
Audi 10,5 %
BMW 9 %
Design
Audi 13 %
BMW 11,5 %
Mercedes-Benz 11 %
Volvo 8 %
Jaguar 5 %
Helppo ylläpitää
Toyota 27 %
Volvo 10,5 %
Volkswagen 7 %
Mercedes-Benz 7 %
Ford 6 %
Helppokäyttöinen
BMW 13,5 %
Mercedes-Benz 13,5 %
Volvo 12,5 %
Audi 10,5 %
Volkswagen 9 %
Teknologia
Tesla 18 %
Mercedes-Benz 15 %
Audi 10 %
Volvo 10 %
BMW 9,5 %
Aliarvostetuin
automerkki
Dacia 15 %
Kia 9 %
Skoda 7 %
Opel 7 %
Toyota 6 %