MB C 300 E: Suoraan pistokehybridien esikuvaksi

|

Kierroslukumittari nollassa, sähköllä reilut 100 km ja bensalla yli 700. Uusi Mercedes-Benzin C-hybridi tarjoaa passeleita ominaisuuksia arjen muuttuviin tilanteisiin.

Kun sähkö- ja polttomoottoriauton parhaat puolet yhdistetään, on tulos hyvinkin käytännöllinen.

JARNO LAATIKAINEN

Tuskin mistään puhutaan nyt autoalalla niin paljon kuin voimanlähdemurroksesta. Sähköautojen tulevaisuus nähdään vankkana, mutta varsinkin harvemmin asutun Suomen olosuhteissa tilanne ei ole ihan niin yksinkertainen. Talviaikaan ja pidemmillä matkoilla tarvitaan paljon energiaa, eikä kaikille lataustolpalla odottaminen ole edes vaihtoehto.
Mercedes-Benz uudisti C-sarjan ilmettään perusteellisemmin viime vuoden puolella. Nyt mallisto täydentyi uudella plug-in-hybridillä, jonka sähköinen toimintasäde on reilut 100 km. Se on lähes tuplat siitä, mihin töpselihybridien kanssa on totuttu. Kaksilitraisen bensakoneen avulla matka jatkuu kuten millä tahansa polttomoottoriautolla.
Teknisesti ottaen kysymyksessä on perinteinen takavetoisen voimalinja, jossa sähkömoottori on integroitu vaihteistoon. Voimaa on tarjolla varsin mukavasti, 313 hv, josta sähkömoottorin osuus on 130 hevosvoimaa.
Saatavilla on myös nelivetoinen versio, aluksi sedanina. Syksyllä on vuorossa farkkunelikko, mutta dieselhybridinä. Mielenkiintoista on sekin, että nelivedon ja takavedon hintaero on melko tarkalleen 2 000 euroa. Se on aika vähän, varsinkin kun ottaa huomioon nelivedon olevan tekniikaltaan jatkuva.

Ajotilan voi valita viiden eri vaihtoehdon väliltä. Käytännössä hybridi-ajotila lienee eniten käytetty, muut vaihtoehdot ovat sport, täyssähkö, individual sekä akun säästö. Viimeksi mainitulle löytyy käyttöä, jos edessä on ensin pitkä siirtymä maanteitse ja heti sen perään paljon taajama-ajoa.
Sähköisen voimalinjan paras hyöty tulee esille kaupunkimaisissa ajo-olosuhteissa, joissa on matala keskinopeus ja paljon jarrutuksia.

Edelliseen C-töpseliin verrattuna tavaratila on käytännöllisempi tasaisine lattioineen. Aiempaa pienemmän, mutta silti tehokkaamman akun kapasiteetti on 25,4 kWh, josta arkikäytössä on 19,1 kWh. Loppua kuutta kilowattituntia ei saa ladattua akun kestoiän maksimoimiseksi.
Autoa voi ladata maksimissaan 55 kW:n teholla, mutta suositus on 20 kW, edelleen akun suojelemiseksi. Akku latautuu pikalatauksen avulla tarvittaessa nopeasti: 20 minuutissa toimintamatkaa kertyy 80 km. Vaihtovirtalatauksen voi tehdä kolmivaiheisesti ja se toimii 11 kW:n teholla.

Ajelin reilun sadan kilometrin lenkin kuten millä tahansa autolla. Käytännössä sähkömoottorilla ajetun lenkin aikana kävi selväksi äänettömyys. Yhdeksänvaihteisen automaatin toiminta on pehmeää eikä vaihtopisteitä huomaa käytännössä lainkaan.
Sähkönkulutus maantieajossa satasen vauhdissa näytti kesäkelillä yhden hengen kuormalla olevan noin 20 kWh/100 km ja kaupungissa vielä vähemmän. Se on vielä syytä selvittää, että mitään kulutuskikkailua en harrastanut, vaan ajoin rajoitusten mukaan reippain kiihdytyksin.
Jarruihin piti hieman totutella, sillä energiankeruujärjestelmän ja mekaanisten jarrujen yhteispeliin on kuljettajankin vain totuteltava.

C-farkkuhybridin taka-akseli on aina varusteltu ilmajousilla. Tämän ansiosta parisataa kiloa painavan ajoakun kantokyvystä ei tarvitse huolehtia.
Plugari-C on laadukas auto. Ohjaamo on suorastaan ylellinen ja samalla sporttinen isoine näyttöineen. Kuljettajaa avustavaa tekniikkaa on tarjolla paljon, mukavuusvarusteista puhumattakaan.
Käytännössä ykkösvaruste on ajoakun kautta toimiva matkustamon viilennys tai lämmitys. Sen voi ajastaa älypuhelimen ja Mercedes Me-palvelun avulla kuten haluaa.

*

Mercedes-Benz C 300 e T A Business AMG

Hinta: hybridimallit alk. 58 961,12 €
Tutustumisajoauto varusteineen 70 724 €
Polttomoottori: 1 999 cm3, 4-syl., turboahdin
Vaihteisto: 9-portainen automaattivaihteisto
Voimansiirto: takaveto
Polttomoottorin teho: 150 kW (204 hv)
Sähkömoottorin teho: 95 kW (129 hv)
Yhteisteho: 230 kW (313 hv)
Enimmäisvääntö: 320 + 440 Nm
Vetokyky (jarruton/jarrullinen): 750/1 800 kg
Kiihtyv. (0–100 km/h): 6,2 s
Huippunopeus: 240 km/h
Kulutus, yhd. WLTP: 0,6 l/100 km
CO2-päästöt yhd. WLTP: 13 g/km

Old Timer Run heinäkuun toisena viikonloppuna

|
Harrasteajoneuvotapahtuma Old Timer Run järjestetään nyt jo 31. kertaa, ja poikkeuksellisesti heinäkuun toisena viikonloppuna. – Syy siirtoon on Farmari 2022-tapahtuma. Visulahden alueelle ei sinä ...

Maanteillä tehdään niittoa ja viivojen maalausta

|
Keltaiset viivat ovat katoamassa ensi kesään mennessä. Itä-Suomessa jatketaan tänä kesänä keltaisten ohituskieltoviivojen maalaamista valkoiseksi. Värimuutostyötä on tehty jo laajalti parin vuoden ajan, ja ...

Etelä-Savon Katsastukselle uusi omistaja

|
A-Katsastus osti ketjun, johon kuuluu myös Etelä-Savon Katsastus. PETRI P. PENTIKÄINEN 160 toimipisteessä Suomessa autoja katsastava A-Katsastus Group on allekirjoittanut sopimuksen Keto1Groupin ja Autokatsastus ...

Rokkikansalle hunajaa purkin täydeltä

|
Rokkikansa valtaa Mikkelin sataman rehellisen rock´n rollin ja Old Timer Runin harrasteautojen ryydittämässä viikonlopussa. JARNO LAATIKAINEN Neljä vuotta sitten kuopatun Jurassic Rockin jälkeen ei ...

Maukas paketti pistää miettimään

|
Nissan on japanilaismerkeistä ollut innokkain sähköautojen kehittäjä. Uusi Ariya lyö isoa kiilaa sähköautomarkkinoille. JARNO LAATIKAINEN Vanhan viisauden mukaan auto ostetaan tunteella. Hevosvoimat ja takakontin ...

Maukas paketti pistää miettimään

|
Nissan on japanilaismerkeistä ollut innokkain sähköautojen kehittäjä. Uusi Ariya lyö isoa kiilaa sähköautomarkkinoille. JARNO LAATIKAINEN Vanhan viisauden mukaan auto ostetaan tunteella. Hevosvoimat ja takakontin ...

Suxuki X-Cross: Ominaisuudet edellä

|
Nykymielikuva Suzukista Suomessa pohjautuu nelivetoon. Uusi S-Cross omaa tutun perustan, mutta on silti täysin uusi SUV. Mallistossa S-Cross sijoittuu loogisesti Vitaran ja Acrossin väliin, ...

Harvinaiseen joukkoon

|
Tila-autot olivat in, kunnes tulivat katumaasturit. Volkswagen näki tilaihmeissä jälleen markkinaraon ja pisti Multivanin uusiksi. Aiempi Multivan perustui hyötyajoneuvona tutumman Transporterin pohjalle. Uusi Multivan ...

Ex-pikkuauto uuteen kuosiin

|
Uusi Fabia repii luokkarajoja ja tarjoaa isompien autojen ominaisuuksia, merkille ominaisia fiksuja oivalluksia unohtamatta. Škodan perinteisimmistä malleista Fabia edustaa pienempää päätä. Se on ollut ...

Kynnyksetön sähköauto

|
Sähköautoihin liitetään usein futuristisia mielikuvia. BMW purkaa tämän myytin tuoreella iX3-mallilla. Baijerin ylpeys BMW on valmistanut sähköautoja jo kahdeksan vuoden ajan. Pienehkön i3-mallin ohella ...